Noile standarde Euro 7, care vor intra in vigoare la sfarsitul anului 2026, pun pentru prima data in prim-plan emisiile de praf generate de franare. TMD Friction, un producator de top de solutii de franare, a contribuit activ, inca din 2016, la Programul de masurare a particulelor (PMP) coordonat de Comisia Economica pentru Europa a ONU (UNECE), ajutand la dezvoltarea metodologiilor, ciclurilor de testare si bancurilor de testare pentru masurarea emisiilor de praf de frana.
Provocarea emisiilor de praf de frana
Vehiculele moderne devin din ce in ce mai prietenoase cu mediul datorita reglementarilor stricte si tehnologiilor avansate. Totusi, desi emisiile de esapament au scazut, mai ales odata cu cresterea numarului de vehicule electrice, emisiile non-esapament, inclusiv cele generate de uzura franelor si anvelopelor, continua sa reprezinte o provocare majora pentru sanatate si mediu. Aceste emisii contribuie la poluarea cu particule fine (PM), o problema deosebit de acuta in zonele urbane.
Euro 7 introduce limite stricte pentru emisiile de particule generate de franare (PM10), pe care producatorii trebuie sa le respecte:
Tipul vehiculului Limita emisiilor
Autoturisme (propulsie pur electrica) 3 mg/km/vehicul
Autoturisme (alte tipuri de propulsie*) 7 mg/km/vehicul
Vehicule comerciale usoare (propulsie pur electrica) 5 mg/km/vehicul
Vehicule comerciale usoare (alte tipuri de propulsie*) 11g/km/vehicul
*Alte tipuri de propulsie includ motoare cu combustie si hibride.
Presiunea asupra producatorilor
Noile reglementari vor impune limite stricte pentru uzura franelor, crescand cerintele tehnice pentru placutele de frana. Acestea nu doar ca vor trebui sa functioneze conform asteptarilor, dar va fi necesar sa fie dezvoltate concepte inovatoare care sa permita o franare mai curata.
Pentru prima data, uzura generata de frane va fi limitata. Propunerea, deja aprobata de principalele organisme din Bruxelles, stabileste ca emisiile de particule generate de franare sa fie cuprinse intre 3 si 11 mg/km per vehicul, in functie de clasa si tipul de propulsie al vehiculului. Standardul a fost adoptat, iar data implementarii in UE urmeaza sa fie anuntata oficial. Desi sunt prevazute perioade de tranzitie intre 30 si 60 de luni, producatorii din industria auto trebuie sa inceapa deja dezvoltarea si omologarea solutiilor necesare.
Noi concepte de franare
Exista o conceptie gresita conform careia majoritatea uzurii provine de la placutele de frana. In realitate, aproximativ 80% din emisiile de praf sunt cauzate de uzura discului de frana. Cantitatea de material uzat de pe disc depinde de formula materialului de frictiune utilizat pentru placutele de frana. Totusi, pentru a respecta limitele Euro 7, aceste solutii nu mai sunt suficiente, iar industria trebuie sa inoveze.
Sunt explorate mai multe idei:
• Captarea prafului de frana dupa ce este generat, utilizand filtre speciale.
• Abordarea emisiilor direct la sursa, prin dezvoltarea de materiale de frictiune si discuri de frana mai eficiente.
Vincenzo Di Caro, Senior Manager Vehicle Programme la TMD Friction, afirma ca limitele impuse de standardul Euro 7 pot fi respectate printr-o combinare inteligenta a materialelor de frictiune. „Nu este necesar sa utilizam filtre speciale pentru a colecta emisiile dupa ce acestea au fost produse”, explica el. „In prezent, cea mai promitatoare solutie este un disc din fonta cenusie cu un strat dur combinat cu un amestec personalizat de materiale de frictiune, dezvoltat special pentru aplicatia vehiculului.”
TMD Friction: Experienta si inovatie
Cu peste 110 ani de experienta in productia de echipamente originale (OE), TMD Friction este specializata in dezvoltarea de solutii personalizate. Compania a creat peste 50.000 de formule de placute de frana in ultimii 30 de ani, utilizand pana la 43 de materii prime de inalta calitate pentru fiecare reteta.
Cercetarile avansate vizeaza performanta, durabilitatea si costurile solutiilor de franare, fiind efectuate teste riguroase pentru a asigura confortul si reducerea zgomotului (NVH – Noise, Vibration, Harshness).
Provocarile economice
Regulamentul Euro 7 nu doar ca aduce provocari tehnice, dar genereaza si dificultati economice pentru unii jucatori din industrie. Costurile pentru testarea unei solutii se ridica la aproximativ 1,5 milioane de euro, iar procesul de testare implica 27 de ore pentru un singur material.
Relevanta pentru piata aftermarket
Standardele Euro 7 nu se vor aplica doar produselor originale, ci vor influenta si piata pieselor de schimb, cel mai probabil prin reglementarea ECE R90. Placutele si discurile de frana aftermarket vor trebui sa respecte, pe langa cerintele de performanta, si limitele de emisii.
TMD Friction lucreaza deja la solutii pentru piata aftermarket, bazandu-se pe conceptele avansate de materiale utilizate in productia de serie.
Despre TMD Friction
TMD Friction este un furnizor global de solutii de franare de inalta calitate pentru industria auto si de franare. Compania produce placute de frana si captuseli pentru autoturisme si vehicule comerciale, fiind activa pe piata internationala prin branduri precum Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq si Bendix.