loader

“Bunele practici” omoara managementul talentelor

In zilele noastre multe organizatii prefera sa urmeze ‘calea batuta’ si sa importe practici de resurse umane care s-au dovedit de succes in alte parti. Cata vreme apasa clapele potrivite, intreaga organizatie canta in armonie, daca insa gresesc una, dintr-o data devine o organizatie disonanta. Abilitatea unei organizatii de a dezvolta o strategie eficienta de management al talentelor depinde in mare masura de modul in care aceasta este capabila sa “intre pe aceeasi frecventa” cu oamenii de care are nevoie pentru a avea success in viitor.

Aplicarea rigida a “celor mai bune practici”, fara a acorda atentia cuvenita nevoilor specifice ale organizatiei, impiedica identificarea oamenilor potriviti si dezvoltarea acestora astfel incat sa poata sustine progresul companiei. Madalina Racovitan, Partner - People Services Leader KPMG Romania, este de parere ca o astfel de abordare inflexibila poate pune piedici serioase in gestionarea corespunzatoare a talentului in organizatii.

 

Conform publicatiei KPMG, “Tune in to Talent”, deseori organizatiile nu reusesc sa isi adapteze abordarea privind managementul talentelor la cerintele si nevoile specifice, generand astfel frustrare si ingrijorare in randul executivilor. Studiul realizat de KPMG International “Rethinking HR in a Changing World”, releva faptul ca increderea executivilor in HR e inca destul de scazuta, mai putin de unul din patru CEO si directori considerand ca departamentul de Resurse Umane exceleaza la atragerea si identificarea ‘talentelor’ pentru organizatie, sau la adaptarea la schimbare, in contextul unei forte de munca in continua transformare.

 

Madalina Racovitan sugereaza ca incercarea de a copia sau de a adopta ultimele tendinte trebuie sa fie contestata pentru a permite organizatiilor in primul rand sa inteleaga ce inseamna de fapt ‘talentul’ pentru acestea, cine sunt oamenii care le pot conduce catre success, iar apoi sa isi planifice eficient modalitatile de identificare si retentia a acestora. Ea mentioneaza: “De prea multe ori, companiile se grabesc sa implementeze cele mai noi bune practici in cadrul proceselor sau sistemelor de recrutare, dezvoltare sau managementul performantei. In schimb, acestea ar trebui sa faca un pas in spate si sa se intrebe ce inseamna ‘talent’ pentru organizatia lor in mod specific, cine sunt oamenii de care au nevoie acum si in viitor. Am vazut companii care importa programe care au avut succes in cadrul unor practici mai dezvoltate, uitand ca ar trebui cel putin sa le adapteze realitatii si culturii din Romania.”

 

Madalina Racovitan identifica patru categorii de aspecte cheie pe care echipa de HR ar trebui sa le ia in considerare, inainte de a defini o strategie de management a talentului. Acestea sunt:


• Identificarea nevoilor de Talent strategic: pornind de la abilitatile de care organizatia are nevoie pentru a avea succes, numarul necesar de angajati si unde ar trebui sa se regaseasca acestia.
• Riscurile asociate Talentului: bazat pe o apreciere a principalelor riscuri legate de gestionarea talentelor, incluzand analiza planificarii succesiunii, a riscurilor generate de dependenta de persoanele cheie si a riscurilor legate de mobilitate.
• Rentabilitatea investitiei: o analiza a principalelor tipuri de interventii de gestionare a talentelor pentru a le identifica pe cele mai eficiente, si pentru a intelege care abordare functioneaza mai bine: dezvoltarea talentului din organizatie sau atragerea acestuia din afara.
• Procesul de gestionare a Talentului si infrastructura existenta: identificarea infrastructurii existente pentru gestionarea datelor asociate Talentului precum si analiza culturii existente si a modalitatii in care Talentul, mobilitatea in cariera sau transferurile temporare sunt promovate.

 

Madalina  Racovitan este de parere ca strategiile de gestionare a talentelor care demareaza cu analizarea acestor patru aspecte cheie, vor raspunde nevoilor unice ale organizatiei pentru care sunt concepute. Ca si concluzie, Racovitan mentioneaza: ”Prin intelegerea contextului de afaceri actual si viitor, echipele de Resurse Umane pot asambla elementele potrivite pentru a define o strategie eficienta de management al talentelor care sa cuprinda caracterul, cultura si atmosfera specifice organizatiei.”

 

Echipa de People & Change din cadrul KPMG ofera o gama variata de solutii in domeniul dezvoltarii talentelor printre care: identificarea talentelor, identificarea nevoilor de dezvoltare si oferirea de programe de dezvoltare; evaluarea competentelor; construirea competentelor; managementul carierei; dezvoltarea unor strategii de instruire si dezvoltare; a unor strategii de retentie si planificarea succesiunii.

 

Despre KPMG
KPMG este reteaua globala de firme de servicii profesionale care furnizeaza servicii de audit, consultanta fiscala si in domeniul afacerilor. Ne desfasuram activitatea in 156 de tari si avem 152.000 de angajati in firmele membre din intreaga lume. Societatile independente membre ale retelei KPMG sunt afiliate la KPMG International Cooperative ('KPMG International'), o entitate elvetiana. Fiecare societate KPMG este din punct de vedere legal o entitate separata si distincta si se descrie ca atare.

In Romania si Republica Moldova, KPMG isi desfasoara activitatea in cadrul celor sase birouri din Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Timisoara si Chisinau. In prezent dispunem de un numar de peste 650 de angajati si parteneri, atat cetateni romani, cat si straini.

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL