loader
Impozitarea multinationalelor cu minim 15% intra in linie dreapta. La ce se pot astepta companiile din Romania

Impozitarea multinationalelor cu minim 15% intra in linie dreapta. La ce se pot astepta companiile din Romania

Autor: Miruna Enache, Partener, Liderul Diviziei de Asistenta Fiscala in tranzactii, EY Romania

Multinationalele trebuie sa fie pregatite: Romania, prin vocea ministrului sau de Finante, Adrian Caciu, incepe pregatirile pentru implementarea, chiar de la 1 ianuarie 2023, a Directivei privind nivelul minim de impozitare. Cum costurile administrative si de conformare la introducerea impozitului minim global pe profit (GloBE) vor fi minime, asa cum da asigurari Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), unde va trebui sa lucreze cu adevarat Guvernul va fi la adaptarea legislatiei, astfel incat sa ia in calcul toate situatiile specifice si sa pregateasca  norme clare, care sa asigure o aplicare usoara a Directivei europene.

Masura introducerii unui impozit minim global a fost anuntata drept revolutionara de toata lumea fiscala la jumatatea anului trecut si prevede introducerea unui impozit minim de 15% pe profiturile multinationalelor si taxarea lor in statele in care realizeaza profitul. 

Din punct de vedere tehnic, OCDE da asigurari ca ”regulile GloBE au fost concepute cu scopul de a minimiza costurile si complexitatea, atat pentru autoritatile fiscale, cat si pentru contribuabili, in contextul obiectivelor politicii fiscale ale pilonului doi”. Argumentele Organizatiei includ faptul ca noua masura utilizeaza pragurile si definitiile deja cunoscute statelor in raportarile pe care trebuie sa le realizeze tara cu tara, asa-numitele CbCR. Adica, vor fi folosite informatiile financiare la nivel de entitate si standardele de contabilitate existente, fara ajustari; vor fi excluse din operatiunile dintr-o jurisdictie unde se obtin sub 1 milion euro in profit si 10 milioane euro in venituri.

Intentia este ca entitatea mama ultima, cea care are capacitatea de a plati suma necesara, sa plateasca o diferenta de impozit doar atunci cand este cazul. De altfel, viitorul cadru de implementare va include indrumari administrative suplimentare cu privire la obligatiile declarative si de plata: tarile pot dezvolta anumite reguli, pentru a ajuta la atenuarea sarcinilor de conformitate pentru companiile multinationale.

OCDE ia in considerare si posibilitatea ca nu toate tarile, desi majoritatea statelor lumii au aderat la impozitul minim global, sa poata aplica reglementarea in acelasi timp si cu privire la acelasi venit cu impozitare redusa.

Pentru a elimina riscul de supraimpozitare, conform regulilor OCDE, se aplica reguli prioritare care asigura dezactivarea regulilor de impozitare minima globala, in situatiile in care venitul cu impozitare redusa este deja supus impozitului minim in alta parte. In plus, regulile impozitului minim pe profit asigura ca toate jurisdictiile care implementeaza GLOBE au acelasi punct de plecare, atat cu privire la regim, cat si la interpretare. Cadrul incluziv va asigura, de asemenea, ca normele functioneaza efectiv intr-un mod coordonat pe masura ce tarile trec in faza de implementare. 

In plus, tarile care adopta regulile OCDE nu vor fi obligate sa introduca taxe interne suplimentare asupra propriilor contribuabili rezidenti, dar pot alege sa faca acest lucru. In masura in care o tara alege sa implementeze impozitul minim intern calificat, o astfel de taxa va reduce valoarea taxei suplimentare care ar putea fi altfel aplicabila, in conformitate cu regulile GloBE si platibila intr-o alta jurisdictie.

De exemplu, daca taxa suplimentara de 100 de euro este datorata intr-o anumita jurisdictie, dar aceasta impune propriul impozit intern calificat minim tot de 100 de euro, atunci nu va exista taxa suplimentara datorata, conform regulilor impozitului minim global (GloBE).

Cu o rata de impozitare efectiva minima de 15%, regulile GloBE sunt de asteptat sa genereze aproximativ 150 de miliarde USD in venituri fiscale globale suplimentare pe an. Acestea includ nu doar veniturile asteptate din aplicarea normelor in sine, ci si venituri suplimentare din impozitul pe profit asteptate din reducerea transferarilor de profituri ca urmare a introducerii regulilor. O rata de impozitare efectiva jurisdictionala de 15% reprezinta un pas important fata de ratele istorice, adesea foarte scazute, pentru veniturile din sursele straine ale multinationalelor.

Se asteapta ca regulile GloBE sa reduca presiunea resimtita de guverne in a oferi investitorilor stimulente fiscale, reduceri sau eliminari partiale ale taxelor. In plus, se asteapta ca tarile in curs de dezvoltare sa isi poata proteja in continuare baza de impozitare prin aplicarea unui tratat care le va permite tarilor sa-si pastreze dreptul de impozitare, pe care, altfel, l-ar fi cedat, in temeiul unui tratat fiscal, asupra anumitor plati efectuate catre parti afiliate din strainatate, care prezinta adesea riscuri BEPS, cum ar fi dobanzi si redevente.

Dar, dincolo de asigurarile oferite de OCDE, sa vedem care vor fi efectele resimtite de companiile din intreaga lume si din Romania.

In primul rand, Uniunea Europeana a aprobat in decembrie 2021 un proiect de directiva vizand BEPS 2.0, care va introduce din 2023 si, respectiv, din 2024, prevederi comune in Statele Membre privind aplicarea Regulii de Includere a Veniturilor si, respectiv, a Regulilor de Plati Sub-impozitate. Astfel, sunt avute in vedere caracteristici proprii Pietei Unice Europene si definitiile si regulile vor trebui implementate in fiecare Stat Membru. Regulile europene vor acoperi si grupurile domestice care au o cifra de afaceri cumulata de peste 750 de milioane de euro, iar entitatea mama care aplica Regula de Includere a Veniturilor va plati impozitul suplimentar, nu doar pentru filialele din jurisdictii terte, ci si pentru entitati rezidente in state membre. Statele membre pot alege sa implementeze impozitul suplimentar pentru entitatile din grup situate pe teritoriul lor.

Romania va trebui sa isi adapteze legislatia pentru a include aceste noi reguli de impozitare, acoperind si situatii specifice (cum ar fi microintreprinderile, situatia in care o entitate din grup aflata in Romania trebuie sa aplice impozitul minim suplimentar, chiar daca nu este societate holding etc.). Pregatirea unor norme clare pentru aplicarea practica a noilor reguli este extrem de importanta (asa cum s-au dovedit extrem de utile normele de aplicare pentru toata legislatia europeana implementata la noi).

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Au birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL