loader
In fata incertitudinii economice si a instabilitatii geopolitice continue, barometrul Mazars dezvaluie stiluri de leadership si angajamente indraznete, care vor modela un viitor sustenabil

In fata incertitudinii economice si a instabilitatii geopolitice continue, barometrul Mazars dezvaluie stiluri de leadership si angajamente indraznete, care vor modela un viitor sustenabil

Pentru a modela un viitor sustenabil, atat pentru businessurile lor, cat si pentru restul societatii, liderii C-suite investesc din ce in ce mai mult in tehnologie si sustenabilitate

· Majoritatea companiilor (86%) au o perspectiva pozitiva de crestere in 2023

· Transformarea digitala a companiei si implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuita sunt principalele prioritati strategice ale liderilor C-suite in urmatorii trei-cinci ani

· Conform acestora, incertitudinea economica, pretul energiei, instabilitatea geopolitica si dificultatea de recrutare a unei forte de munca calificate reprezinta factorii cheie care vor impiedica cresterea economica in anul urmator

· 89% dintre liderii C-suite din Romania au o perspectiva pozitiva de crestere in 2023

· Mai mult de jumatate dintre respondentii romani (57%) sunt increzatori ca datele lor sunt "complet" protejate

· Opt din zece companii fie elaboreaza in prezent un raport de sustenabilitate, fie intentioneaza sa o faca

· 93% dintre liderii romani considera ca munca in echipa/camaraderia reprezinta principalul ingredient pentru atragerea talentelor

Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, publica astazi studiul Bold leadership for a sustainable future: Mazars C-suite barometer 2023. Acest raport este rezultatul unui sondaj, realizat in cel de-al patrulea trimestru al anului 2022, in randul a peste 800 de lideri C-suite din 27 de tari din intreaga lume.

Pentru a modela un viitor sustenabil, atat pentru businessurile lor, cat si pentru restul societatii, liderii C-suite investesc din ce in ce mai mult in tehnologie si sustenabilitate. Avand in vedere faptul ca incertitudinea va deveni norma in viitorul apropiat, acestia trebuie sa continue sa fie indrazneti astazi, pentru a obtine un succes sustenabil maine." , a mentionat Mark Kennedy, Partener si Membru in Boardul Executiv Mazars.

Optimism in fata provocarilor actuale

In ciuda instabilitatii economice, a pretului energiei in crestere si a tensiunilor geopolitice, liderii sunt optimisti in ceea ce priveste cresterea viitoare a companiilor lor: 86% au o perspectiva pozitiva (28% sunt foarte optimisti) pentru crestere in 2023.

Tendintele cu impact asupra companiilor in 2023 si increderea liderilor de a le raspunde

Conform studiului nostru, principalele trei tendinte externe care se asteapta sa aiba cel mai mare impact asupra companiilor anul acesta sunt:

1. tendintele economice, inclusiv inflatia si costurile de trai ridicate.

2. preturile si/sau penuria de energie.

3. aparitia unor tehnologii noi.

Liderii sunt cei mai increzatori in gestionarea tehnologiile emergente (54% foarte increzatori) si cel mai putin increzatori in capacitatea de a face fata instabilitatii geopolitice (23% foarte increzatori), preturilor/penuriei de energie (27%), deficitului de resurse umane (32%) si tendintelor economice (33%) - acestea fiind considerate, totodata, si principalele obstacole in calea cresterii.

Mazars Confidence Index (procentul mediu de „foarte increzator” in toate tendintele) se afla la 37%, intr-o usoara scadere fata de barometrul precedent (44%), dar in crestere fata de 2020 (32%).

Adoptarea unei lumi digitale

Transformarea IT/tehnologica a companiei reprezinta principala prioritate strategica a liderilor in urmatorii trei-cinci ani. Se asteapta ca aparitia noilor tehnologii sa aiba un impact mare asupra activitatii lor, iar acestia recunosc importanta tehnologiilor precum inteligenta artificiala, big data, Web3 si automatizare. Amenintarile cibernetice raman o realitate in viata de zi cu zi, insa liderii sunt increzatori ca datele lor sunt protejate.

Investitii intr-un viitor sustenabil

Implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuita se afla pe locul al doilea in lista prioritatilor strategice ale liderilor C-suite pentru urmatorii trei-cinci ani, iar peste doua treimi (68%) intentioneaza sa creasca investitiile in initiative de sustenabilitate in anul urmator. Majoritatea companiilor (65%) elaboreaza un raport de sustenabilitate, insa recunosc faptul ca urmarirea si calitatea datelor reprezinta provocari, iar putin peste o treime (36%) se simt complet pregatiti pentru noile cerinte de raportare ESG.

Recunoasterea importantei diversitatii si a talentului in cadrul unei companii

Un sfert dintre lideri sustin ca o strategie noua sau revizuita de atragere si pastrare a oamenilor valorosi reprezinta o prioritate strategica, iar aproape o treime (28%) au identificat imposibilitatea de a atrage o forta de munca calificata ca fiind un obstacol in calea dezvoltarii companiei lor. In ciuda recunoasterii importantei unei forte de munca diversificata, adevarata echitate ramane evaziva in multe companii, inregistrandu-se un progres lent privind diversitatea de gen in randul echipei de management.

Studiul nostru indica faptul ca liderii dedica timp, bani si resurse in ariile care conteaza cel mai mult: tehnologie, sustenabilitate si oameni. In fata incertitudinii continue, acest lucru demonstreaza curaj, liderii facand miscari indraznete pentru a contura un viitor sustenabil.

Kennedy adauga: „Companiile se vor confrunta si anul acesta cu volatilitatea – acestea vor fi nevoite sa fie mai agile si, posibil, sa isi revizuiasca prioritatile si sa se reorienteze. Insa, inca de la criza financiara din anul 2008, ele au devenit si deosebit de reziliente, iar acest lucru le va fi de folos anul viitor.”

Peste 89% dintre liderii C-suite din Romania au o perspectiva pozitiva de crestere in 2023

Studiul nostru precedent a aratat faptul ca liderii C-suite din Romania erau optimisti in ceea ce priveste viitorul afacerilor lor, iar in cadrul cercetarii din acest an, desi recunosc provocarile semnificative cu care se confrunta tara noastra, dar si intreaga lume, acestia isi mentin pozitia, 89% avand o perspectiva pozitiva pentru viitor (14% sunt foarte optimisti, 14% sunt optimisti, iar 61% sunt usor optimisti).

In ultimii ani, am observat si in Romania multe companii care au trecut prin situatii extrem de dificile, rezultatele fiind aproape intotdeauna determinate de echipa de conducere. Am avut onoarea de a lucra alaturi de lideri de succes si sunt de parere ca acestia au avut puterea si rezilienta de a raspunde provocarilor intampinate intr-un mod care le-a oferit succes pe termen lung atat lor, cat si echipelor lor. Prin urmare, acestia sunt acum in pozitia de a modela si crea noi oportunitati pentru viitor.", a mentionat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars in Romania.

Urmand aceasta nota pozitiva, intrebati care vor fi cele mai importante surse de crestere in 2023, liderii C-suite din Romania au mentionat cresterea organica (43%), activitatea de M&A (36%) si aliantele strategice/joint ventures cu terti (11%). Desi sunt optimisti cu privire la viitor, acestia sunt totusi pregatiti pentru provocarile actuale si viitoare, iar prin urmare, au identificat principalele trei tendinte care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor lor in 2023: preturile si/sau penuria de energie (61%), tendintele economice, inclusiv inflatia/costul de trai ridicat (57%), si tensiunile/instabilitatea geopolitica (43%).

  1. Tehnologia ramane o prioritate principala pentru lideri

La intrebarea „Care sunt principalele prioritati strategice pentru afacerea dumneavoastra in urmatorii trei-cinci ani?", liderii din Romania au ales introducerea unei noi categorii de produse sau servicii (36% - fata de locul patru la nivel global), urmata indeaproape de transformarea IT/tehnologica a companiei lor (29%) si implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuita (29%). La nivel global, primul loc este ocupat de transformarea IT/tehnologica a companiei.

In calitate de lideri ai companiilor, acestia trebuie sa inteleaga tehnologiile emergente si sa adopte lumea digitala de astazi. Conform cercetarii noastre, liderii sunt cel putin destul de familiarizati cu tehnologiile de top, inclusiv cu automatizarea (96%), inteligenta artificiala (AI)/invatarea automata (71%), metaverse (61%) si Web3 (57%). Atunci cand ne referim la punerea in valoare a capabilitatilor tehnologice, Web 3 este considerat prioritar (46%), in timp ce celelalte tehnologii (metaverse, big data, AI, automatizare) impart acelasi procentaj (32%).

O alta prioritate importanta pentru companii, atat la nivel local, cat si global, este reprezentata de securitatea IT. Mai mult de jumatate dintre respondentii romani (57%) sunt increzatori ca datele lor sunt "complet" protejate, in timp ce 43% dintre ei considera ca sunt "partial" protejate, comparativ cu anul trecut, cand erau foarte pesimisti in ceea ce priveste acest subiect - numai 31% erau de parere ca datele lor sunt "complet" protejate. 86% dintre respondenti sunt increzatori ca nu vor avea o incalcare a datelor in compania lor in urmatoarele 12 luni.

  1. Un viitor sustenabil, astazi si maine

Sustenabilitatea se afla printre primele trei prioritati strategice pentru liderii C-suite din Romania in urmatorii trei-cinci ani. In timp ce 43% dintre respondenti au bugetat deja costurile de implementare a strategiei de sustenabilitate si de raportare, 29% intentioneaza sa faca acest lucru la urmatoarea revizuire a bugetului. In plus, majoritatea companiilor (46%) elaboreaza deja un raport de sustenabilitate, iar alte 36% intentioneaza sa o faca in urmatoarele 12 luni, ceea ce inseamna ca opt din zece companii fie elaboreaza in prezent un raport, fie intentioneaza sa o faca.

In ceea ce priveste gradul de pregatire pentru raportarea ESG, numai 14% dintre acestea declara ca sunt complet pregatite, in timp ce 54% mentioneaza ca sunt in mare parte pregatite, ceea ce inseamna ca ar putea publica in conformitate cu reglementarile, cu un efort suplimentar redus. Desigur, exista inca 25% care vor trebui sa dea dovada de un efort semnificativ.

Acest angajament de raportare nu este intotdeauna usor de pus in practica. In timp ce, la nivel global, principalele provocari in elaborarea unui raport de sustenabilitate raman identificarea calitatii datelor (37%) si urmarirea datelor (28%), la nivel local, principala provocare este reprezentata de capacitatea sau expertiza interna (21%), urmata de identificarea agentiei potrivite (18%).

In acelasi timp, responsabilitatea pentru raportarea ESG este foarte importanta, iar in acest moment, putem identifica la nivel local mai multi reprezentanti care se ocupa de acest proiect in cadrul unei companii, precum directorul general (18%) sau liderii departamentelor de marketing (11%), risc (11%) si sustenabilitate (7%). La nivel global, lucrurile stau ceva mai bine, cu liderul de sustenabilitate in frunte (29%), alaturi de directorul general (25%).

  1. Accent pe oameni si cultura organizationala

Companiile se uita la cultura lor organizationala pentru a atrage talentele potrivite. Liderii romani considera ca munca in echipa/camaraderia (93%), calitatea membrilor echipei (89%) si oportunitatile de avansare (83%) sunt cele mai importante ingrediente pentru atragerea celor mai buni oameni in organizatia lor.

Marea majoritate a liderilor (90%) afirma ca egalitatea de gen si promovarea femeilor se afla pe agenda de top a managementului organizatiei lor - 43% considera ca aceasta se afla in top trei prioritati, in timp ce 29% sunt de parere ca se afla in top cinci prioritati. Pentru a avansa in acest sens, aproximativ jumatate dintre respondenti (46%) sustin ca au un program dedicat genului, egalitatii si sexismului. Insa, in ciuda investitiilor si a angajamentului, nu exista progrese reale in ceea ce priveste echilibrul intre femei si barbati la nivel de conducere. Numai 21% dintre lideri se pot lauda cu peste 30% de femei in randul celor mai importante persoane care iau decizii strategice.

Sunt de parere ca cercetarea noastra de thought leadership arata rezilienta liderilor, optimismul in fata provocarilor continue si increderea de a investi si de a modela un viitor sustenabil, recunoscand in continuare ca oamenii buni conduc companiile spre succes.", a adaugat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars in Romania.

Descarcati studiul aici.

Despre studiu

Barometrul Mazars C-suite a fost conceput si realizat de GQR Research, in colaborare cu Mazars.

Datele au fost adunate prin intermediul unui chestionar online in perioada noiembrie 2022 – 14 decembrie 2022. Esantionul total este N=832.

Despre Mazars

Mazars este un parteneriat international integrat, specializat in audit, contabilitate, consultanta, servicii fiscale si juridice*. Cu filiale in peste 95 de tari si teritorii din intreaga lume, ne folosim de cunostintele de specialitate a peste 47.000 de profesionisti - 30.000+ in parteneriatul integrat Mazars si 17.000+ prin intermediul Mazars North America Alliance - pentru a sprijini clienti de toate dimensiunile in fiecare etapa a dezvoltarii lor.

*acolo unde permite legislatia nationala aplicabila.

www.mazars.com | Mazars on LinkedIn

Despre Mazars in Romania

In Romania, Mazars are o experienta de peste 28 de ani in audit, consultanta fiscala si financiara, externalizare si sustenabilitate. Puterea noastra consta in oamenii cu care lucram – echipa locala cuprinde 300 de profesionisti.

www.mazars.ro | Mazars Romania on LinkedIn

Pentru mai multe detalii puteti accesa si documentul de mai jos:

Autori

foto
MAZARS ROMANIA SRL