loader

Motivarea si implicarea angajatilor, precum si retentia acestora, sunt problemele majore ale mediului de afaceri

Gradul scazut de motivare si implicare al angajatilor este principala problema cu care se confrunta 87% din liderii de HR si business, arata cel de-al treilea raport anual Deloitte, “Tendinte in capitalul uman- Cum sa conduci in noua lume a muncii”.

Desi gradul de preocupare fata de acest fapt este in crestere semnificativa fata de anul trecut, majoritatea organizatiilor nu reusesc sa ia masuri concrete prin care sa-si redefineasca cultura organizationala, punandu-si astfel in pericol planurile de crestere.


Derulat in randul a peste 3.300 de lideri de HR si business din 106 tari, raportul “Tendinte in capitalul uman - Cum sa conduci in noua lume a muncii” este unul din cele mai ample studii din domeniul capitalului uman realizate la nivel global.


Numarul liderilor de HR si business care au mentionat ca gradul de motivare si implicare al angajatilor este “foarte important” s-a dublat in ultimul an, ajungand la 50%. Saizeci la suta din liderii de HR si business chestionati au spus ca nu au programe adecvate pentru a masura si imbunatati acest indicator organizational, considerand ca nu exista, in cadrul companiilor, masuri concrete de crestere a nivelului de motivare si implicare al angajatilor.


Conform studiului Deloitte, doar 12% din liderii de HR si business dezvolta programe menite sa defineasca si sa construiasca o cultura organizationala, in timp ce numai 7% se considera eficienti in cuantificarea si stimularea gradului de motivare si implicare al angajatilor.


Provocarile la nivel global vor ajunge si in Romania. Antreprenorii locali au timp sa isi adapteze strategiile organizationale

Provocarile cu care se confrunta organizatiile la nivel mondial se vor regasi si pe agenda angajatorilor din Romania cat de curand, ca efect al alinierii firmelor romanesti care fac parte din grupuri multinationale la strategiile de dezvoltare stabilite la nivel central. Aceasta abordare va fi preluata si de antreprenorii locali care vor trebui sa isi adapteze strategiile de resurse umane in aceeasi directie, pentru a fi competitivi.


“In opinia noastra, piata angajatorilor din Romania are timp sa se pregateasca pentru a face fata noii paradigme in care evolueaza angajatorii din Vest, si anume aceea in care ‘balanta puterii’ tinde sa incline in favoarea angajatului”, a spus Raluca Bontas, Director Global Employer Services Deloitte Romania. “In noua lume a muncii in care probabil va intra si Romania curand, angajatorii vor trebui sa isi regandeasca metodele de conducere, sa flexibilizeze raporturile de munca, sa ajusteze modul in care este structurata remuneratia, sa vina cu idei noi de implicare a salariatilor in viata firmei si sa ii cointereseze in dezvoltarea acesteia. Tocmai gradul sporit de autonomie a salariatilor, usurinta mobilitatii acestora si, uneori, nevoia lor de schimbare se impun ca elemente pe care angajatorii insisi trebuie azi sa le includa drept componente principale in construirea culturii lor organizationale”, considera Bontas.


Deficitul de leadership, competente, pregatire si dezvoltare. Preocupari principale ale mediului de afaceri
Deficitul de leadership a continuat sa fie o preocupare importanta a liderilor de HR si de business, un procent covarsitor de 86% dintre acestia incluzand-o pe lista de prioritati. Este notabil si faptul ca numarul respondentilor care au considerat acest deficit ca fiind o problema “foarte importanta” a crescut de la 38% anul trecut la 50% anul acesta.


Plecand de la premisa ca dificultatea de a gasi competente adecvate pentru modelul de business propriu fiecarei companii poate periclita cresterea companiei, 85% din liderii de HR si business considera ca pregatirea si dezvoltarea profesionala a angajatilor reprezinta o problema majora, in crestere fata de 70% anul trecut. Acest nivel crescut de constientizare plaseaza preocuparea fata de pregatirea si dezvoltarea angajatilor pe locul al treilea pe agenda de prioritati a organizatiilor.

 

 


“Companiile vor trebui sa-si gestioneze cu grija toate modificarile necesare la locul de munca si aceasta nu va fi o misiune usoara din punct de vedere legal”, a spus Florentina Munteanu, Associate Partner Reff & Asociatii, societatea de avocati reprezentand Deloitte Legal in Romania.

 

“Cadrul legal al relatiilor de munca a ramas in urma schimbarilor ce au loc in fiecare zi si avem o provocare continua de a gasi modalitati inovatoare de a interpreta legea pentru a putea implementa acele politici care ajuta in gestionarea aspectelor critice ale muncii, pe care salariatii le cer in momentul de fata. Printre altele, mobilitatea internationala si programele de lucru flexibile, inclusiv munca de acasa, reprezinta subiecte care inca pun probleme conceptuale si practice”.

 

La randul sau, Doina Patrubani, Consulting Director Deloitte Romania, considera ca pe agenda de prioritati a mediului de afaceri din Romania vor trebui sa isi faca loc cat mai curand urmatoarele subiecte strategice:

• Liderii companiilor si coordonatorii de Resurse Umane trebuie sa demareze un proces complex de regandire, redefinire si revigorare a functiunilor de management al capitalului uman si al talentelor din companii


• Dobandirea de noi competente de Resurse Umane este o prioritate vitala pentru companii, care trebuie abordata la nivelul managementului superior


• Contributia Resurselor Umane este esentiala in orice companie, acum mai mult ca oricand


• Rolul coordonatorului de Resurse Umane trebuie redefinit in noul context si pozitionat strategic la un nivel inalt de autoritate si putere de decizie.


Abordarea integrata a provocarilor complexe de capital uman: Deloitte lanseaza People Advisory Services
Concluziile studiului au fost prezentate cu ocazia lansarii, astazi, de catre Deloitte Romania a People Advisory Services (PAS), initiativa de business care combina competente complementare in domeniul resurselor umane, capitalizand expertiza de consultanta in capital uman si consultanta juridica si fiscala. Initiativa s-a conturat din identificarea nevoii clientilor de a avea acces la o platforma integrata de servicii care sa raspunda provocarilor din ce in ce mai complexe cu care se confrunta mediul de afaceri.

 

Gestionarea capitalului uman necesita echipe multidisciplinare, in care competentele consultantilor de capital uman, ale specialistilor fiscali si ale avocatilor de dreptul muncii se impletesc, in mod firesc, iar echipa multidisciplinara Deloitte People Advisory Services pune la dispozitia clientilor tocmai acest tip de abordare completa.
 

Autori

foto
DELOITTE TAX SRL