loader
Cat cheltuie orasul vostru pe serviciile municipale de baza?

Cat cheltuie orasul vostru pe serviciile municipale de baza?

Noul raport de analiza al KPMG compara eficienta si eficacitatea serviciilor municipale si importanta obtinerii unor date corecte .

Administratiile oraselor cheltuie sume surprinzator de diferite cand vine vorba de furnizarea serviciilor municipale, chiar si in interiorul aceleasi regiuni, arata noul raport KPMG International intitulat „Finding the courage to improve: Benchmarking city services”.

 

Raportul KPMG rezuma constatarile rezultate in urma unui sondaj comparativ detaliat la care au participat respondenti din 35 de orase din intreaga lume. In cadrul studiului au fost evaluate 12 servicii municipale de baza, inclusiv accesul rutier, serviciile de tranzit, accesul la parcuri, colectarea deseurilor si alimentarea cu apa potabila, printre altele.

 

Raportul dezvaluie faptul ca anumite orase ar putea fi ineficiente, cheltuind prea mult pe serviciile pe care le furnizeaza. Spre exemplu, un oras a declarat ca 65% din apa sa potabila se pierde din momentul intrarii in instalatia de tratare si pana cand se furnizeaza catre consumatori. Anumite orase au mentionat ca au de doua pana la trei ori mai multe cheltuieli fata de medie pentru aceleasi servicii, in timp ce altele nu colecteaza date fiabile pentru a putea compara serviciile intr-un mod relevant.

 

„Am fost surprinsi sa constatam o variatie atat de mare, de la un oras la altul, a costurilor raportate in analiza noastra. Doar in interiorul UE, anumite orase cheltuie de 5 ori mai mult decat altele pe servicii de baza, precum apa potabila,” precizeaza Alan Mitchell, coordonator al studiului si Director executiv al Centrului Global de Excelenta pentru Orase, KPMG International. „Am observat ca exista numerosi factori care contribuie la o astfel de variatie. Pentru inceput, fiecare oras isi stabileste propriile niveluri de servicii, iar acestea pot sa difere in mod substantial. Mai mult decat atat, nu exista un standard la nivel global privind colectarea si diseminarea costurilor serviciilor si de aceea comparatiile ar putea sa includa procese costisitoare intr-un anumit oras, dar nu si in altul.”


In plus, raportul arata ca orasele au dificultati in a intelege, intr-un mod clar, eficienta si eficacitatea reale ale serviciilor pe care le furnizeaza. Sondajul ar fi putut sa includa multe alte orase, insa autorii precizeaza faptul ca numeroase orase au renuntat atunci cand au descoperit ca nu au posibilitatea de a genera date de baza, critice in masurarea rezultatelor serviciilor. Un oras a declarat ca 100% din drumurile sale sunt intr-o „conditie buna” – un nivel imposibil de atins practic. Totusi, o asemenea constatare indica necesitatea unui cadru comun de masurare a performantei serviciilor municipale.

 

„Am identificat o lipsa reala de informatii la nivel decizional. Acest lucru inseamna ca liderilor oraselor le ramane sa ia decizii privind bugetul si investitiile bazandu-se doar pe tendintele istorice si pe intuitie,” adauga Steve Beatty, Coordonator Global al Departamentului de Studiu al oraselor, KPMG. „In mediul fiscal actual, aceasta abordare nu este suficient de buna.”

 

In special in ultimii ani, procesul de modernizare si transformare a structurilor administrative locale din Romania a cunoscut o dinamica mai accentuata, prin integrarea tuturor datelor existente la nivelul aparatului administrativ intr-o viziune mai holistica a orasului, dar si prin adoptarea tehnologiilor de tip IoT (Internet of Things) in proiecte de transformare a oraselor in orase inteligente (SMART Cities),” afirma Ciprian Negura, Director in Departamentul de Consultanta in management, KPMG in Romania.

 

„Orasele au potentialul de deveni semnificativ mai prietenoase cu cetatenii, iar dezvoltarea lor mai durabila si sustenabila prin dezvoltarea si implementarea unor strategii de transformare in orase inteligente (SMART). Orasele inteligente sunt mai eficiente si pot crea mai multe locuri de munca si oportunitati de dezvoltare a orasului, incurajand totodata incluziunea sociala si implicarea cetatenilor in gestiunea activa a problemelor comunitatii,” declara Richard Perrin, Partener si Coordonator al Departamentului de Consultanta in afaceri, KPMG in Romania.

 

Spre deosebire de alte analize comparative ale oraselor, raportul KPMG se concentreaza pe evaluarea unor indicatori tangibili de masurare a eficientei si eficacitatii, precum costul, calitatea si valoarea serviciului, pentru anumite servicii municipale. In cadrul raportului, autorii compara rezultatele obtinute de la orasele participante, in scopul de a sprijini liderii oraselor in identificarea costului mediu aferent serviciilor municipale de baza din toata lumea.

 

„Orasele reprezinta organizatii complexe de furnizare a serviciilor – fiecare avand prioritati, climate si provocari diferite. Acestea necesita o gama larga de aptitudini distincte pentru a putea furniza gama de servicii pe care le ofera,” afirma Beatty.

 

„A sti unde va plasati in clasamentul oraselor comparabile poate fi important din anumite puncte de vedere, insa nu aceasta a fost intentia studiului. Liderii oraselor doresc, de asemenea, sa gaseasca solutii si idei care sa ii ajute sa isi imbunatateasca modul de planificare, furnizare si masurare a serviciilor municipale. Orasele prezentate in raportul nostru demonstreaza faptul ca inovarea inca traieste si este bine reprezentata la nivel de autoritate municipala,” adauga el.

 

De asemenea, studiul exploreaza noi abordari, inovatii si modele, testate si aplicate in prezent in orasele din toata lumea – lectii practice care pot fi impartasite si cu alte orase. Promovand exemple specifice din Europa, Asia si America, raportul urmareste sa ajute administratiile oraselor sa priveasca diferit modul in care gestioneaza furnizarea serviciilor municipale.
 

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL