In utimii doi ani companiile s-au adaptat in mare masura – si adesea cu succes – la noile moduri si conditii de lucru. Liderii de business au adoptat digitalizarea, telemunca, au reorganizat procesele si lanturile de aprovizionare, au controlat costurile si au stat cat mai aproape de oameni. Adica au facut ce era necesar. Sunt masurile luate suficiente pentru ce urmeaza in 2022? Aceasta este intrebarea la care incearca sa raspunda echipele de management acum.
Pentru a se pregati pentru noile valuri ale pandemiei liderii de business trebuie sa faca mai mult. Trebuie sa fie pregatiti si dispusi sa regandeasca modul in care iau decizii, dar si motivul pentru care e nevoie de ei. Cu alte cuvinte, liderii trebuie sa se detaseze, sa elimine vechile moduri de gandire si sa acceseze o perspectiva mai larga, care sa le permita sa inteleaga cu adevarat provocarile si oportunitatile din mediul de afaceri actual.
Pandemia a dezvaluit si a accelerat o serie de tendinte care vor juca un rol substantial in modelarea mediului de afaceri, iar echipele de management trebuie sa le analizeze pentru a lua masurile necesare in companii.
1. Ritmul schimbarii se accelereaza. Mediul de business este mai fluid ca niciodata. Nevoia de viteza este prin urmare acuta pentru a raspunde la atat de multa schimbare. Numai ca aceasta viteza trebuie sa fie sustenabila. Lucrurile remarcabile realizate de manageri in primele luni ale pandemiei au fost impulsionate de sentimentul situatiei de urgenta. Turatia modificata de reactia la criza a devenit normalul modului de functionare al companiilor. Viteza trebuie sa fie incorporata in organizatie. Viteza nu inseamna doar sa tii piciorul pe acceleratie, ci si modele de operare inteligente ale vehicului care este compania pentru a functiona mai eficient si mai inteligent.
2. Oamenii isi doresc sens in viata si in munca lor. Oricat ar suna de vag, filozofic sau nepragmatic, cercetarile arata ca acele companii care au un puternic simt al scopului le depasesc pe cele carora acesta le lipseste . Angajatii care spun ca isi traiesc scopul la locul de munca sunt mai loiali, mai dispusi sa faca eforturi suplimentare si mai putin probabil sa plece. In acelasi timp, scopul ajuta companiile sa recunoasca oportunitatile emergente si sa se conecteze cu clientii lor. Scopul nu mai este acum doar o declaratie de bune intentii, ci devine prioritate si sursa de avantaj competitiv.
3. Sustenabilitatea si principiul producerii de bunuri si servicii cu reducerea la minim a impactului asupra mediului. Multe companii au facut pasi importanti in acest sens ghidate de propriile valori. In viitorul foarte apropiat acest lucru va fi la fel de important ca intocmirea unui bilant deaorece consumatorii si autoritatile de reglementare vor insista asupra acestui lucru. Sustenabilitatea revendica o abordare sistematica similara digitalizarii sau elaborarii strategiei, deoarece va fi o sursa importanta de avantaj competitiv pe termen lung.
4. Tehnologia cloud si potentialul sau a fost recunoscut de mult timp, numai ca acum incepe sa aduca rezultate reale in inovare si productivitate. Companiile trebuie sa implementeze cloud-ul ca sa atinga aceste obiective. Pentru a face acest lucru, oamenii lor trebuie sa fie „alfabetizati intr-ale cloud-ului” – adica sa cunoasca potentialul cloud-ului. Odata cu transformarea digitala a aparut nevoia de a recalifica forta de munca cu privire la modul de utilizare a noilor procese si instrumente digitale. Multe tipuri de locuri de munca traditionale au fost automatizate sau vor fi automatizate. Viitorul va aduce noi oportunitati pe masura ce nevoia de tehnologie digitala va deveni din ce in ce mai clara.
5. Resursa umana este esentiala, iar piata muncii a trecut prin schimbari majore in ultimii doi ani. Dezvoltarea angajatilor este o alta prioritate. Viitorul vazut de la inceputul anului 2022 arata mult diferit fata de cum se vedea viitorul de la inceputul anului 2019. Organizarea resursei umane trebuie acum sa fie mai flexibila, mai putin ierarhica si mai diversa. Sistemele moderne de management al invatarii fac mult mai usoara crearea unor tipuri diverse de continut pentru instruirea si dezvoltarea angajatilor. Dezvoltarea competentelor merge mana in mana cu invatarea pe tot parcursul vietii. In acest nou mediu, formarea, munca si recalificarea nu mai sunt liniare, ci mai degraba apar intr-un model ciclic de reinventare constanta. Tot mai multi profesionisti vor dori sa lucreze pentru companii care investesc in dezvoltarea lor profesionala si personala.
In concluzie
Modul in care sunt implementate aceste cinci prioritati difera de la companie la alta. Ceea ce conteaza este ca liderii sa inteleaga ca stapanirea acestor cinci prioritati va imbunatati substantial sansele de succes ale companiilor pe care le conduc. Depinde de ei ca sa serveasca scopul, sa faca modelul de business unul sustenabil, sa recunoasca importanta tehnologiei, sa internalizeze si coreleze ritmul de functionare la ritmul mediului economic si sa investeasca in dezvoltarea oamenilor.
Despre PKF Finconta
De peste 27 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.