loader

La nivel global, unul din cinci tineri doreste sa preia afacerea familiei

Dintre acestia, doar 3,5% intentioneaza sa preia afacerea imediat dupa terminarea studiilor, conform studiului „Coming home or breaking free?”, realizat de EY si Universitatea St. Gallen.

Dorinta de a prelua afacerea creste usor la cinci ani dupa absolvire, cand 4,9% dintre respondenti afirma ca intentioneaza sa preia afacerea familiei.

 

Peste 750 de universitati din 34 de tari au fost implicate in derularea studiului „Coming home or breaking free?”, completandu-se in total peste 109.000 chestionare.

 

Rezultatele acestui studiu, ca si cele ale Barometrului EY al afacerilor de familie din Romania vor fi comentate in detaliu in data de 14 octombrie 2015, in cadrul conferintei anuale dedicate afacerilor de familie organizata de asociatia „Family Business Network Romania”, cu titlul „Traditionalism si modernism in afacerile de familie”. EY Romania, in calitate de partener al evenimentului, va lansa cu aceasta ocazie studiul EY „Barometrul afacerilor de familie din Romania – 2015”.

 

Alexandru Lupea, Partener si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania: “Conform raspunsurilor inregistrate in cadrul Barometrului, 69% dintre liderii care conduc afaceri de familie in Romania, cu vanzari de peste 1 milion EUR, considera ca tinerii membri ai familiei trebuie sa lucreze intre 3-5 ani in afara businessului, inainte de a se alatura acestuia. Acest rezultat indica, pe de o parte, dorinta antreprenorilor ca urmatoarea generatie sa acumuleze experienta relevanta in afara business-ului de familie inainte de a se dedica acestuia, dar poate fi si o confirmare a interesului scazut al tinerilor de a succede la conducerea afacerii de familie imediat dupa finalizarea studiilor.”

 

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania: „Una din doua afaceri de familie reuseste sa faca tranzitia la a doua generatie de lideri si doar una din cinci reuseste tranzitia la a treia generatie. De multe ori succesiunea esueaza nu din cauza lipsei de potential a business-ului, ci din cauza lipsei de comunicare in familie si a pregatirii insuficiente a succesorilor. De asemenea, pe masura ce familiile se dezvolta si interesele membrilor lor se diversifica, scopurile potentialilor urmasi nu mai coincid cu cele ale fondatorilor.


Provocarea pentru liderii actuali ai afacerilor de familie este sa canalizeze motivatia si interesele membrilor familiei spre cresterea businessului, in acelasi timp oferindu-le experientele necesare atat in cadrul ei cat si in afara afacerii pentru a-i pregati pentru succesiune. EY, in colaborare cu universitati de renume din intreaga lume, organizeaza in fiecare an programul EY NextGen Academy destinat potentialilor succesori ai afacerilor de familie. In acest an au participat la acest program, organizat in Elvetia la sfarsitul lunii august, si tineri romani.”

 

Imediat dupa absolvire, tinerii se vad mai degraba lucrand in cadrul unei firme medii sau mari. Astfel, 23% dintre respondentii studiului EY „Coming home or breaking free?” isi doresc sa lucreze intr-o firma cu peste 250 de angajati, 20% planifica sa se angajeze intr-o afacere de dimensiuni medii, in timp ce 17% intentioneaza sa lucreze intr-o firma mica.

 

La cinci ani de la terminarea studiilor, procentul celor care isi doresc sa creeze propria afacere creste de la 7 la 35%, ceea ce indica faptul ca nu lipsa spiritului antreprenorial este cea care impiedica tanara generatie sa se alature afacerii parintilor.

 

Conform studiului, respondentii din Mexic, Belgia si Slovenia isi doresc cel mai mult sa se alature afacerii familiei la cinci ani de la incheierea studiilor, in vreme ce respondentii din Statele Unite, Israel si Danemarca isi doresc cel mai putin sa calce pe urmele parintilor lor.

 

Nivelul de trai influenteaza succesiunea
Produsul intern brut pe cap de locuitor are un efect in forma de U asupra intentiilor de succesiune. In tarile sarace, intentiile sunt puternice din cauza lipsei de alternative pe piata muncii. Pe masura ce bunastarea creste, intentiile de succesiune scad datorita oportunitatilor oferite de piata muncii. In tarile foarte bogate, aspectele financiare devin mai putin importante. Cei care succed la conducerea afacerilor de familie sunt motivati pentru preluarea afacerii mai ales de statutul social si reputatie, interesul pentru succesiune intrand pe o tendinta crescatoare.

 

Femeile, mai putin interesate de succesiune
Tinerele sunt mai putin dispuse sa preia afacerea parintilor, fata de tineri: 5,73% dintre respondentii barbati doresc sa preia afacerea de familie la cinci ani de la absolvire, in timp ce doar 4,34% dintre femei doresc acest lucru - reprezentand un procent cu aproape 25% mai mic. Aceasta diferenta intre preferinte predomina indiferent de studiile urmate, de la economie si drept la medicina si stiinte sociale.

 

Dimensiunea si performantele firmei
Generatia tanara isi doreste sa preia firme cu performante ridicate: procentul celor care intentioneaza sa devina succesori la 5 ani de la absolvire atinge 5,2% in cazul firmelor cu 2-5 angajati si 16,3% pentru afacerile de familie cu peste 100 de angajati, in timp ce intentia de succesiune atinge cel mai inalt nivel in cazul respondentilor care provin din familii cu firme foarte performante din punct de vedere al profitului realizat, al vanzarilor si gradului de inovatie.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL