Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum | DoingBusiness.ro
loader
Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum

Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum

Potrivit studiului anual EY Consumer Index Romania 2025, 65% dintre respondenti indica cresterea costului vietii drept principala ingrijorare, urmata de evolutia economiei nationale (62%)

Intr-un context economic marcat de cresteri persistente de preturi si incertitudine geopolitica, consumatorii romani isi ajusteaza comportamentele, reduc cheltuielile neesentiale si isi concentreaza bugetele pe produse si servicii esentiale. Potrivit studiului anual EY Consumer Index Romania 2025, aflat la al cincilea an consecutiv de derulare in perioada sarbatorilor de iarna, 65% dintre respondenti indica cresterea costului vietii drept principala ingrijorare, urmata de evolutia economiei nationale (62%). Conflictele externe (54%) si rezultatul alegerilor politice interne (50%) completeaza tabloul preocuparilor, semnaland o mutare a atentiei de la riscurile politice interne catre impactul economic al instabilitatii globale.

Romanii demonstreaza o maturizare accelerata a comportamentului de consum. Intr-un mediu economic si geopolitic volatil, ei devin mai prudenti, prioritizeaza esentialul si cauta solutii eficiente, inclusiv prin reducerea risipei si orientarea catre marci private”, declara Georgiana Iancu, Lider Retail si Produse de Consum, EY Romania.

Preturile ridicate rescriu deciziile zilnice de consum

Perceptia inflatiei este generalizata: peste 90% dintre respondenti observa cresteri de preturi la alimente si la costurile energetice ale gospodariei, iar 84% la combustibil. In plus, fenomenul de „shrinkflation” este remarcat de 66% dintre participanti, amplificand presiunea asupra bugetelor personale.

Ca reactie:

• 64% anticipeaza cheltuieli mai mari pentru energie;

• 48% intentioneaza sa reduca bugetele pentru restaurante si mancare la pachet (engl. takeaway);

• reduceri substantiale sunt planificate si pentru bauturi, snacks-uri si articole de moda sau sport.

In schimb, cheltuielile pentru alimentele de baza, produsele de uz casnic si ingrijirea personala raman relativ stabile, semn ca esentialul continua sa fie protejat.

Sustenabilitatea devine strategie de economisire

Comportamentele sustenabile capata o dimensiune pragmatica. 87% dintre respondenti afirma ca se straduiesc sa evite risipa alimentara, iar 56% prefera reparatiile in locul achizitiilor noi. In acelasi timp, loialitatea fata de brandurile consacrate scade: doar 30% le considera importante in deciziile de cumparare, in timp ce marcile private ale retailerilor castiga teren, fiind percepute ca solutii eficiente din punct de vedere al costurilor, fara compromisuri semnificative de calitate.

Tehnologia: prudenta in achizitii, adoptie larga in utilizarea digitala

Studiul evidentiaza o distinctie clara intre achizitia de produse IT&C si electronice de consum si utilizarea tehnologiei, respectiv a serviciilor digitale. La nivel de atitudine, opiniile sunt impartite: 26% dintre respondenti declara ca nu simt nevoia sa urmareasca ultimele tendinte tehnologice, in timp ce 48% afirma ca isi doresc sa fie la curent cu noutatile, restul avand o pozitie neutra.

Aceasta segmentare a comportamentelor de consum se manifesta mai ales in zona achizitiilor de produse IT&C si electronice de consum. Produsele IT&C si electronice de consum se numara printre categoriile cel mai frecvent vizate pentru reduceri de cheltuieli, 65% dintre respondenti considerandu-le neesentiale sau prea costisitoare in contextul actual. Totodata, doar 9% ar opta pentru marci private in aceasta categorie, preferinta majoritara fiind pentru branduri consacrate, asociate cu fiabilitatea si valoarea pe termen lung.

In contrast, utilizarea serviciilor digitale este ridicata si stabila. 88% dintre respondenti comanda produse online cu livrare, 73% cauta retete culinare, iar consumul de continut digital ramane intens (88% fluxuri audio si 82% video). Serviciile de tip Click & Collect sunt utilizate de 53% dintre respondenti. Pe de alta parte, achizitiile directe din reclamele de pe retelele sociale (14%) si produsele virtuale (NFT-uri, bunuri digitale, 6%) raman marginale.

Siguranta personala, dar incertitudine privind viitorul

La nivel individual, 69% dintre respondenti nu sunt ingrijorati de stabilitatea locului de munca, iar 65% se simt capabili sa isi acopere nevoile de baza. Cu toate acestea, perspectivele pe termen mediu raman prudente: 64% cheltuiesc mai putin pe articole neesentiale, iar aproape jumatate resimt dificultati cauzate de cresterea preturilor. Principalele ingrijorari vizeaza costurile energiei, nivelul impozitelor si siguranta pensiilor.

Pentru sarbatorile de iarna, 53% anticipeaza cheltuieli mai mari decat anul trecut, indicand o disponibilitate selectiva de consum, intr-un context altfel restrictiv.

Pentru companii, mesajul este clar: valoarea reala si utilitatea concreta conteaza mai mult decat noutatea”, conchide Georgiana Iancu.

                                                                                                                     ***

Despre studiu

Studiul EY Consumer Index 2025 a fost realizat online in perioada noiembrie–decembrie 2025, pe un esantion de 350 de respondenti adulti din Romania.

Acesta marcheaza al cincilea an consecutiv in care EY Romania analizeaza comportamentul de consum in perioada sarbatorilor de iarna, oferind o perspectiva comparabila asupra evolutiei preocuparilor si obiceiurilor de consum.

In completare, EY Romania deruleaza anual un studiu similar dedicat perioadei sarbatorilor pascale, care surprinde dinamica sezoniera a comportamentului de consum.

Studiul a fost derulat pe un esantion intre 18 si peste 65 de ani, astfel: intre 31 – 50 de ani (55%), 18-30 ani - 29% si intre 51 - peste 65 ani, 16%. Majoritatea respondentilor au fost femei (66%), peste jumatate dintre respondenti (58%) au fost din Bucuresti – Ilfov, urmand Cluj (10%), Ilfov (7%), Timis (7%), si Iasi (3%). Judetele Arad, Suceava, Giurgiu, Calarasi, Tulcea, Maramures, Dolj, Caras-Severin au avut o respondenta de sub 1%. Majoritatea respondentilor (99%) au declarat studii universitare/postuniversitare, peste 90% fiind angajati cu norma intreaga. Peste o treime (36%) dintre respondenti provin din segmentul cu venituri intre 5.000 si 9.999 lei.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 406.209 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 53,2 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2025. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences