loader
Ingrijorarea europenilor in legatura cu problemele financiare si cu locul de munca a scazut in primele patru luni de la relaxarea restrictiilor adoptate in contextul COVID-19

Ingrijorarea europenilor in legatura cu problemele financiare si cu locul de munca a scazut in primele patru luni de la relaxarea restrictiilor adoptate in contextul COVID-19

Relaxarea restrictiilor adoptate in contextul pandemiei de COVID-19 a fost unul dintre factorii care au contribuit la o scadere a anxietatii resimtita de consumatori cu privire la bunastarea fizica si problemele financiare in perioada starii de urgenta

Ingrijorarea europenilor in legatura cu problemele financiare si cu locul de munca a scazut in primele patru luni de la relaxarea primelor restrictii impuse de autoritati in contextul pandemiei de COVID-19, potrivit studiului Deloitte State of Consumer Tracker, doua treimi dintre respondenti declarandu-se mai deschisi la ideea de a efectua cumparaturi costisitoare si mai relaxati in legatura cu stabilitatea jobului. Cu toate acestea, europenii inca sunt preocupati de bunastarea fizica in aceeasi proportie ca in perioada de restrictii (47% la finalul lunii august, fata de 48%, in luna mai). Tendintele europene sunt in linie cu cele globale. La studiu au participat 18.000 de respondenti din 18 tari, dintre care noua state europene – Belgia, Franta, Germania, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia si Spania.

De asemenea, studiul arata ca siguranta ramane o preocupare pentru consumatorii europeni, avand in vedere ca aproximativ jumatate dintre acestia (45%) declara ca nu se simt in siguranta atunci cand merg la cumparaturi in magazine. Germanii sunt cei mai ingrijorati in acest sens (55%), urmati indeaproape de polonezi (51%), iar la polul opus se afla belgienii (40%). Cu toate acestea, consumatorii isi pastreaza preferintele pentru efectuarea anumitor cumparaturi in mediul off-line, aproape trei sferturi dintre respondenti intentionand sa mearga in magazine pentru alimente (77%) si bunuri de uz casnic (73%).

Relaxarea restrictiilor adoptate in contextul pandemiei de COVID-19 a fost unul dintre factorii care au contribuit la o scadere a anxietatii resimtita de consumatori cu privire la bunastarea fizica si problemele financiare in perioada starii de urgenta. In Romania, observam tendinte similare celor europene care au condus la o usoara crestere a consumului in intervalul mai-august 2020, conform datelor INS, sustinuta in principal de segmente precum echipamentele IT si de telecomunicatii si comertul bunurilor nealimentare”, a spus Oana Buhaescu, Director Audit, Deloitte Romania, si lider al industriei de retail.

Rezultatele mai arata si ca, in intervalul de timp scurs de la relaxarea restrictiilor, intentia de a achizitiona bunuri de uz casnic s-a temperat – ponderea respondentilor care vor sa cheltuie mai mult pe astfel de bunuri a scazut de la 20% in mai 2020, la 12% la finalul lui august. De asemenea, dupa ce, in luna mai, 24% dintre respondenti spuneau ca vor sa cheltuie mai mult pe alimente, ponderea acestora a ajuns la 16% in august.

Analizand comportamentul de consum, studiul arata ca profilul cumparatorului responsabil din punct de vedere social, care intentioneaza sa cumpere mai mult de la producatori locali, chiar daca bunurile sunt mai scumpe, domina in continuare la nivel european (43%). Patru din zece europeni se declara vanatori de chilipiruri, care cumpara spontan articole de care nu au neaparat nevoie, dar pentru care gasesc oferte convenabile, acest profil fiind cel mai des intalnit in randul germanilor (47%) si al britanicilor (48%). Urmatoarele profiluri din punctul de vedere al ponderii in randul europenilor sunt al consumatorului comod (34%), care cumpara mai degraba din magazine de proximitate, si al consumatorului care isi face provizii (32%), cumparand produse ce pot acoperi mai mult decat nevoile imediate.

Studiul Deloitte State of Consumer Tracker este realizat in baza unor chestionare on-line aplicate bilunar in Australia, Belgia, Canada, Chile, China, Coreea de Sud, Franta, Germania, India, Irlanda, Italia, Japonia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Polonia, Spania si Statele Unite.

Mai multe detalii despre studiul global sunt disponibile aici. In plus, rezultatele chestionarelor aplicate de Deloitte pe LinkedIn privind tendintele comportamentului consumatorilor romani in perioada pandemiei pot fi consultate aici.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL