loader
Cum restabilim increderea in timp de criza

Cum restabilim increderea in timp de criza

Autor: Florentina Susnea, Managing Partner, PKF Finconta

Acesta criza a adus multe premiere in mai toate domeniile de activitate. Companii de productie s-au reinventat in producatori de masti si dezinfectanti, magazinele online si-au crescut exploziv vanzarile pentru aceste produse care nu prezentau inainte mare interes, industria HORECA a fost nevoita sa pivoteze spre livrarea la domiciliu, turismul s-a oprit, etc. Ca un efect pozitiv, companii din multe industrii s-au reinventat si si-au accelerat programele de digitalizare si de prezenta in mediul online.

Domeniul managementului financiar nu a ramas nici el neatins. Nevoia de informatie de calitate recupereaza increderea in timpul unor perioade de criza caracterizate de incertitudini.

Raportarea financiara este furnizor de incredere. Provocarilor cunoscute din acest domeniu li s-au adaugat altele noi. Selectez aici trei dintre acestea pentru a le aborda mai detaliat.

1. Riscul lipsei de lichiditate

Este intuitiv pentru oricine ca in timp de criza daca nu ai bani pe care sa-i poti accesa pentru a finanta operatiunile iti inchizi activitatea. Companiile care au o rezerva de bani prin care sa isi asigure derularea activitatii curente in urmatoarele 6-12 luni au o sansa mai buna la revenirea din criza. Dincolo de acest element, cred ca puterea de adaptare a echipei la efectele crizei economice generate de COVID-19 si modalitatea prin care si-a facut simtita prezenta in viata economica a clientilor in aceasta perioada sporesc sau nu sansele de mentinere sau revenire economica ale companiei.

Pe de alta parte, probabilitatea ca anumite incertitudini materiale sa puna in pericol desfasurarea activitatii economice ale unei companii este foarte mare in aceasta perioada si atunci elaborarea documentelor financiare se face plecand de la ipoteza riscului de lichiditate. Daca o companie isi elaboreaza documentele financiare in baza acestei ipoteze ar trebui sa fie transparenta in legatura cu pozitia financiara reala.

2. Evaluarea deprecierii

In raportarile lor periodice, companiile includ si deprecierea activelor non-financiare. In cazul multor companii, suspendarea activitatii prin oprirea utilajelor, importurilor sau exporturilor, transportului pot reprezenta indicatori de depreciere. Atunci cand evalueaza deprecierea unui activ companiile trebuie sa determine cantitatea recuperabila in bani a activului respectiv, beneficiile si numerarul pe care il va genera in viitor si anumite asteptari de variatie in fluxul de numerar.

Prognoza cu  privire la evolutia fluxului de numerar se coreleaza cu estimarile managementului in legatura cu conditiile economice ce acopera perioda de viata estimata a activului. In conditiile actuale este o provocare mare sa faci prognoza bugetului relevanta pentru fluxul de numerar pentru ca nu stii daca aceasta prognoza va fi validata de perfomanta.

3. Modificarea contractelor

Urmare a operatiunilor perturbate, a costurilor operationale mai mari sau a veniturilor pierdute, asa cum am punctat deja, provocarile asupra fluxului de numerar devin tot mai mari. Ca sa obtina finantare suplimentara, companiile pot recurge la modificarea conditiilor de plata din contractele comerciale, la factoring, la finantare bancara sau la finantare inter-company.

In cazurile care modifica clauzele contractelor comerciale, companiile vor trebui sa ia in considerare daca orice modificare a conditiilor contractuale existente reprezinta o modificare substantiala sau, eventual, o incetare a contractului.

Pe de alta parte, exista consecinte si pentru creditori. Spre exemplu, bancilor si companiilor de asigurari li se cere sa ajute debitorii oferind scutire de la anumite obligatii. Acestea vor fi considerare modificari ale contractului si vor face necesara re-evaluarea portofoliului de credite si a pierderilor preconizate. In mod similar, companiile imobiliare vor trebui sa ia in considerare consecintele, daca vor acorda scutire locatarilor la plata chiriilor.

In concluzie

Oricat de neplacuta ar fi aceasta perioada, pregatirea raportarii financiare se face in continuare, chiar daca in unele sectoare activitatea s-a redus. Transparenta este necesara. Mentinerea si recuperarea increderii este vitala. Descoperirea la timp a efectului potential negativ asupra pozitiei financiare a companiei si activarea masurilor pentru prevenirea riscurilor sunt foarte importante pentru recastigarea increderii tuturor partilor interesate in companie.  

Despre PKF Finconta

De 25 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL