Bucuresti si Cluj-Napoca se afla intr-un stadiu incipient al evolutiei catre solutiile de mobilitate urbana inteligenta, clasandu-se in ultima categorie a indexului ”Smart Cities Mobility” realizat de PwC Europa Centrala si Est (PwC ECE) si care cuprinde 25 de orase din Polonia, Cehia, Bulgaria, Romania, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Croatia, Ucraina, Lituania, Letonia, Estonia, Serbia, Kazahstan si Azerbaijan. Indicele se bazeaza pe date colectate pentru categoriile: gestionarea traficului, sustenabilitatea mediului, transportul public si mobilitatea activa, statele fiind notate cu calificativele: ”stadiu incipient”, ”unele progrese”, ”progrese notabile”, ”progrese mari” si ”practica excelenta”.
”Realizarea obiectivelor ambitioase ale Pactului Verde European, in special reducerea drastica a emisiilor din transporturi, reprezinta o provocare majora pentru orasele europene. Desi exista progrese, este nevoie de o accelerare a transformarilor. Infrastructura pentru vehicule electrice, desi in crestere, necesita un efort mai sustinut din partea autoritatilor locale. Reproiectare zonelor urbane este esentiala pentru imbunatatirea calitatii aerului si reducerea poluarii. Viitorul dezvoltarii urbane inteligente depinde de o combinatie de tehnologie, implicare civica si colaborare intre autoritati", a declarat Dinu Bumbacea, Liderul departamentului de Consultanta in Afaceri PwC Romania.
Bucurestiul inregistreaza unele progrese la capitolele gestionarea traficului, sustenabilitatea mediului, mobilitatea activa si initiative de mobilitate inteligenta si un progres notabil la transportul public. In schimb, Cluj Napoca a facut progrese mari la managementul traficului, progrese notabile la sustenabilitatea mediului si transport public si unele progrese la mobilitatea activa si initiative de mobilitate inteligenta. Celor doua orase din Romania, incluse in categoria a treia - la inceput de drum catre mobilitatea inteligenta, se alatura Almaty (Kazakhstan), Baku (Azerbaijan), Belgrad (Serbia), Kiev (Ucraina) si Sofia (Bulgaria).
Prima categorie a indexului - lideri in mobilitatea inteligenta - cuprinde orasele: Bratislava, Brno, Gdansk, Kosice, Ostrava, Praga, Tallinn si Varsovia.
A doua categorie - progrese pozitive catre mobilitatea inteligenta, cuprinde orasele: Budapesta, Katowice, Ljubljana, Lodz, Lviv, Riga, Rzeszow, Vilnius, Wroclaw si Zagreb.
Managementul traficului
Traficul aglomerat este o problema persistenta in orasele analizate, Budapesta, Bucuresti, Kiev si Varsovia prezentand niveluri de congestie deosebit de ridicate, de peste 40%, pe baza timpului mediu (in termeni percentuali) pierdut din cauza traficului aglomerat in comparatie cu circulatia normala.
Sustenabilitatea mediului
In timp ce situatia poluarii aerului din orasele analizate s-a imbunatatit in general de la an la an, doar unul dintre orasele analizate, Tallinn, are niveluri de poluare a aerului care respecta recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS). Orasele cu cea mai proasta calitate a aerului sunt, in ordine: Almaty, Belgrade, Baku, Cluj Napoca, Katowice, Rzeszow, Ostrava, Kosice, Ljubljana, Lodz, Bucuresti si Tbilisi.
Transportul Public
In ceea ce priveste transportul public, orasele cehe Brno, Ostrava si Praga au cele mai mici costuri in raport cu venitul lunar, si raporteaza cea mai mare rata de utilizare zilnica intre 53% si 69% dintre calatorii, fata de media regionala de 49%. Aceasta utilizare ridicata poate fi atribuita, cel putin partial atribuita accesibilitatii transportului public in aceste orase si regimurilor de subventionare.
Mobilitate alternativa
Orasele poloneze raporteaza rate ridicate de infrastructura pentru biciclete, Wroclaw (63,8%) si Varsovia (49,5%) avand rate ridicate de infrastructura separata pentru biciclete in raport cu lungimea totala a drumurilor, cum ar fi piste pentru biciclete, piste pentru biciclete si pietoni si benzi pentru biciclete. Lviv este orasul cu cea mai mare rata a infrastructurii segregate pentru biciclete, de 70%, ceea ce se datoreaza dezvoltarii active a infrastructurii pentru biciclete, cu peste 100 km deja construiti inainte de inceperea invaziei ruse la scara larga in 2022.
De asemenea, orasele incluse in index au, in medie, proportii marginal mai mari de persoane care folosesc bicicleta ca mijloc de transport intr-o zi obisnuita, decat media din Uniunea Europeana. Kievul are cea mai mare rata de persoane care calatoresc pe jos de la origine la destinatie intr-o zi obisnuita, de 35%, urmat indeaproape de Bucuresti, Budapesta, Kosice si Ljubljana, cu 29%.
Raportul ”Smart Cities Mobility” poate fi gasit aici.
Despre PwC
Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 151 de tari cu mai mult de 360.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.
PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.
© 2024 PwC. Toate drepturile rezervate.