loader
Evaluarea riscurilor fiscale

Evaluarea riscurilor fiscale

Autor: Florentina Susnea, Managing Partner, PKF Finconta

Pentru companiile care isi desfasoara activitatea in prezent, efectuarea unei evaluari cuprinzatoare a tuturor riscurilor fiscale cu care se confrunta este obligatorie. O astfel de evaluare ajuta liderii departamentelor fiscale sa acorde prioritate litigiilor active (daca exista) pentru a fi inchise intr-o anumita ordine si in faza ulterioara sa gestioneze eficient riscul fiscal. De asemenea ajuta directorii generali sa ia decizii intelepte ca raspuns la factorii de schimbare care afecteaza cresterea companiei.

Obiective si impact

Obiectivul principal al evaluarii riscului fiscal este acela de a face tot posibilul pentru a opri controversele fiscale inainte de a se produce. Acest risc este gestionat de conducerea companiei si are efecte asupra modului de functionare a companiei prin sisteme si procese care imbunatatesc eforturile de monitorizare, conformitate si prevenire a litigiilor. Bineinteles, acesta este un proces continuu si in continua evolutie in cadrul companiei.

De la inceputul pandemiei, autoritatile fiscale au sprijinit companiile si le-au stimulat fiscal pentru revenirea in activitate. Sustinerea s-a manifestat nu numai prin programe de sprijin pentru ocuparea fortei de munca, plati in numerar si imprumuturi, ci si prin acordarea de ajutor administrativ.

Aceasta a inclus amanarea termenelor limita de depunere a impozitelor, amanarea platii anumitor impozite si, mai important in domeniul gestionarii riscurilor fiscale, suspendarea inspectiilor fiscale. Dar acea perioada s-a incheiat de mult deoarece se asteapta ca pana la sfarsitul anului, majoritatea autoritatilor fiscale sa planifice si sa controleze impozitele riguros.

Sursele riscurilor fiscale

Mediul extern este important din punct de vedere fiscal, dar nu toate riscurile fiscale provin din afara companiei. Comunicarea mai buna in cadrul companiei poate fi o modalitate utila pentru directorii financiari de a se asigura ca echipa pe care o conduc este la curent cu strategia de afaceri, investitiile noi si orice decizie care afecteaza impozitele pe care compania trebuie sa le plateasca. O astfel de comunicare poate fi „orizontala” cu celelalte departamente, precum cel vanzari si logistic, sau pe „verticala” cu consiliul de administratie si echipa de audit intern.

Riscurile reputationale asociate cu controversele fiscale se pot revarsa si in spatiul public, creand un impact mai profund asupra afacerilor, in special pentru companiile mari, cu branduri cunoscute. Este de asteptat ca un nivelul de risc reputational sa creasca pentru companii in urmatorii trei ani.

Modalitati de gestionare

Gestionarea riscurilor fiscale implica adesea colaborarea cu furnizorii externi si cu autoritatile fiscale, subliniind importanta unei comunicari si a unor relatii puternice in aceste domenii. Tehnologia joaca din nou un rol esential, oferind platforma pe care sa se stocheze si sa se analizeze toate pozitiile fiscale ale companiei.

Comunicarea si relatiile imbunatatite cu factorii interesati ajuta, de asemenea, transformarea modului de gestionare a riscurilor fiscale. Pe plan intern, acestea ar trebui sa includa consiliul de administratie, directorii implicati in elaborarea si implementarea strategiei de afaceri si unitatile departamentale.

Toate partile interesate trebuie sa comunice si sa colaboreze pentru a se asigura ca informatiile cheie sunt luate in considerare, inclusiv cele referitoare la conformitatea fiscala, planificarea fiscala si procesele de evaluare a riscurilor controverselor fiscale.

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL