loader
Avantajele si dezavantajele construirii brandului personal

Avantajele si dezavantajele construirii brandului personal

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Ce este important sa oferim in afaceri? Solutii, calitate, utilitate ar spune unii. Valoare pentru consumator sau client ar spune altii. Valoare pe care acesta sa o recunoasca si apoi sa o aprecieze prin rezultatele pe care le produce.

Sa ne referim acum la prima parte: valoare pe care oamenii sa o recunoasca. De cat timp vrem sa fie nevoie pentru ca recunoasterea valorii sa se realizeze in mintea oamenilor. Simplu! Cat mai putin timp posibil. Cinci secunde, daca se poate. Atat cat dureaza sa vada numele sau logo-ul brandului.

Este acest proces aplicabil si in cazul oamenilor? A celor care sunt experti, consultanti, manageri, antreprenori sau lideri de gandire? Desigur. Ne place sau nu, in societatea de astazi acest proces deja se intampla. Toata lumea este un brand, iar fiecare poate sa si-l construiasca.

Ce este important de tinut minte? Construirea brandului personal este o activitate deliberata, derulata cu scopul de stabili si comunica propunerea personala de valoare. De-a lungul timpului oamenii si-au cultivat cu atentie prezenta publica si reputatia in comunitatile unde se aflau.

Ce s-a schimbat? Motoarele de cautare online si retelele sociale au extins considerabil audienta potentiala, cu avantajele si dezavantajele pe care le implica acest lucru. De aceea propun sa exploram aici cele doua fatete ale acestei monezi, care este brandul personal.

Avantajele construirii brandului personal

1. Vizibilitate rapida

Internetul si mediul digital permite oamenilor sa isi prezinte abilitatile, cunostintele si atributele distinctive unui public global. Poti ajunge la un numar mare de persoane si poti fii recunoscut in domeniul tau de competenta sau de activitate numai utilizand platformele de social media, avand un website personal si construind retele profesionale online.

Un alt factor esential este acela ca toata aceasta vizibilitate se poate traduce in rezultate de business. Dincolo de monetizarea prezentei in mediul online, daca este una semnificativa, acum numeroase servicii se pot livra online (de exemplu: cursuri, consultanta, coaching, etc.). In cazul produselor explozia e-commerce este in derulare si se estimeaza ca segmentul B2C va ajunge la 7,9 trilioane de dolari in 2030. 

2. Sanse profesionale mai mari

Un brand personal puternic poate atrage noi sanse de angajare, oferte de locuri de munca, cereri de consultanta sau solicitari de colaborare. Cand iti comunici sistematic competentele de expert sau te pozitionezi ca lider de gandire in profesia ta, ti se pot deschide usi catre parteneriate si initiative care coincid cu obiectivele tale.

Prin implicarea activa in comunitati online, participarea la evenimente sau participarea la discutii, iti poti extinde reteaua de contacte si crea oportunitati de colaborare care pot alimenta cresterea personala si profesionala. Un alt plus este oportunitatea colaborarii pe anumite proiecte care pot avea ca scop cauze sociale, sustinerea unor inovatii cu impact major in imbunatatirea vietii oamenilor.

3. Construirea increderii si credibilitatii

Increderea este un ingredient important in viata personala si in business. Pornind de la o baza de incredere si actionand consecvent pentru a mentine increderea este un demers esential acasa si in afaceri.

Poti construi incredere si credibilitate oferind continuu valoare prin impartasirea de idei importante, cunostinte si conectandu-te cu integritate cu oamenii din comunitatile unde esti prezent. Acest lucru poate duce la mai multe posibilitati de mentorat, colaborari si chiar la aparitii media in care iti poti comunica abilitatile si poti contribui la vizibilitatea industriei in care iti desfasori activitatea.

Dezavantajele construirii brandului personal

1. Lipsa autenticitatii

Cand vine vorba de brandul personal, unii oameni pot fi inclinati sa cultive o imagine care este departe de cea reala, oferind o imagine neautentica a propriei persoane, ca sa-si exagereze realizarile. Acest lucru are, desigur, un efect devastator atunci cand adevarul este dezvaluit, ducand la pierderea increderii si a credibilitatii. De aceea este esential ca brandul personal sa fie autentic, real, bazat pe transparenta si consecventa in oferirea de valoare.

2. Suprasaturare cu informatii

Pe masura ce tot mai multi oameni isi construiesc brandul personal, exista riscul de supraincarcare si suprasaturare cu informatii. S-ar putea sa iti fie dificil sa iesi in evidenta si sa atragi atentia publicului tinta atunci cand multi altii deja fac asta. Pentru a depasi acest obstacol, concentreaza-te pe furnizarea de valoare unica, prin prisma a ceea ce faci tu diferit sau prin ceea ce experientele tale au specific. Specializeaza-te si construieste-ti povestea captivanta a ceea ce numai tu reprezinti ca si cumul de experienta, competente, convingeri si valori, pentru ca oamenii sa te deosebeasca.

3. Reputatie online negativa

In timp ce brandul personal ne poate creste vizibilitatea, acest demers aduce ”la pachet” si riscuri. Oamenii au pareri si perspective diferite. De aceea feedback-ul negativ, criticile sau interpretarea gresita pot avea toate un impact negativ asupra reputatiei tale online. Care este solutia? Este esential sa monitorizezi prezenta ta online, sa participi cu atentie la dezbateri sau la conversatii si sa raspunzi la orice perspectiva diferita, critica in timp util si cu un ton profesionist.

Alte aspecte de avut in vedere

Ar mai fi de spus aici ca in construirea unui brand personal se depaseste frecvent limita dintre viata personala si cea profesionala. Mentinerea confidentialitatii si a limitelor poate fi dificila atunci cand brandul personal se amesteca cu viata cotidiana. Este greu sa mai fii discret sau sa treci neobservat cand devii un brand national sau international. De aceea este esential sa gasesti si sa mentii un echilibru pentru a evita excesul si pentru a-ti mentine starea de bine.

Brandul personal are un potential enorm deoarece aduce vizibilitate, perspective de cariera si crearea unei retele sau comunitati puternice in jurul tau. Cu toate acestea, este esential sa eviti greselile fiind autentic, monitorizandu-ti reputatia online, evitand supraexpunerea si sa mentinand un echilibru intre ceea ce impartasesti despre viata personala si cea profesionala. Tinand cont de aceste criterii, poti construi un brand personal puternic care te va ajuta sa-ti comunici valoarea pentru a-ti dezvolta cariera, pentru a-ti creste afacerea sau, pur si simplu, pentru a face bine in lume.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA