loader
Avertizorii in interes public din perspectiva ESG: De ce este importanta pentru companii implementarea unor proceduri interne de raportare?

Avertizorii in interes public din perspectiva ESG: De ce este importanta pentru companii implementarea unor proceduri interne de raportare?

Daniel Vinerean, Avocat Senior Coordonator, D&B David si Baias si Ecaterina Boca, ESG Manager, PwC Romania

Protectia celor care semnaleaza incalcari ale legii intr-un context profesional a devenit, incepand cu luna decembrie 2022, o obligatie legala reglementata prin Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public (Legea) care transpune la nivel national Directiva Europeana 1937/2019. Desi importanta acestui act normativ in contextul asigurarii securitatii relatiilor sociale este evidenta, impactul este cu atat mai semnificativ din perspectiva sustenabilitatii (politici de mediu, sociale si de guvernanta - ESG). 

Fara indoiala, implementarea unei proceduri interne care sa cuprinda modalitatea de gestionare si solutionare a raportarilor avertizorilor in interes public este inclus in factorul de guvernanta al ESG. Cu toate acestea, din motive legate de caracteristicile faptelor din diferitele domenii de activitate care pot fi denuntate, raportarea lor poate avea un impact semnificativ atat asupra aspectelor de mediu, cat si asupra celor sociale.

Legea intentioneaza sa asigure protectia avertizorilor in interes public, conferindu-le sentimentul de siguranta necesar pentru a semnala, fara teama de repercusiuni, situatii care reprezinta incalcari ale legii si care altfel ar ramane neobservate.

Prin urmare, Legea creeaza premisele unei contributii semnificative la reducerea coruptiei, a fraudelor si a altor practici nelegale. In plus, poate incuraja increderea in institutiile statului si in capacitatea organelor statului de a gestiona incalcarile legii si a aplica sanctiuni adecvate.

Mergand mai departe, implementarea unei proceduri care sa asigure protectia avertizorilor in interes public ca parte a factorului de guvernanta  din cadrul ESG poate fi privita din doua perspective.

Pe de o parte, ar putea fi considerata drept o masura reactiva menita sa asigure transparenta si responsabilitatea angajatilor si colaboratorilor. Instituirea unor canale interne de raportare eficiente creeaza un mediu de lucru sigur si de incredere. Totodata, ar putea limita efectele negative pe care entitatea le-ar putea resimti in urma unor incalcari ale legii in activitatea obisnuita. Pe termen lung, beneficiile se reflecta in crearea unei  culturi organizationale orientate spre protejarea valorilor morale si etice, ceea ce reprezinta si un factor important de transparenta si responsabilitate.

Pe de alta parte, implementarea unei proceduri care sa asigure protectia avertizorilor in interes public poate avea un rol preventiv, fapt ce poate conduce la reducerea riscurilor de integritate asociate incalcarilor legii. Incepand cu pregatirea angajatilor si colaboratorilor pentru astfel de cazuri si continuand cu instruirea necesara pentru a recunoaste si raporta faptele nelegale, o astfel de procedura poate avea ca efect  reducerea timpurie a riscurilor de comportament imoral sau ilegal.

Avand in vedere faptul ca Legea impune obligatia conceperii si implementarii, in anumite conditii, a unor canale interne de raportare a faptelor nelegale, dar si a unei proceduri care sa reglementeze modalitatea de gestionare a raportarilor primite, impactul din perspectiva sustenabilitatii vine din nevoia de asigurare a unui climat care sa incurajeze respectarea normelor legale si etice, dar si o buna conduita in cadrul entitatii. Sustinerea transparentei si responsabilitatii intareste mediul social si de lucru prin protejarea angajatilor, dar si prin promovarea unei culturi organizationale transparente, lipsita de hartuire sau discriminare. Astfel de beneficii contribuie la alinierea strategiei organizationale la valorile si factorii ESG.

Concluzii

Pe langa nevoia de respectare a unor obligatii legale exprese, implementarea unei proceduri de protejare a avertizorilor in interes public are rolul de a asigura un mediu de lucru transparent si etic, de a proteja angajatii care semnaleaza incalcari ale legii sau incalcari ale politicilor organizatiei si de a preveni si chiar de a reduce riscul de expunere la amenzi, litigii si efecte reputationale negative.

In plus, o astfel de procedura poate contribui la imbunatatirea culturii organizationale prin promovarea valorilor acesteia, precum integritatea, responsabilitatea si transparenta. Mai mult decat atat, instituirea unui canal intern de raportare, reglementat printr-o procedura care sa permita si raportarea anonima, poate ajuta la identificarea rapida a faptelor nelegale, astfel incat sa poata fi evitate efectele negative ulterioare, efecte care sunt de cele mai multe ori si costisitoare.

Asadar, implementarea unei proceduri care sa asigure protectia avertizorilor in interes public poate sustine conformarea atat cu reglementarile legale, dar si cu politicile interne, si poate contribui la imbunatatirea reputatiei organizatiei si la cresterea increderii angajatilor, colaboratorilor si clientilor in valorile si serviciile acesteia, elemente esentiale in contextul ESG.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL