loader
Marketingul autentic, calea spre consumatorul digital

Marketingul autentic, calea spre consumatorul digital

Canalele de comunicare eficienta sunt deja cele mobile, deoarece online-ul este accesat acum in Romania in proportie de 53% de pe dispozitive mobile.

1. Exista o prapastie intre marketing si consumator?


Cat timp va mai functiona marketingul traditional? Pe ce canale putem comunica eficient cu cei care ne cunosc sau nu (inca) brandul, produsele, serviciile? Cum construim o punte catre noul tip de consumator – consumatorul digital?


Acestea sunt intrebarile pe care si le pun in fiecare zi oamenii din departamentele de marketing. Framantarea lor este una de inteles avand in vedere transformarile pe care tehnologia le-a adus in viata noastra personala si profesionala in ultimii ani.


Marketingul traditional se dovedeste de multe ori ineficient si este nevoie de integrarea acestuia cu marketingul digital. Ponderea lor difera in functie de industrie. Canalele de comunicare eficienta sunt deja cele mobile, deoarece online-ul este accesat acum in Romania in proportie de 53% de pe dispozitive mobile.


2. Ce fac diferit consumatorii digitali?


Daca la nivel global 62% dintre consumatori sunt consumatori digitali, care se bazeaza pe tehnologie pentru a parcurge cel putin trei etape din procesul de cumparare, in Romania procentul depaseste 40% si este in crestere rapida.


Ce fac diferit consumatorii digitali? In Romania 62% dintre consumatorii digitali se informeaza exclusiv online pentru a cauta produsul sau serviciul dorit. Consumatorii digitali acceseaza recenzii, verifica din mai multe surse mesajele de marketing ale companiilor si aleg cum doresc canalul de cumparare – online sau offline. Pentru ei decizia de cumparare este in proportie de 56-67% bazata pe sfaturile date de prieteni si cunostinte.


Un alt aspect extrem de important, pe care oamenii de marketing trebuie sa il aiba in vedere, este faptul ca in Romania numai 21% dintre consumatori sunt influentati de loialitatea fata de brand in decizia de cumparare. 32% dintre acestia vor calitate si fiabilitate pentru produsele pe care le achizitioneaza, iar 90% vor da feedback negativ in cazul in care calitatea nu este la nivelul asteptarilor lor.

 

Ce altceva mai este diferit acum? Avem de a face deja cu o proportie din ce in ce mai importanta intre consumatori a celor din generatia Y si, de acum inainte, si a celor din generatia Z. Iar Millenials si Gen Z au o prezenta proprie in online si comunica foarte mult in timp real. Studiile arata ca 45% dintre acestia genereaza continut pe vlog/blog sau pe conturile proprii de social media, iar 32% sunt interesati de sustenabilitate si de valorile companiei de la care decid sa cumpere.

 



 

 

 

3. Deci ce optiuni avem acum in Marketing?


Ce punem la baza relatiei pe care o construim cu acesti consumatori pentru a fi una durabila? Raspunsul este unul evident: autenticitate la nivelul valorilor, transparenta in informatii, empatie, implicare si comunicare.


Cu ajutorul tehnologiei, marketingul are optiunea sa creeze campanii de tip User Generated Content pentru a facilita implicarea clientilor. Platforme precum tintup.com permit companiilor sa integreze acest tip de campanii in modul cel mai eficient in practicile lor curente.


O alta optiune este aceea de a folosi canale care faciliteaza comunicarea in timp real cu consumatorii, iar cel mai bun exemplu este Snapchat. In Romania sunt foarte putine companii, dintre cele care ar putea beneficia extrem de mult de folosirea acestui canal, care au campanii pe Snapchat.


Optiunea care se manifesta cel mai bine in Romania, insa nici pe departe la potentialul pe care il are, este cea legata de folosirea platformelor de brand advocacy (de exemplu influitive.com). Consumatori de brand cei mai entuziasmati devin astfel in mod structurat si masurabil influentatorii sau ambasadorii unui brand.


Toate optiunile de mai sus fac parte din noua directie numita Authentic Marketing. Authentic Marketing este drumul catre consumatorii digitali, care se construieste prin increderea sustinuta si validata de relatia deschisa cu acestia.


Authentic Marketing porneste de la intrebarea cu care fiecare companie trebuie sa inceapa, si anume: cine suntem noi? Marketingul autentic are la baza dorinta de a comunica deschis si constant. Aceasta abordare prespune implicarea activa a consumatorilor in generarea de continut, in co-creare si inovatie deschisa, dar mai ales, in comunicarea pro-activa a valorilor brandului. In Authentic Marketing tonul comunicarii este foarte uman, liber, dezinvolt si fluid.


4. In loc de concluzie


Da, poate ca exista o prapastie intre client si marketing – una creata in decenii de campanii care nu spuneau adevarul, sau tot adevarul – dar o putem strabate prin Authentic Marketing. Acesta presupune: agilitate, renuntarea la control, campanii de user generated content, brand advocay, folosirea real time marketing-ului. La baza Marketingului Autentic sunt valorile comune ale companiei, consumatorilor, comunitatii din care acestia fac parte si sustinerea consecventa a acestora.
 

Autori

foto
SFERA BUSINESS SRL