Este foarte greu sa faci un review unei masini precum MX-5 2024, pentru ca experienta de condus pe care ti-o ofera simpaticul model japonez trece dincolo de cifre si update-uri. Modelul actual, care implineste 10 ani de la lansare, pare in continuare de actualitate, iar cel de-al doilea facelift al lui MX-5 aduce imbunatatiri incrementale de design interior si exterior si cateva update-uri tehnice, care fac masina mai manevrabila ca niciodata.
Pe de alta parte, acest al doilea facelift ne reaminteste ca MX-5 aniverseaza 35 de ani de la aparitie, timp in care si-a adjudecat pozitia de cea mai vanduta masina sport cu doua locuri din lume. Cum s-a intamplat asta? Foarte simplu, constructorul japonez a ramas fidel elementului de baza – experienta de condus inconfundabila.
Aceasta experienta de condus de neegalat, impreuna cu un design care nu este afectat de trecerea timpului, a creat o baza de cumparatori fideli, dar si de admiratori ai marcii, astfel ca si azi, modelele MX-5, indiferent de anul de fabricatie, sunt foarte cautate si cumparate. Aceasta performanta nu este greu de obtinut, pentru ca noul MX-5 te impresioneaza inca de la prima vedere, iar din momentul in care te-ai asezat la volan se intampla magia.
Nu imi aduc aminte sa fi condus vreodata o masina decapotata pe autostrada, dar in momentul cand m-am urcat in MX-5, nu am mai vrut sa ridic acoperisul textil pana cand am ajuns acasa si asta a presupus vreo 18 km pe autostrada A1. Este adevarat ca am profitat de o vreme placuta, dupa o scurta ploaie de vara care reusise sa racoreasca atmosfera fierbinte. Primul lucru pe care il observi este ca odata cu introducerea unor incinte acustice in tetiere, sunetul muzicii este acum placut si la viteze ridicate, ceea ce face si mai placuta rularea pe drumuri linistite fara un trafic intens. De ce fara trafic? Pentru ca atunci cand am condus in oras, nu as putea spune ca a fost o senzatie extraordinara sa stai alaturi de autobuze si camioane care scot mult fum si fac mult zgomot, iar daca faci asta intr-o dupa-amiaza torida de vara, vei gasi condusul frustrant chiar si cu acoperisul coborat si aerul conditionat pornit. Dar odata ce ai gasit o ruta mai libera, incepi sa simti din nou magia.
Ce ne aduce nou aceasta MX-5 2024? La exterior avem faruri noi cu lumini LED integrate si stopuri LED care practic intineresc acest model. Culoarea noua Aero Gray are un ton cald, usor metalizat, iar jantele BBS de 17 inchi si etrierele Brembo de culoare rosie, adauga o nota sportiva. Interiorul a fost si el revizuit cu indicatoare imbunatatite, care sunt acum mai vizibile in lumina soarelui. Sistemul de infotainment Mazda Conect este acum mai mare, de 8,8 inchi, cu functionalitate touchscreen pentru utilizarea Apple CarPlay si Android Auto.
Poate cele mai importante modificari la aceasta versiune pentru 2024 sunt imbunatatirile aduse directiei si trenului de rulare, care perfectioneaza dinamica de condus. Astfel ca avem un diferential cu alunecare limitata asimetric, pentru a adauga stabilitate in timpul virajelor, care este combinat cu o noua setare DSC-Track pentru sistemele de control al tractiunii si stabilitatii. Mazda spune ca aceasta caracteristica permite soferilor sa isi perfectioneze abilitatile de conducere pe circuit, mentinand in acelasi timp un sistem de siguranta atunci cand lucrurile incep sa devina dificile.
Insa poate cea mai semnificativa imbunatatire pentru 2024 este directia. Astfel, Mazda a reusit sa adauge un grad suplimentar de precizie atunci cand conduci in diverse medii. Motorul de 2,0 litri cu patru cilindri, care produce 184 de cai-putere si 205 Nm, iti va canta la fiecare acceleratie dusa in jurul turatiei de 7.500 de rotatii pe minut. Cutia de viteze manuala cu sase trepte, cu o cursa scurta, este un model de perfectiune, schimband rapid dintr-o treapta in alta, facandu-te sa iti doresti sa abordezi viraj dupa viraj. In ceea ce priveste motorizarea de 2 litri, trebuie sa stiti ca Mazda a trebuit sa renunte la ea pentru Europa, asa ca daca o doriti, va trebui sa va grabiti sa cumparati modelele care mai sunt inca pe stoc. Insa va asigur ca si versiunea cu motor de 1,5 litri si 132 de cai-putere, care produce o acceleratie 0-100 km/h in 8,3 secunde, va va satisface din plin dorinta de condus, gratie greutatii scazute.
Poate ar trebui sa mentionez si cat consuma masina, dar cred ca nu este nimeni care sa iubeasca Mazda MX-5 si sa fie interesat de acest aspect. Datorita micilor, dar semnificativelor schimbari aduse modelului 2024, acesta intruchipeaza perfect conceptul Jinba Ittai. Pur si simplu nu exista altceva asemanator, mai ales la acest pret.
In ceea ce priveste preturile, acestea pornesc de la 30.690 de euro cu TVA, iar modelul testat are un pret de 39.980 de euro cu TVA.
CONCLUZIE:
Sa gasesti in 2024 o masina care sa ofere o placere de condus pura poate fi o adevarata provocare. Cu plafonul coborat intr-o dimineata de vara sau intr-o zi racoroasa de septembrie, cu muzica preferata si un drum serpuit, senzatiile pe care le traiesti in micuta MX-5 sunt de neegalat, iar aceasta editie din 2024 este mai buna ca niciodata.