loader
Greseli frecvente facute de manageri in ceea ce priveste Inteligenta Artificiala

Greseli frecvente facute de manageri in ceea ce priveste Inteligenta Artificiala

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Inteligenta Artificiala (IA) a devenit deja parte integranta din operatiunile curente ale companiilor competitive in 2023. De ce? Deoarece promite eficienta sporita, luarea mai buna a deciziilor si productivitate crescuta.

Cu toate acestea, multi manageri cad in tot felul de capcane atunci cand implementeaza instrumente bazate pe IA. De aceea, in acest articol, mi-am propus sa dau solutii pentru trei dintre greselile pe care le fac managerii in astfel de situatii. Le voi descrie si apoi voi spune ce este de facut ca sa le evitati, asigurand o integrare reusita si maximizand potentialul acestei tehnologii transformative.

1. Neglijarea obiectivelor clare de afaceri

Una dintre greselile principale pe care le fac managerii este sa adopte IA in graba fara a defini clar obiectivele de afaceri. Inteligenta Artificiala este o unealta puternica, dar fara un scop bine definit, poate duce la pierdere de timp si resurse.

Managerii trebuie sa dedice timp pentru a identifica domeniile din business in care IA poate aduce valoare, cum ar fi: automatizarea sarcinilor repetitive, optimizarea proceselor sau imbunatatirea experientei clientilor.

Este esential ca echipa de conducere sa stabileasca cu precizie ce doreste sa obtina prin utilizarea IA. Reducerea costurilor operationale? Cresterea eficientei, sau poate imbunatatirea satisfactiei clientilor? Prin alinierea initiativelor de IA cu obiectivele clare de afaceri, managerii pot asigura investitii in solutii care ofera rezultate tangibile.

2. Lipsa unei infrastructuri adecvate de date

Algoritmii de IA au nevoie de date de calitate pentru a genera analize precise si predictii valoroase. Cu toate acestea, managerii adesea scapa din vedere importanta stabilirii unei infrastructuri solide de date. Datele insuficiente sau de calitate slaba pot duce la modele partinitoare, predictii eronate si rezultate sub-optime.

De aceea managerii trebuie sa acorde prioritate construirii unor sisteme de date robuste prin investitii in sisteme de colectare, stocare si management al datelor. Acest demers trebuie sa aiba in vedere si asigurarea acuratetei datelor, accesibilitatii si conformitatii cu regulamentele privind confidentialitatea.

Prin stabilirea cadru solid pentru gestionarea datelor se creeaza un fundament solid pe care algoritmii IA prin care se asigura obtinerea de rezultate precise si incredere in solutiile ale, astfel incat managerii sa poata valorifica in totalitate potentialul acestei tehnologii.

3. Subestimarea elementului uman

In timp ce Inteligenta Artificiala poate automatiza sarcini si optimiza functionarea companiei, este important pentru manageri sa recunoasca ca aceasta completeaza, nu inlocuieste expertiza umana. Deciziile bazate numai Inteligenta Artificiala ii decupleza pe manageri de detaliile specifice, subtilitatile si contextul de analiza cu care opereaza inteligenta umana.

Managerii trebuie sa incurajeze colaborarea intre sistemele de IA si specialisti, promovand o relatie de simbioza, in care IA ii asista si ii responsabilizeaza pe angajati.

Prin combinarea intuitiei si creativitatii umane cu capacitatile analitice ale sistemelor bazate pe Inteligenta Artificiala, managerii pot obtine rezultate mai cuprinzatoare si mai intelepte.

In concluzie

Pe masura ce managerii se adapteaza la noul context de business in care un rol important este jucat de Inteligenta Artificiala, evitarea greselilor este vitala pentru a valorifica beneficiile acestei tehnologii transformative.

Prin definirea clara a obiectivelor de afaceri, stabilirea unei infrastructuri solide de date si recunoasterea importantei expertizei umane, managerii pot pregati terenul pentru a avea succes.

Prin adoptarea IA ca instrument strategic si implicarea angajatilor in calatoria spre acest nou mod de lucru, managerii pot facilita accesarea intregului potential al acestei tehnologii pentru a stimula inovatia, eficienta si cresterea sustenabila a companiei.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA