• Programul Skills Upload Junior al Fundatiei Vodafone se extinde cu o initiativa la nivel european adresata bunastarii digitale a copiilor cu varste cuprinse intre 9 si 16 ani, printr-un parteneriat strategic cu Salvati Copiii UK;
• Fundatia Vodafone si Salvati Copiii UK evidentiaza existenta unor lipsuri importante in ghidurile, competentele si masurile de siguranta necesare pentru a ajuta copiii sa navigheze in siguranta pe internet.
Fundatia Vodafone si Salvati Copiii UK lanseaza raportul „Click, Scroll, Conectare si Echilibru”, care arata ca stresul digital in crestere, lipsa sprijinului adecvat oferit copiilor si noile tipuri de pericole depasesc practicile si masurile de protectie actuale din scoli. Documentul subliniaza o nevoie urgenta de colaborare intre guverne, profesori si platformele digitale pentru a dezvolta abordari coordonate, incluzive si bazate pe dovezi pentru a creste bunastarea digitala a copiilor din intreaga Europa.
„Bunastarea digitala este o responsabilitate comuna, modelata de sectoarele public si privat, precum si de mediile in care copiii traiesc, invata si se conecteaza. Fiecare copil merita abilitatile, sprijinul si garantiile necesare pentru a prospera online, indiferent unde locuieste. De aceea, Fundatia Vodafone isi extinde programul Skills Upload Junior intr-o initiativa la nivel european pentru copiii cu varste cuprinse intre 9 si 16 ani, contribuind la integrarea bunastarii digitale in salile de clasa, comunitati si camine”, a declarat Lisa Felton, Director al Fundatiei Vodafone la nivel global.
Fundatia Vodafone si Salvatii Copiii UK colaboreaza pentru a imbunatati bunastarea digitala a elevilor din Europa prin crearea de continut educational dedicat. Acesta include 20 de planuri de lectii pentru elevi cu varste intre 9 si 16 ani, adaptate pentru cele 8 tari care fac parte din programul Skills Upload Jr, inclusiv Romania. De asemenea, sunt organizate sesiuni de formare pentru profesori pentru a ghida implementarea acestor continuturi si predarea lor la clasa.
Raportul „Click, Scroll, Conectare si Echilibru” analizeaza aspectele legate de bunastarea digitala a copiilor si include recomandari atat pentru actori din sectorul public, cat si pentru cei din sectorul privat. Printre problemele identificate, se numara:
• Stresul digital si impactul asupra sanatatii mintale: In Romania, 50% dintre copii au raportat ca au fost jigniti online, iar 26% au avut probleme cu somnul dupa un incident online. In tarile membre ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), 17% dintre tinerii de 15 ani se simt anxiosi fara dispozitivele lor, iar 10% raporteaza o utilizare problematica a retelelor sociale - cu rate mai mari (14%) in randul copiilor proveniti din familii de migranti.
• Lacune in sistemele educationale: Multi copii nu inteleg modul in care sunt utilizate datele lor, iar profesorii raporteaza o instruire insuficienta pentru a aborda riscurile digitale. Doar 51% dintre tinerii de 15 ani pot modifica cu usurinta setarile de confidentialitate, iar 28% nu compara sursele atunci cand cauta informatii online.
• Riscuri disproportionate pentru grupurile marginalizate: Tinerii LGBTQIA+, copiii cu dizabilitati si cei proveniti din medii cu venituri mici sau rurale se confrunta cu riscuri online, inclusiv hartuire, excluziune si dezinformare bazate pe identitate. Aceste grupuri sunt adesea trecute cu vederea in strategiile nationale.
• Prejudiciile emergente depasesc reglementarile: Materialele cu abuzuri sexuale asupra copiilor generate de inteligenta artificiala sunt in crestere rapida, peste 20.000 de imagini fiind gasite pe un singur forum de pe dark web intr-o luna. Incidentele de deepfake care vizeaza copiii au crescut cu 550% din 2019.
• Implementare fragmentata a reglementarilor: In ciuda unor cadre solide la nivelul UE, precum GDPR si DSA, aplicarea acestora variaza foarte mult. De exemplu, expunerea la mesaje de ura variaza de la 4% dintre copiii cu varste cuprinse intre 12 si 16 ani din Germania la 48% in Polonia. In Spania, 44% dintre copii raporteaza ca rareori intalnesc relatii bune online.
De asemenea, raportul identifica masuri proactive care pot fi preluate de partile interesate pentru a creste bunastarea digitala a copiilor, precum:
• Integrarea bunastarii digitale in educatie: Dotarea educatorilor cu instrumentele necesare pentru a preda siguranta digitala, rezilienta si empatia si adoptarea unor abordari la nivelul intregii scoli care sa integreze bunastarea in culturile, politicile si rutinele zilnice ale scolii.
• Cresterea participarii copiilor: Copiii ar trebui sa fie implicati activ in elaborarea politicilor, programelor si instrumentelor digitale care ii afecteaza.
• Promovarea echitatii si incluziunii: Strategiile trebuie sa fie incluzive si sa raspunda nevoilor tuturor copiilor, in special celor care se confrunta cu riscuri mai mari online, cum ar fi fetele, tinerii LGBTQIA+, copiii cu dizabilitati si cei din comunitati cu venituri mici sau din mediul rural.
• Consolidarea dovezilor si a evaluarii: Guvernele si organizatiile ar trebui sa investeasca in cercetare si sa dezvolte sisteme robuste de monitorizare si evaluare a impactului initiativelor care adreseaza bunastarea digitala.
• Alinierea politicilor si guvernarilor nationale: Strategiile nationale ar trebui sa fie aliniate la standardele internationale. De asemenea, guvernele trebuie sa consolideze aplicarea legii si sa se asigure ca platformele digitale sunt responsabile pentru protejarea drepturilor si bunastarii copiilor.
Raportul a combinat cercetarea documentara si interviuri calitative cu experti cheie pentru a explora si a oferi o intelegere holistica a starii actuale a bunastarii digitale a copiilor din Europa.
Vocile copiilor au fost integrate in analiza documentara prin intermediul unor date secundare din studii de cercetare specifice axate pe copii, pentru a oferi un context valoros si a ajuta la fundamentarea analizei pe experientele traite de copii. In plus, pentru a asigura accesibilitatea raportului pentru toti, a fost elaborata o versiune adaptata copiilor si tradusa in mai multe limbi.
Parte din activitatea Fundatiei Vodafone in Europa, programul Skills Upload Jr se desfasoara in opt tari, printre care si Romania, si are ca obiectiv oferirea de suport elevilor pentru a castiga increderea necesara de a-si explora curiozitatea, indiferent de mediu, gen sau locul nasterii. Fundatia sprijina si profesorii sa foloseasca abilitatile digitale in intregul curriculum cu diferite instrumente, de la dispozitive inteligente la inteligenta artificiala, de la robotica la realitate augmentata.
Despre Fundatia Vodafone
De 27 de ani, punem la un loc resursele noastre si ale partenerilor nostri pentru ca impreuna sa construim proiecte incluzive si durabile. Apelam la tehnologie si la inovatie sociala si investim anual in jur de 2 milioane de euro in dezvoltarea comunitatilor defavorizate din Romania. Modernizam sectii de terapie intensiva neonatala si sustinem programe de educatie digitala care pregatesc copii si tineri pentru meseriile viitorului. Alaturi de celelalte fundatii Vodafone din intreaga lume, scopul nostru este sa imbunatatim viata a 400 de milioane de persoane pana in 2025. Suntem o organizatie neguvernamentala romaneasca infiintata in 1998, cu statut caritabil, distincta si independenta de operatiunile comerciale ale companiei Vodafone Romania.
Mai multe detalii despre programele noastre se regasesc pe:
www.fundatia-vodafone.ro, http://jurnaldebine.fundatia-vodafone.ro/ si www.facebook.com/fundatiavodafone.