loader

Noi semne de optimism: 50% din companiile medii din Europa si 64% din cele din Romania se asteapta la cresterea cifrei de afaceri in 2015

Marea majoritate a companiilor de dimensiuni medii (87%) din Europa evalueaza ca pozitiva situatia actuala a afacerii lor. Perspectivele pentru lunile urmatoare raman, de asemenea, pozitive: aproape jumatate dintre companiile de dimensiuni medii din Europa (46%) se asteapta ca performantelor lor in urmatoarele sase luni sa se imbunatateasca si doar 7% dintre companii anticipeaza o deteriorare a activitatii de business.

Cel mai ridicat nivel de optimism se inregistreaza in servicii si industria producatoare. Cele mai atractive conditii pentru derularea afacerilor se intalnesc, in prezent, in Turcia, Irlanda si Marea Britanie, iar cele mai nefavorabile in Grecia.

 

In privinta evolutiei cifrei de afaceri, 50% dintre companiile medii din Europa se asteapta la cresterea veniturilor, conform barometrului EY European Mid-Market, comparativ cu 64% dintre companiile medii romanesti, conform studiului EY Romania O noua viziune a cresterii 2015.

 

European Mid-Market, primul barometru EY dedicat companiilor de dimensiuni medii realizat la nivelul intregii Europe, are la baza un sondaj reprezentativ derulat in randul a 6.000 de companii de dimensiunii medii din 21 de tari europene, privind perspectivele economice si conditiile de business. Esantionul a cuprins companii care au inregistrat o cifra de afaceri anuala situata intre 10 si 500 milioane de EUR. Sondajul telefonic a fost realizat de un institut independent de cercetare a pietei (Valid Research, Germania) in perioada noiembrie – decembrie 2014.

 

Asteptarile pe termen scurt privind evolutia economiilor nationale sunt prudent optimiste: in 14 din cele 21 de tari se asteapta o imbunatatire a situatiei economice interne, in vreme ce in 6 tari se estimeaza o depreciere a acesteia.

 

In linie cu perspectivele economice pozitive, companiile de dimensiunii medii din Europa intentioneaza sa-si creasca volumele de investitii. Aproape 3 din 10 companii europene au in plan cresterea nivelului total de investitii in urmatoarele sase luni, in vreme ce doar 7% din ele intentioneaza sa reduca acest nivel. Procentajul companiilor care intentioneaza sa creasca nivelul investitiilor este cel mai ridicat in industria producatoare, iar cel mai mic in constructii si energie.

 

Si pe piata fortei de munca asteptarile sunt pozitive: numarul locurilor de munca este estimat sa inregistreze crestere in toate cele 21 de tari, pe primele locuri situandu-se Irlanda si Marea Britanie. in timp ce in Grecia se asteapta doar o crestere modesta.

 

 

Conform raspunsurilor reprezentatilor companiilor de dimensiuni medii din Europa, cel mai mare risc pentru dezvoltarea companiilor lor il reprezinta preturile ridicate ale materiilor prime, urmat de situatia precara a economiei nationale si tendintele economice slabe din pietele vecine. De asemenea, tensiunile geopolitice reprezinta o amenintare importanta, mai mult de o companie din cinci fiind afectata de criza din Ucraina.

 

Ca politici publice pentru stimularea cresterii economice, cele mai multe companii europene de dimensiuni medii vad ca prioritara cresterea investitiilor publice. in doar 4 din cele 21 de tari participante la sondaj (Elvetia, Luxemburg, Gemania si Austria) consolidarea bugetara/reducerea deficitului sunt considerate drept prioritati cheie.

 

"Monitorizarea perceptiilor companiilor de dimensiuni medii in privinta evolutiei afacerilor si sprijinirea acestora in eforturile de identificare a elementelor care sa le stimuleze cresterea sunt foarte importante pentru noi. Avem un istoric unic de colaborare cu o parte dintre companiile cu cea mai rapida crestere inregistrata in conditii de piata complexe, de la nivel global.

 

In Romania, din top 300 companii romanesti, peste 260 intra in definitia de companie de dimensiune medie conform definitiei (cifra de afaceri intre 10-500 mil EUR) studiului EY European Mid-Market Barometer. Iar din cele 300 de companii, doar 20% sunt controlate de antreprenori romani. Avand in vedere scaderea investitiilor straine din ultimii ani, sustinerea dezvoltarii acestor companii de tip mid-market este foarte importanta pentru evolutia economiei romanesti si pentru dinamizarea mediului de afaceri local." Bogdan Ion, Country Manager Partner, EY Romania.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL