Anul 2022 a fost marcat de putine livrari de noi proiecte moderne de retail, completand suprafata totala existenta cu doar 77.000 de metri patrati, ceea ce reprezinta aproximativ jumatate din livrarile estimate initial si o scadere substantiala comparativ cu cei 102.000 de metri patrati inregistrati in 2021, arata raportul anual publicat de Colliers. Dar 2023 se prefigureaza a fi un an cu un ritm sustinut de proiecte noi. Cu livrari programate de aproximativ 260.000 de metri patrati, anul acesta s-ar putea dovedi a fi cel mai efervescent in materie de noi proiecte din 2011 incoace. In ceea ce priveste vanzarile, majoritatea categoriilor de retail au inregistrat rezultate bune in 2022, iar nivelul de profitabilitate din Romania ramane unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeana.
Cel mai mare proiect livrat in 2022 a fost extinderea Colosseum Mall din Bucuresti (16.500 de metri patrati), urmata de Scallier's Funshop Retail Park din Timisoara (10.800 de metri patrati). Cea mai mare parte a livrarilor a constat in scheme de tipul parcurilor de retail, iar aproape jumatate din suprafata totala a spatiilor noi a rezultat din extinderea proiectelor de retail existente.
In prezent, Romania are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri patrati, din care peste 2,7 milioane de metri patrati sunt centre comerciale traditionale, iar restul preponderent parcuri de retail. Peste 60% din suprafata totala de retail modern este concentrata in primele 10 cele mai mari orase, cu peste 200.000 de locuitori, desi ne asteptam ca decalajul dintre orase sa se reduca odata cu livrarea proiectelor anuntate pentru urmatorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail in orase mici si mijlocii.
„In ciuda asteptarilor noastre precaute si a multor factori de nesiguranta care au planat asupra pietei anul trecut, precum cresterea dobanzilor, a inflatiei, a costului energiei, am vazut un consum robust, o piata a muncii puternica si un interes crescut de angajare din partea companiilor. Chiar numarul de angajati din economie a atins anul trecut un nivel record, au fost cresteri salariale de doua cifre, ceea ce s-a reflectat in mod pozitiv asupra pietei si a increderii consumatorilor, implicit asupra performantei retailerilor si a cererii pe piata de retail. In plus, perioada Craciunului a fost una foarte profitabila, care a compensat cu mult lunile anterioare. Este de remarcat faptul ca luna decembrie reprezinta, de obicei, intre 20 si 30% din veniturile anuale ale multor retaileri. In ceea ce priveste obiceiul de consum, oamenii au continuat sa achizitioneze acelasi volum de produse si servicii (sau chiar mai mare) in comparatie cu anii precedenti”, subliniaza Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.
Totusi, consultantii Colliers observa ca, desi sentimentul general in piata, pornind de la clienti si retaileri si pana la proprietari, este pozitiv, consumatorii par sa fi devenit mai atenti, asa cum se intampla de obicei in perioadele de incertitudini accentuate, iar unii dintre ei s-au orientat catre o categorie de bunuri cu preturi mai mici.
Altfel, randamentele mari pe care le ofera piata locala retailerilor, printre cele mai mari din UE, plus revenirea rapida a consumului odata cu venirea verii, dupa ridicarea restrictiilor provocate de pandemie, au repus Romania pe harta retailerilor. Dupa o perioada de doi ani de liniste in contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrari pe piata romaneasca, o diversitate de branduri care, fie si-au deschis primul magazin (Primark, TEDi, Foot Locker, JD Sports sau Bath & Body Works), fie au anuntat deschideri noi in viitorul apropiat. Alti retaileri, cum ar fi Holland & Barrett sau Uniqlo, sunt de asemenea cu ochii pe piata locala, dar si alte concepte/marci vizeaza Romania, de la produse alimentare la moda si frumusete, de la discounteri pana la diferite categorii de produse de lux.
In ceea ce priveste gradul de ocupare, centrele comerciale dominante si parcurile de retail bine pozitionate isi pastreaza gradul de ocupare ridicat, unele dintre ele avand chiar o lista constanta de companii care asteapta sa isi deschida magazinul acolo. Mai mult, in timp ce nivelul de baza al chiriilor a ramas neschimbat, vanzarile au depasit nivelul din 2019 in multe cazuri, ceea ce demonstreaza consolidarea pietei de retail.
„Perspectivele pe termen scurt pentru piata de retail depind de gradul in care cresterea vanzarilor estimata pentru 2023 va compensa cresterea inflatiei si a costurilor mai mari cu serviciile de administrare a proprietatilor. Faptul ca cea mai mare parte a proiectelor care urmeaza sa fie realizate in urmatorii ani sunt parcuri de retail, un tip de proiecte care ofera o flexibilitate mai mare in procesul de dezvoltare, asigura un grad mai mare de incredere ca aceste proiecte se vor realiza in pofida cresterii costurilor de constructie. Parcurile de retail anuntate raman in mare parte concentrate in orasele medii si mici, chiar orase cu o populatie mai mica de 50.000 de locuitori, dar cu o economie activa si fara proiecte moderne de retail. In ceea ce priveste centrele comerciale de mari dimensiuni, NEPI Rockcastle va livra, spre sfarsitul anului, Promenada Mall Craiova, cu aproape 64.000 de metri patrati, acesta fiind cel mai mare proiect livrat in Romania de la deschiderea ParkLake Bucuresti, din 2016”, adauga Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Totusi, chiar si cu aceste noi livrari, care ar putea incepe sa depaseasca 200.000 de metri patrati pe an, Romania, cu cei peste 4,1 milioane de metri patrati de centre comerciale si parcuri de retail, ramane in urma tarilor din Europa Centrala si de Est si chiar in urma tarilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum/ capita similar cu cel din Cehia si Polonia (in termeni de volum de produse si servicii achizitionate), stocul modern de retail pe cap de locuitor din Romania este de doua ori mai mic decat cel din Cehia si cu peste 40% mai mic decat cel din Polonia.
In perspectiva, consultantii Colliers pastreaza o abordare prudent-optimista in ceea ce priveste evolutia economica a Romaniei, in functie de care vom vedea si evolutia pietei de retail in 2023. Atata timp cat economia locala ramane suficient de solida, iar pe piata muncii nu vom vedea disponibilizari masive, veniturile si implicit nivelul consumului vor ramane la un nivel ridicat. Un lucru pozitiv pentru piata, concluzioneaza consultantii Colliers, este ca in ultimii 2-3 ani, diferite proiecte de retail, precum centrele comerciale Cora, Vitantis sau River Plaza Ramnicu Valcea, au intrat in administrarea unor noi proprietari, ceea ce ar putea duce, in timp, la o reechilibrare a portofoliilor in piata.
Despre Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre liderii globali in servicii de consultanta imobiliara si de management al investitiilor. Cu operatiuni in 65 de tari, cei 18.000 de specialisti lucreaza impreuna pentru a oferi consultanta de specialitate pentru clienti. Timp de peste 28 de ani, echipa noastra experimentata de management a oferit actionarilor profituri investitionale anuale de aproximativ 20%. Cu venituri anuale de 4,5 miliarde de dolari si active gestionate de 98 de miliarde de dolari, Colliers maximizeaza potentialul proprietatilor si activelor imobiliare si accelereaza succesul clientilor, investitorilor si al angajatilor. Pentru mai multe detalii despre Colliers accesati corporate.colliers.com, Twitter @Colliers sau LinkedIn.