loader
Ce obligatii fiscale mai pot esalona platitorii de accize si in ce conditii?

Ce obligatii fiscale mai pot esalona platitorii de accize si in ce conditii?

Material de opinie de Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, si Andreea Pantofaru, Associate, Reff & Asociatii | Deloitte legal

Ultimii ani au adus o serie de schimbari importante cu privire la posibilitatea platitorilor de accize de a beneficia de esalonare la plata a obligatiilor fiscale. Cea mai recenta modificare a dispozitiilor din Codul de procedura fiscala privind aceasta facilitate a fost adusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 20/2023 din 6 aprilie 2023, care, printre altele, elimina complet din procedura esalonarii accizelor.

Avand in vedere modificarile adoptate prin acest act normativ, contribuabilii conditionati de achitarea obligatiilor fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen, pentru a-si mentine autorizatia (categorie ce include platitorii de accize), mai pot beneficia de esalonarea la plata a taxelor si impozitelor – altele decat accizele –, pe o perioada de pana la cinci ani, numai daca constituie garantii. In acelasi timp, obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis nu mai pot face obiectul esalonarii.

Aceasta reglementare vine la o jumatate de an dupa ce platitorii de accize au fost eliminati si din sfera esalonarii in forma simplificata (aplicabila pe o perioada de pana la 12 luni), masura inclusa in Ordonanta de Guvern nr. 31/2022, incepand cu data de 3 septembrie 2022. De fapt, aceasta Ordonanta a exclus cu totul beneficiul esalonarii in forma simplificata pentru contribuabilii conditionati de achitarea obligatiilor fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen, pentru a-si mentine autorizatia.

Asadar, prin Ordonanta 20 s-au exclus in mod expres accizele si ajutoarele de stat sau de minimis de la oricare dintre variantele esalonarii (traditionala sau simplificata). In plus, impozitele si contributiile sociale obligatorii, cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa, si taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc nu se mai califica pentru procedura simplificata. De asemenea, ordonanta a introdus o noua conditie pentru comerciantii de produse accizabile care beneficiaza de esalonarea la plata a altor taxe si impozite, aceea de a achita accizele neplatite la data comunicarii deciziei de esalonare, in termen de cel mult 30 de zile de la aceasta data.

Practic, de acum, contribuabilii, indiferent de domeniu, pot beneficia de esalonare la plata pentru orice obligatii datorate bugetului de stat (spre exemplu impozitul pe profit, TVA, contributii sociale etc.), dar nu si pentru accize, respectiv pentru ajutoarele de stat sau de minimis. In acelasi timp, de esalonarea simplificata nu pot beneficia deloc contribuabilii conditionati de achitarea obligatiilor fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen, pentru a-si mentine autorizatia (deci nici platitorii de accize).

Incertitudine cu privire la esalonarile in derulare

Adoptarea noii configuratii a esalonarii la plata a fost motivata de legiuitor prin faptul ca, in practica, facilitatea fiscala a fost folosita in scopuri nelegale, precum acela de a nu achita obligatiile fiscale, de catre contribuabili incadrati in zona de risc fiscal mare, respectiv in domeniile pentru care se acorda autorizatie, acord ori alt act administrativ similar.

Cu toate acestea, maniera in care a fost modificata reglementarea esalonarii la plata este cel putin discutabila. Dispozitiile tranzitorii ale legii prevad ca facilitatea, astfel cum a fost modificata, se aplica cererilor inregistrate dupa intrarea in vigoare a noii ordonante, adica incepand cu 6 aprilie 2023. Totusi, la acest moment, este incert ce se va intampla, pe de o parte, cu esalonarile in vigoare avand ca obiect accizele si, pe de alta parte, cu cele ai caror beneficiari au accize de plata neachitate.

In concluzie, este regretabil ca, in incercarea de a corecta comportamentul contribuabililor care utilizau aceasta facilitate fiscala in mod abuziv, legiuitorul nu a facut altceva decat sa elimine cu totul accesul platitorilor de accize la esalonarea la plata pentru aceasta categorie de obligatii fiscale. Orice abuz trebuie combatut cu mijloacele legale existente (controale, verificari documentare, inspectii), nicidecum prin retragerea dreptului de a beneficia de anumite facilitati fiscale pentru o intreaga categorie de contribuabili. 

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL