loader
Cum au evoluat in pandemie companiile de software din Romania si care sunt trendurile industriei pentru 2022-2023

Cum au evoluat in pandemie companiile de software din Romania si care sunt trendurile industriei pentru 2022-2023

Studiul isi doreste sa confirme sau sa infirme, dupa caz, conformarea sectorului IT romanesc la tendintele globale din domeniu

Ianuarie, 2022. Cel mai recent studiu de piata realizat de Focal Hive, agentie de Marketing B2B, ia pulsul industriei romanesti de IT in contextul pandemic si confirma tendintele globale in domeniu – cresterea business-ului pentru majoritatea companiilor, dar si modificari in strategiile de vanzare si marketing, urmate de schimbari de viziune pentru adaptarea companiilor la tehnologiile emergente, precum AI si Cloud Computing. Raportul de analiza al studiului poate fi descarcat gratuit aici.

Rezultatele studiului pe scurt:

• In 2020, 60% dintre companiile romanesti din IT au avut o cifra de afaceri mai mare cu pana la 50% fata de anul anterior;

• Relatiile cu clientii, dar si cu angajatii au avut de suferit din cauza restrictiilor impuse in pandemie;

• Colaborarea cu freelanceri si reorientarea bugetelor de marketing catre canalele digitale au dominat planurile de continutate in business.

Evolutia cifrei de afaceri a companiilor romanesti din industria de software a fost preponderent in crestere in 2020 fata de anul anterior, cu procente situate intre 11 si 50% pentru 60% dintre companiile respondente. Prin comparatie, 26% dintre antreprenorii din IT respondenti la studiu au inregistrat o cifra de afaceri scazuta, diferenta fiind data de tipul de activitate desfasurat de companie.

Criza socio-economica generata de virusul Covid-19 a afectat pozitiv in masura moderata 25% din companiile participante la studiu, efectele fiind resimtite si la nivelul profitului. Jumatate dintre respondenti au observat o crestere a profitului, in timp ce pentru restul profitul s-a mentinut sau a scazut.

Factorul social al pandemiei si-a pus amprenta si in sectorul IT romanesc

Provocarile legate de relatia cu clientii si cele referitoare la echipa au fost cel mai dificil de gestionat in 2020-2021, fiind urmate indeaproape de provocarile financiare si nesiguranta proiectelor.

36% dintre companiile din IT si-au continuat planurile de recrutare de dinainte de inceperea pandemiei, in conditiile in care 28% au pus stop recrutarilor. Extinderea echipelor cu angajati competenti si integrarea lor in activitatile curente au fost mentionate frecvent de catre managerii respondenti ca problematice.

Urmand tendinta din alte industrii, lucrul remote a avut prioritate, insa comunicarea in cadrul echipelor s-a dovedit a fi mai dificila decat de obicei. Acest aspect a afectat experienta angajatilor in general si a scazut rata de implicare in proiectele companiilor respondente.

Modificari de strategie, buget si impactul direct asupra afacerilor

Componenta de marketing a suferit schimbari esentiale in sectorul IT, in 2020. Fata de perioada anterioara, jumatate dintre companiile respondente au renuntat complet la bugetul de marketing, cel putin in prima parte a crizei pandemice. Doar 6% dintre companii si-au crescut bugetul de marketing planificat si l-au reorientat, asa cum era de asteptat, catre canalele digitale.

Cele mai utilizate tehnici in strategia de marketing au fost cresterea continutului original oferit prin canalele proprii, parteneriatele si generarea de leaduri prin recomandari directe, investitiile mai mari in continut si reclama pe canalele de social media sau Google Ads (campanii PPC).

Dintre masurile exceptionale cu impact major luate de cand a inceput pandemia au fost mentionate:

- reevaluarea prioritatilor de marketing si realocarea bugetului;

- reducerea cheltuielilor cu sediul fizic;

- colaborarea cu freelanceri;

- trimiterea angajatilor in somaj tehnic pentru a face fata pierderii unor proiecte;

- reducerea echipei de QA.

Oportunitatile de crestere identificate de la debutul pandemiei au vizat lansarea de produse noi, vanzarea de tip up-sell si cross-sell, serviciile de cloud si digitalizarea platformelor detinute.

Practic, s-a pus un accent mai puternic pe imbunatatirea si promovarea elementelor deja detinute de companii, fara investitii majore in noi tehnologii.

Trenduri si oportunitati de dezvoltare a industriei de software din Romania pentru 2022

Nevoia de specialisti pentru dezvoltarea proiectelor de digitalizare din mediul privat si public s-a accentuat puternic in contextul pandemic. Managerii din sector se asteapta ca dinamica din piata muncii sa ofere noi oportunitati pe partea de dezvoltare de solutii no-code/low-code, sa accelereze adoptia de solutii cloud-based, dar si sa determine o crestere a cererii pentru solutii integrate, simplificate cu ajutorul elementelor de Machine Learning, AI si RPA incorporate. 

Participantii la studiul Focal Hive previzioneaza ca tehnologiile cu cel mai mare grad de adoptie in urmatorii 2 ani in Romania sunt Inteligenta Artificiala si Machine Learning (74%), iar la polul opus, Biometrics (7%). Cloud computing continua sa fie in topul preferintelor in ceea ce priveste mediile de stocare si dezvoltare a solutiilor noi (79%).

Specializarile cele mai cautate de catre companiile romanesti vor ramane cele care implica dezvoltarea generala de software (22%), urmate de Business Intelligence & Analytics (13%), UX Development (12%) si Cybersecurity (11%).

Inovatia sta in topul preocuparii managerilor din industria de software pentru 2022-2023, 34 dintre companiile incluse in studiu confirmand in sondajul Focal Hive ca inovatia este un factor decisiv pentru succes. La polul opus, studiul releva o preocupare foarte mica pentru cresterea diversitatii si diminuarea inegalitatilor sociale din companii.

In ceea ce priveste implicarea in programe educationale menite sa sprijine dezvoltarea de noi specialisti, 43% dintre liderii intervievati au in plan crearea de programe adresate studentilor, webcast-uri si podcast-uri educationale, 11% fiind deja implicati in activitati de mentorat. 17% dintre managerii participanti la studiu nu sunt deloc interesati de astfel de programe si nu le includ in planurile pe termen mediu.

Ideea realizarii acestui studiu a venit in urma nevoii de a intelege unde se situeaza real industria de IT din Romania la momentul actual, fiindu-ne clar ca pandemia din ultimii ani a afectat absolut orice afacere. Aflat la prima editie, studiul nostru si-a dorit sa confirme sau sa infirme, dupa caz, conformarea sectorului IT romanesc la tendintele globale din domeniu. Si am vazut similitudini in ceea ce priveste evolutia pozitiva a performantei financiare, adaptarea strategiilor de marketing, dar si in previziunile managerilor respondenti cu privire la tehnologiile noi pe care piata le adopta in ritm rapid. Rezultatele studiului ne ajuta sa remarcam, de asemenea, un interes semnificativ mai scazut in Romania in ceea ce priveste implicarea companiilor IT in educatia generatiei care va oferi talentul uman necesar acestui sector pe viitor si, totodata, lipsa de interes pentru echilibrul de gen in aceasta industrie. Speram ca multiplele concluzii ale acestui studiu sa fie utile managerilor care sunt in curs de elaborare a strategiei de business pentru anii urmatori. Ramane de vazut, in editia urmatoare a studiului, care va fi evolutia indicatorilor studiati. ”, a declarat Diana Masopust, Managing Director Focal Hive.

Despre studiu

Studiul Focal Hive „Romanian Software Industry Survey 2021” analizeaza perceptiile directorilor executivi din top managementul companiilor de dezvoltare de software cu privire la efectele concrete ale pandemiei la nivel de organizatie.

In urma colectarii datelor, 53 de chestionare au fost validate si reprezinta baza studiuluicalitativ realizat in perioada 11.07.2021-12.10.2021. Numarul aproximativ egal de companii mici cu 6 pana la 20 angajati si companii mari cu 51 pana la 200 de angajati care au participat la studiu ofera o privire unitara asupra domeniului si asupra trendurilor previzionate de jucatorii din piata romaneasca.

Studiul complet poate fi descarcat gratuit accesand acest link.

Proiectul este sustinut de DoingBusiness.ro

Despre Focal Hive:

Focal Hive este o agentie de marketing care ofera strategie si programe de impact pentru organizatii ce activeaza in B2B, avand in focus preponderent zona de tehnologie. Intrunind specialisti de top ai industriei de marketing, Focal Hive isi propune sa devina un partener de valoare pentru companiile B2B ce doresc sa creasca performanta afacerii in mod sustenabil, construind sisteme de marketing performante si agile.