- Valoarea pietei de publicitate indoor va creste cu 17% in 2024, mult peste cresterea pietei de publicitate din Romania;
- Mallurile investesc in suporturi pentru digital advertising;
- Vor fi utilizate noi spatii de advertising, insuficient exploatate in prezent.
Piata de publicitate indoor din Romania a evoluat substantial in ultimii 20 de ani, de la aparitia primului mall din Bucuresti si de la infiintarea companiei Brand Management, liderul pietei de profil din Romania. Aceasta industrie incepe sa aiba o amprenta digitala tot mai pronuntata, iar centrele comerciale si mallurile vor canaliza tot mai multe investitii in dezvoltarea suporturilor de digital advertising. De altfel, publicitatea indoor a devenit din ce in ce mai mult parte integranta din mixul de media al fiecarui brand.
„Vedem o tendinta clara in investitia si dezvoltarea de suporturi digitale, atat in afara, cat si in interiorul mall-urilor. Aceste solutii digitale permit o mai mare flexibilitate si creativitate in livrarea mesajelor publicitare, raspunzand nevoilor de personalizare si interactiune ale consumatorilor moderni. Mallurile si furnizorii de astfel de spatii digitale, ghidati de cererile clientilor, au inceput sa investeasca masiv in dezvoltarea retelelor de digital advertising, creand oportunitati mai dinamice si eficiente pentru branduri. Aceasta transformare nu doar ca imbunatateste experienta consumatorilor, dar creste expunerea brandurilor si ofera acces mai usor la date concrete asupra impactului campaniilor in locatii. In cei 20 de ani de activitate, ne-am consolidat pozitia de experti, adaptandu-ne constant la noile tendinte si dezvoltand solutii care imbina inovatia digitala cu eficienta publicitatii traditionale”, a declarat Georgian Draghici, Commercial Director, Brand Management.
Conform previziunilor Brand Management, se pastreaza tendinta de crestere a pietei de publicitate indoor, care va inregistra un salt de 17% in 2024 fata de anul trecut, mult peste cresterea pietei de publicitate din Romania, in general. Potrivit celor mai recente estimari, piata de publicitate din Romania a crescut constant in anii de dupa pandemie (640 milioane de euro in 2022 si 700 milioane de euro in 2023), urmand ca in acest an sa ajunga probabil la aproximativ 760 milioane de euro, potrivit Media Fact Book.
O alta tendinta este cresterea cotei de piata a publicitatii indoor din totalul pietei de OOH (Out-of-Home). Astfel, daca in 2023, indoor-ul avea o cota de 34% din piata de publicitate OOH, in acest an se apreciaza ca va urca la 36%, echivalentul a aproape 46 milioane de euro.
Tendinta actuala indica o crestere a bugetelor destinate campaniilor realizate pe suporturi digitale, in comparatie cu cele statice, printate. Bugetul mediu lunar al unei campanii de publicitate indoor la nivel national este de aproximativ 30.000 de euro, in timp ce publicitatea pe suporturi digitale reprezinta aproximativ 30% din bugetul total din indoor advertising. Durata medie a unei campanii de indoor este de aproximativ o luna si jumatate, exceptand clientii care au retele de publicitate permanente pe intreaga durata a unui an.
Fiecare dintre aceste formate prezinta atat avantaje, cat si dezavantaje, fara a se putea concluziona ca unul este neaparat mai eficient decat celalalt. Factorii care influenteaza alegerea includ costurile de chirie, costurile de productie si implementare, durata de afisare, numarul de puncte de afisare (touch points), flexibilitatea in modificarea vizualurilor si viteza de implementare.
De asemenea, exista inca multe zone neexplorate in ceea ce priveste afisarea de reclame in spatii inchise. Printre acestea se numara centrele de fitness si alte facilitati sportive (indoor sports), benzinariile (indoor mobility) sau hotelurile si restaurantele (indoor travel). Avantajele anumitor zone deocamdata neexploatate in campaniile de publicitate indoor nu sunt intotdeauna scoase in evidenta de unii furnizori, dar si ca urmare a lipsei de interes a clientilor, care fie nu le acorda destula importanta, fie - din cauza dorintei de a implementa campaniile cat mai rapid - nu au timp sa gandeasca o campanie adaptata acestora. Printre aceste tipuri de spatii publicitare se regasesc cele din zona parcarilor sau toaletelor.
In 2024, ca si in anii anteriori, una dintre cele mai mari provocari din industria de publicitate indoor este implementarea rapida a campaniilor. Principala problema este livrarea intarziata a fisierelor pentru print din partea clientilor, ceea ce pune mare presiune pe intregul proces de implementare a campaniilor si gestionarea tuturor furnizorilor implicati.
„Din 2025 promovarea in indoor va fi la fel de facila ca cea online. Ne asteptam ca acest mediu sa fie recunoscut ca unul esential pentru expunerea oricarei campanii, indiferent de brand sau de industria din care face parte, pentru ca el asigura vizibilitatea relevanta in fata consumatorilor chiar la punctul cel mai important al procesului de vanzare - cumparare – asa numitul Golden Touch Point. Acesta este momentul cheie in care consumatorul este influentat decisiv, iar indoor-ul joaca un rol vital, reamintindu-i avantajele produselor pe care le-a vazut promovate anterior pe alte canale, cum ar fi TV, online sau outdoor. Indoor-ul a fost si continua sa devina o parte indispensabila a mixului de media al fiecarui brand, datorita proximitatii sale fata de momentul achizitiei. Pe masura ce tehnologiile si solutiile de digitalizare avanseaza, indoor-ul va oferi o si mai mare flexibilitate, personalizare si impact, consolidandu-si pozitia ca mediu strategic pentru campaniile integrate de marketing”, declara Laurentiu Jiga, Founder & Managing Director, Brand Management.
###
Despre Brand Management
Brand Management a fost fondata in 2004 si este prima companie din Romania care ofera servicii complete de publicitate indoor la nivel national. Cu peste 20 de ani de experienta in implementarea de campanii publicitare, in centre comerciale si de business, Brand Management genereaza campanii de publicitate indoor pentru companii din domenii precum IT, telecom, fashion, beauty, jewellery, banking, FMCG, gestionand bugete dedicate de peste 130 milioane lei, incluzand anul 2023.
Brand Management opereaza in peste 150 de locatii din Romania (malluri, hipermarketuri, cladiri de birouri, etc.) in cele mai importante orase. Compania asigura expunerea campaniilor de publicitate indoor in fata a peste 110 milioane de vizite pe luna, contorizate si comunicate de catre locatii. Aproximativ 85% dintre clientii companiei se afla in portofoliu inca din primii ani de activitate.