loader

Conversia like-ului in vanzare

Vremea consumatorului care plateste neconditionat ce i se ofera e pe cale sa apuna. Acesta este din ce in ce mai revendicativ.

Cand un serviciu / produs il nemultumeste el se exprima in spatiul oferit de social media. Iar daca il vrea mai bun vine si cu propuneri. Companiile sunt astfel obligate sa comunice relevant si prompt cu consumatorul pe acest canal daca il pretuiesc.


Conversia atentiei acordate consumatorului in vanzare nu este simpla. De aceea construirea relatiei cu acesta si promovarea produselor companiilor sunt in proces de reinventare.

 

Masurarea de catre companii a activitatilor de marketing pe social media este importanta daca tintesc campanii de comunicare, promovare si vanzare cu rezultat. Ca sa intelegem mai bine impactul social media asupra mediului de afaceri, la EY Romania, de 3 ani realizam studiul cu acelasi nume. In acest articol ne propunem sa prezentam comparativ cu editia 2014 doar o selectie a analizei rezultatelor obtinute din administrarea in perioada 3-20 noiembrie 2015 a unui chestionar de 28 de intrebari la care au raspuns 270 de reprezentanti ai unor companii importante din Romania din 11 industrii.

 

Iata cele mai importante concluzii privind domeniile in care sunt folosite retelele de socializare in mediul de afaceri romanesc, bugete alocate si beneficiile obtinute:

 

1. Social media se foloseste preponderent in marketing si comunicare - Tendinta generala privind domeniile in care sunt folosite retelele de socializare se mentine, utilizarea preponderenta fiind in marketing si comunicare. Cresteri semnificative se remarca in zona respondentilor care declara ca folosesc retelele de socializare in scop de networking si analiza competitiva (+13%, respectiv +6% fata de 2014). Rezultatul este sustinut si de cresterea procentului de respondenti care folosesc mediile sociale pentru recrutare (36% fata de 34% in 2014). Scaderile sunt pe parte de vanzari (-1%) si serviciul relatii cu clienti (-6%).

 

2. Doar cateva industrii folosesc social media pentru vanzare - Desi comunicarea este principalul domeniu de utilizare a retelelor de socializare indiferent de industrie, obiectivul de vanzare prin intermediul mediilor sociale apare in special in zona companiilor din turism (100% dintre respondenti), urmate de companiile din zona comertului cu amanuntul (60% dintre respondenti) si industriei alimentare (60% dintre respondenti). 56% dintre respondentii din industria financiar-bancara folosesc retelele sociale si in scop de recrutare, urmate de companiile de publicitate/media (35% dintre respondenti) si IT&C, cu 30% dintre respondenti.

 

3. Social media este utilizata in scopuri de vanzare mai ales de companiile mici - Utilizarea retelelor sociale in scop de v?nzare este prezenta in special in companiile mici, cu sub 50 de angajati (42% dintre respondenti) si in companiile din zona 501-1000 de angajati (38% dintre respondenti). Companiile cu peste 1000 de angajati inregistreaza cel mai mare numar de respondenti in utilizarea retelelor sociale in scop de recrutare. Indiferent de dimensiunea companiilor, retelele de socializare sunt folosite in special pentru comunicare si marketing.

 

4. Social media genereaza mai ales notorietate pentru companii - Cresterea notorietatii si expunerii in piata raman cele mai importante beneficii ale utilizarii retelelor sociale; 53% dintre respondenti vorbesc despre generarea de oportunitati de vanzare si 37% dintre respondenti afirma ca utilizarea mediilor sociale au produs o crestere efectiva in venituri, +3% fata de 2014. Chiar daca se constata o scadere fata de anul trecut, aproape jumatate dintre respondenti apreciaza fidelizarea clientilor prin folosirea retelelor sociale.

 

5. Exista insa si companii care fac precalificarea oportunitatilor prin intermediul social media - 59% dintre respondenti declara ca influenteaza prospectarea si identificarea oportunitatilor de vanzare prin intermediul retelelor sociale, 41% declara ca pot precalifica oportunitatile prin colectarea de informatii si 35% pot sustine ofertarea prin discutii si demonstratii online despre produsele sau serviciile ofertate. La polul opus, 18% dintre companii spun ca nu utilizeaza retelele de socializare in procesul de vanzare, un procent mai mare decat cel inregistrat in 2014.

 

 

6. Sase din zece companii spun ca este eficienta generarea de lead-uri prin social media - 64% dintre respondenti sunt in acord cu afirmatia ca generarea de oportunitati de vanzare in cadrul retelelor sociale este eficienta, iar 30% sunt indecisi referitor la acest lucru. Valori semnificativ mai mici se inregistreaza pentru cei care sunt in dezacord cu faptul ca generarea de oportunitati de vanzare este eficienta in cadrul retelelor sociale.

 

7. Totusi, lead-urile in social media sunt generate in special de companiile mari - Companiile cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane euro semnaleaza cea mai mare eficienta in generarea de oportunitati de vanzare. O eficienta ridicata in vanzari este semnalata si in zona companiilor mici, cu cifra de afaceri sub 10 milioane de euro, pentru care canalele sociale sunt cea mai eficienta metoda de atragere de potentiali clienti.

 

8. Turismul, industria alimentara si comertul sunt industriile care vand cel mai bine prin social media - Primele trei industrii care semnaleaza cresterea vanzarilor prin intermediul retelelor sociale sunt turismul (100%), industria alimentara (60%) si comertul cu ridicata (50% dintre respondenti). Respondentii din turism semnaleaza si o fidelizare a clientilor, beneficiu semnalat si de catre companiile din comert sau de industria farmaceutica. 75% dintre respondentii din turism si 56% dintre respondentii din industria financiar-bancara apreciaza ca pozitiv impactul social media in imbunatatirea reputatiei de bun angajator.

 

9. In general, companiile au bugete mici pentru social media - Bugete de peste 10,000 de euro pe an sunt alocate de catre industria financiar-bancara (25% dintre respondenti), comertul cu ridicata, IT&C, publicitate / media (11% fiecare) si companiile din productie (7% dintre respondenti). In acelasi timp, 33% dintre respondentii din industria financiar-bancara si energie / utilitati declara ca nu stiu bugetul investit in promovarea prin retelele de socializare, ceea ce sustine idea bugetelor distribuite la nivelul mai multor departamente.

 

10. Ascultarea parerii consumatorilor in social media este abia la inceput - Din perspectiva unei analize la nivel de sectoare de activitate a companiilor respondente se observa ca cele mai conectate companii la parerea consumatorilor exprimata in mediile sociale sunt cele din turism. Investitiile in zona implementarii de instrumente de ascultare sociala vor veni din industriile IT&C (55% dintre respondenti), comert (50%), servicii publicitate/media (44%) si industria farmaceutica (42% dintre respondenti).

 

Social media modifica relatia consumatorului cu produsul si cu furnizorul. Consumatorul actual revendica tot mai mult rolul de partener in generarea modelelor de produs si/sau serviciu urmare a experientei pe care a avut-o daca ii pasa de brand. Spatiu cel mai usor de accesat pentru inputul consumatorului, social media devine incubator de idei pentru dezvoltare de produs pentru companii. Dincolo de co-generarea de idei, social media poate converti demersul de marketing in vanzari. Ratele de conversie a demersului de marketing si relevanta vanzarii in social media difera in functie de industrie, dar intotdeauna consolideaza softpower-ul companiilor.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL