loader
Liderii de top nu conduc digitalizarea in 7 din 10 companii

Liderii de top nu conduc digitalizarea in 7 din 10 companii

Conform studiului „Barometrul digitalizarii 2017” lansat azi de Valoria, doar 3 din 10 companii spun ca au un lider din conducerea companiei desemnat pentru a gestiona digitalizarea afacerii si numai 37% au facut din digitalizare partea centrala a strategiei lor de business.

„Internetul si tehnologia au condus la cresterea exponentiala a vitezei, volumului si diversitatii informatiei. Accesul facil la informatie al consumatorilor a condus la modificarea obiceiurilor acestora de consum. Consumerismul digital impune companiilor noi provocari, dar le aduce si oportunitati, daca inteleg fenomenul digitalizarii si il integreaza in modelul lor de business. Barometrul digitalizarii este studiul care arata nivelul de maturitate si intelegere a digitalizarii de catre companiile din Romania, obstacolele cu care se confrunta acestea, dar si care sunt beneficiile pe care spera sa le obtina in urma digitalizarii”, spune Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.

 

Increderea in digitalizare

 

Se spune ca digitalizarea este un fenomen de care nu va scapa nici un model de afacere si nici un domeniu de activitate. Chiar daca in momentul de fata mai sunt inca voci care sustin ca nu toate industriile vor avea parte de digitalizare, evolutiile tehnologice din Big Data, cloud, inteligenta artificiala, Internetul lucrurilor (IoT), roboti si drone fac acest scenariu improbabil.

 

In Romania, 35% dintre companii spun ca digitalizarea a avut deja o influenta mare asupra afacerii lor, dar numai 31% sunt increzatoare in legatura cu succesul digitalizarii si considera ca au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces. 61% dintre companii spun ca au dificultati legate de transformarea digitala. Dintre acestea 39% sunt neincrezatoare ca vor valorifica aceasta tendinta. Numai 2% spun ca nu au incredere ca digitalizarea este buna pentru companie.

 

 

Maturitatea procesului de digitalizare

 

Dupa stadiul in care se afla in drumul spre transformarea digitala, conform criteriilor unui studiu global replicate si de studiul Valoria pentru Romania, companiile se pot clasifica in urmatoarele 5 tipologii:

 

  • Traditionaliste– 10%  la nivel mondial, 23% in Romania – cele care au tehnologii inadecvate, ce conduc la o utilizare limitata a datelor digitale.  
  • Incepatoare– 14% la nivel mondial, 37% in Romania – cele care au inceput sa implementeze tehnologii (de ex. cloud si mobile) si/sau sa elaboreze o strategie pentru transformarea digitala.
  • Minimaliste– 31% la nivel mondial, 24% in Romania – cele care au creat o infrastructura tehnologica adecvata, au o directie strategica pentru transformarea digitala si au implementat unele solutii digitale.
  • Avansate– 32% la nivel mondial, 9% in Romania – cele care au o infrastructura tehnologica adecvata, o strategie de transformare digitala si tehnologii digitale implementate in intreaga companie.
  • Lideri– 13% la nivel mondial, 7% in Romania – cele care au integrat tehnologiile digitale la nivelul intregii companii si au obtinut imbunatatiri substantiale in business ca urmare a transformarii digitale.

 

 

Modele digitale de afaceri

 

Pe fondul avansului tehnologic rapid, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate industriile, de multe ori schimband radical modele de business. in prezent 19% dintre companiile din Romania considera ca modelele digitale de business au schimbat in foarte mare masura industriile din care fac parte, iar 21% dintre companii se asteapta ca modelele digitale de business sa transforme in foarte mare masura industria in care activeaza in urmatorii 1-3 ani. Numai 4% considera ca industria in care activeaza nu a fost afectata in nicio masura de modelele digitale de afaceri.

 

  

 

Responsabilitatea liderilor de business

 

Studiul Valoria releva faptul ca 7 din 10 companii nu au dat responsabilitatea unui lider din conducerea de top a companiei pentru dezvoltarea digitala a afacerii. Consecintele pot consta in intarzieri in legatura cu deciziile strategice, insuficient suport in legatura cu implementarea strategiilor de transformare digitala, ineficiente in realizarea integrarii tehnologice la nivelul intregii companii, etc.  Mai mult, rezultatele cercetarii arata ca in 63% dintre companii nu exista la nivelul conducerii de top suficiente cunostinte si expertiza pentru ca managerii sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital.

 

 

 

Competitori si avantaje competitive

 

Cele mai multe companii din Romania (31%) cred ca firmele care le sunt competitori au fost afectate numai intr-o oarecare masura de digitalizare, 24% cred ca au competitori afectati in mare masura de acest proces, iar 16% ca au competitori afectati intr-o foarte mare masura de digitalizare. Doar 3% cred ca cei care le sunt competitori nu au fost afectati deloc de acest fenomen. Pe de alta parte, 63% dintre companiile respondente spun ca nu au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv.

 

Obstacole in calea digitalizarii

 

Principalul obstacol pe care il vad companiile in calea transformarii digitale este chiar perceptia pe care o au in acest moment ca nu au consumatori digitali. Aceasta indica nevoia de o mai buna intelegere a mecanismelor interactiunii digitale cu consumatorii, avand in vedere ca in medie 60% din procesul de cumparare se deruleaza online, fie ca vorbim de B2B sau B2C. Pe locul al doilea, 37% dintre companii recunosc chiar propria rezistenta la schimbare ca obstacol in calea digitalizarii, iar pe locul al treilea 23% vad ca obstacole costurile prea mari. Pentru 19% dintre companii lipsa competentelor digitale in randul angajatilor este un obstacol care le impiedica sa avanseze in procesul de digitalizare, spre deosebire de 16% care vad un obstacol in lipsa competentelor digitale in randul managementului.

 

Beneficiile digitalizarii

 

Cele mai importante beneficii cumulate ale procesului de digitalizare in urmatorii 5 ani pentru companiile din Romania sunt urmatoarele: reducerea costurilor (46%), simplificarea proceselor (46%), eficienta operationala crescuta (35%), capacitatea de a masura mai bine performantele companiei (34%) si imbunatatirea procesului decizional cu ajutorul data analytics (33%). Pe ultimul loc se gaseste facilitarea procesului de recrutare si retentie a angajatilor (3%).

 

„Barometrul digitalizarii este printre putinele studii care isi propun sa descopere cum se raporteaza la digitalizare companiile din Romania. Deoarece acest fenomen are un impact major asupra tuturor industriilor si propulseaza sau transforma companiile in mod radical, un astfel de studiu este nu doar util, ci si necesar. Sub impactul digitalizarii, companiile isi reseteaza felul de a face business, iar din acest studiu putem afla cat de pregatite sunt, in acest moment, companiile din Romania pentru a face fata viitorului digital”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.