loader
Care sunt industriile cele mai centrate pe client din Romania?

Care sunt industriile cele mai centrate pe client din Romania?

In era digitala experienta consumatorului decide campionii in business. Companiile care gestioneaza relatia cu consumatorul la toate punctele de contact cu acesta se vor desprinde in lideri de piata.

Multiplicarea punctelor de contact cu consumatorul aduce provocari legate de cultura organizationala, structurile organizationale si procese. Dar care sunt elementele care individualizeaza modul in care diversele industrii din Romania gestioneaza aceste provocari? Raspunsul il ofera analiza pe industrii a rezultatelor studiului facut de Valoria in colaborare cu Doingbusiness.ro, Barometrul centrarii pe client in companiile din Romania 2017.


Retentia clientilor nu este o prioritate


Pentru 66% dintre companiile de productie industriala, 53% din comert, 50% din IT si 49% din servicii profesionale cresterea nivelului de satisfactie al clientilor de la an la an este cel mai important criteriu pentru ca o firma sa fie cea mai buna din piata in ceea ce priveste centrarea pe client.


In constructi si transporturi, cele mai multe companii(39% si respectiv 44%) considera cresterea anuala a calitatii serviciilor si scaderea timpilor de solutionare a solicitarilor ca fiind criteriile principale care diferentiaza cea liderii piata cu privire la centrarea pe client.


La polul opus, retentia consumatorilor este criteriul care apare cel mai des pe ultimul loc, fiind folosit de numai 5% dintre companiile din productie, 12% din comert, si de 19% din IT si respectiv servicii profesionale. Rezultatul este goana continua dupi clienti noi, cu un efort de resurse si timp de 5-6 ori mai mare decat cele necesare pentru fidelizarea acestora.


Cunoasterea nevoilor clientilor este pe primul plan


Cunoasterea nevoilor clientilor este principala valoare privind centrarea pe consumator, mai putin in industrie/productie si comertul cu amanuntul/ridicata, unde pe primul loc este satisfactia clientilor. In IT experienta consumatorului este importanta pentru 50% dintre companii, spre deosebire de constructii/imobiliare unde aceasta valoare nu a fost bifata de nici un respondent. Retentia consumatorilor este principala valoare pentru 33% dintre companiile din transporturi si 32% dintre companiile din comert.


Pentru 50% dintre companiile din comert principala modalitate de comunicare a valorilor care stau la baza relatiei cu clientul este comunicarea interna diversificata si coerenta. Toate celelalte industrii au in principal o comunicare de tip top-down a acestor valori prin intermediul top managementului –51% in industrie/productie, 50% in IT, 50% in transporturi, 48% in constructii si imobiliare si 43% in servicii profesionale. Cele mai multe companii din transporturi (33%) spun ca au sesiuni de intrebari si raspunsuri privind relatia cu clientul.


Procese si actiuni pentru livrarea de servicii superioare clientilor


75% dintre companiile din IT se concentreaza in plan intern pe crearea unor procese care sa livreze servicii superioare clientilor, urmate de 52% dintre companiile din constructii/imobiliare, 51% dintre companiile din servicii profesionale si 50% dintre companiile din transporturi si comert. Operationalizarea valorilor care stau la baza relatiei cu clientii este importanta pentru 38% dintre companiile din industrie/productie, 38% din IT, 38% din servicii profesionale.


Din toata paleta de actiuni externe numai 31% dintre companiile de IT investesc in liniile de suport clienti, 28% din transporturi, 16% din servicii profesionale, 13% din industrie/productie si 12% din comert. 85% dintre companiile din comert prefera sa extinda gama de produse corelat cu nevoile consumatorilor, dar 61% dintre companiile din transporturi spun ca este important sa creasca numarul punctelor de contact cu consumatorul.


Ce va face diferenta in viitor?


Desi Voice of the Customer este metodologia folosita de cele mai multe companii pentru a masura si imbunatati experienta consumatorilor, 23% dintre companiile de IT folosesc Net Promoter Score, alte 23% tot din IT folosesc Customer Journey Mapping, 22% din servicii profesionale se bazeaza pe Customer Effort Score, iar 14% din industrie/productie pe Customer Experience Index.


Ca urmare, un prim pas care va face diferenta in viitor este profesionalizarea rolurilor din cadrul companiei care sa contribuie la alinierea tuturor initiativelor prin care se va obtine o mai buna centrare pe client. Este la fel de importanta alocarea unui buget bine delimitat pentru implementare acestor initiative, dar la finalul carora sa se monitorizeze indicatori care sa permita translatarea rezultatelor transversal in business, prin imbunatatirea experientei consumatorilor.


Dincolo de transformarea adusa de noile tehnologii, industriile din Romania au de facut o transformare la nivel de focus si de mentalitate. Chiar daca clientul nostru nu este stapanul nostru, pentru ca nu ne place aceasta ‘reteta‘ de succes din alte parti ale lumii (SUA, Orientul Apropiat, Hong Kong, etc), experienta de cumparare pe care ne-o dorim in calitate de clienti trebuie sa o oferim si ca oameni de afaceri.
 

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL