Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Autorizarea CBAM - ce trebuie sa faca importatorii vizati de taxa pe carbon in 2025 pentru a nu risca blocarea operatiunilor in 2026? | DoingBusiness.ro
loader
Autorizarea CBAM - ce trebuie sa faca importatorii vizati de taxa pe carbon in 2025 pentru a nu risca blocarea operatiunilor in 2026?

Autorizarea CBAM - ce trebuie sa faca importatorii vizati de taxa pe carbon in 2025 pentru a nu risca blocarea operatiunilor in 2026?

Material de opinie de Vladislav Dabija, Senior Manager, si Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory, Deloitte Romania

Planul de implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM), instituit prin Regulamentul Uniunii Europene 956/2023, prevede ca, pentru a putea importa marfuri vizate de taxa pe carbon pe piata uniunii incepand cu anul 2026, importatorii si reprezentantii vamali care actioneaza indirect pentru clientii lor trebuie sa dobandeasca, pana atunci, statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul este unul complex si poate dura pana la o jumatate de an, astfel ca cei interesati trebuie sa inceapa demersurile cat mai curand.

In acest scop, Comisia Europeana a publicat, la sfarsitul lunii octombrie, proiectul de regulament pentru infiintarea registrului CBAM si proiectul de regulament pentru obtinerea statutului de declarant autorizat CBAM. Acesta din urma stabileste procedura pe care solicitantii trebuie sa o urmeze incepand cu 31 decembrie 2024 pentru a putea obtine statutul de declarant autorizat CBAM.

Proiectul de regulament pentru obtinerea statutului de „declarant autorizat CBAM”

Pentru obtinerea statutului, operatorii economici vor depune o solicitare catre autoritatea nationala competenta, Ministerul Finantelor, in cazul Romaniei, prin intermediul registrului electronic CBAM, care trebuie insotita de documente si informatii detaliate (conform proiectului de regulament) care sa demonstreze indeplinirea criteriilor de acordare prevazute de legislatia CBAM.

Unul din criteriile pe care solicitantii trebuie sa le indeplineasca pentru a obtine statutul este sa nu fi incalcat grav sau repetat legislatia fiscala si vamala, normele privind abuzul de piata sau regulamentele CBAM. Potrivit proiectului de regulament, pentru a constata indeplinirea acestui criteriu, autoritatile competente ar putea solicita documente precum certificatul de cazier judiciar al operatorului in cauza si al persoanelor fizice implicate in conducerea acestuia.

Un alt criteriu prevazut de regulamentul CBAM este demonstrarea capacitatilor financiare si operationale ale solicitantului de a indeplini obligatiile care ii revin in baza mecanismului. In acest scop, proiectul de regulament prevede ca solicitantul nu va obtine statutul de declarant autorizat daca este subiectul unei proceduri de faliment sau daca are intarzieri la plata taxelor.

Totodata, proiectul de regulament prevede ca solicitantul trebuie sa depuna, odata cu cererea, documente prin care sa demonstreze ca are capacitatea financiara sa-si indeplineasca obligatiile care ii revin in legatura cu regulamentul CBAM (sa achizitioneze certificatele aferente emisiilor incorporate in marfurile importate). Printre documentele pe care solicitantul ar putea sa le depuna in acest scop se numara contul de profit si pierderi, bilanturile financiare si situatia fluxurilor de numerar.

Tot pentru a demonstra indeplinirea acestui criteriu, proiectul de regulament prevede ca solicitantul ar trebui sa detina o structura organizationala clara si sa aiba implementate proceduri de control pentru achizitia si predarea certificatelor CBAM.

Termene pentru eliberarea autorizatiei

In cadrul procedurii de acordare a statutului, autoritatea competenta trebuie sa initieze, prin intermediul registrului electronic, o consultare cu celelalte state membre UE, in termen de 45 de zile calendaristice de la primirea cererii, prin care acestea din urma sa confirme ca nu au obiectii cu privire la acordarea statutului de declarant autorizat si ca solicitantul nu a facut obiectul unei cereri de autorizare, nu detine si nu i s-a revocat o astfel de autorizatie in alt stat membru.

Autoritatea competenta va determina termenul in care celelalte state membre pot raspunde la consultare, in functie de valoarea si volumul importurilor si de profilul de risc al solicitantului, dar acesta nu poate depasi 15 zile lucratoare.

Solicitantii care nu au fost stabiliti in UE pe parcursul ultimelor doua exercitii financiare anterioare anului in care depun cererea sunt obligati, conform regulamentului, sa constituie, sa monitorizeze si sa inscrie in registrul CBAM o garantie, care va fi calculata de autoritatea competenta astfel incat sa acopere valoarea certificatelor CBAM pe care declarantul ar trebui sa le cumpere si sa le predea autoritatilor in contul importurilor efectuate.

Per total, autoritatile vor avea la dispozitie un termen de 120 de zile calendaristice de la primirea cererii sa o evalueze, iar in cazul in care vor solicita documente sau informatii suplimentare de la solicitant, termenul poate fi prelungit cu inca 30 de zile, la care se adauga alte 30 de zile in care operatorii in cauza sa prezinte documentele necesare.

Astfel, avand in vedere termenele de solutionare mentionate in proiectul de regulament, cei interesati de obtinerea autorizatiei de declarant CBAM ar trebui sa inceapa demersurile necesare cat mai rapid, astfel incat sa isi asigure indeplinirea obligatiilor aferente incepand cu ianuarie 2026.

Ce prevede proiectul de regulament pentru infiintarea registrului CBAM

Conform regulamentului CBAM, Comisia Europeana are obligatia infiintarii „registrului CBAM”, sub forma unei baze de date electronice securizate, care sa creeze cadrul tehnic necesar pentru indeplinirea obligatiilor impuse prin regulament si care sa permita interconectarea cu alte sisteme vamale si ne-vamale.

Potrivit proiectului de regulament, registrul CBAM va fi format din portalul dedicat declarantilor, portalul dedicat operatorilor de instalatii din afara UE, portalul dedicat autoritatilor nationale competente si portalul dedicat Comisiei Europene.

In functie de tipul de utilizator, fiecare portal va permite efectuarea unui set unic de operatiuni. De exemplu, portalul operatorilor va permite sa se includa in registrul CBAM date referitoare la operator, la instalatiile de productie si informatii despre marfurile produse in acele instalatii, in timp ce portalul declarantilor va permite inregistrarea solicitarilor de acordare si de revocare a statutului de declarant autorizat.

Recomandari pentru companiile implicate

Tinand cont de faptul ca operatorii economici vor putea solicita obtinerea statutului de declarant autorizat CBAM incepand cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca acestia sa analizeze anticipat indeplinirea criteriilor necesare si sa inceapa pregatirea documentelor si procedurilor in vederea autorizarii.

Totodata, avand in vedere termenul maxim de solutionare a cererii, de 180 de zile, si numarul mare de potentiale solicitari de inregistrare, este indicat ca agentii economici sa demareze procedura de obtinere a statutului cat mai devreme, astfel incat sa elimine orice risc legat de intarzierea obtinerii acestuia si de blocare a operatiunilor de import de marfuri CBAM.

In plus, dat fiind faptul ca unul dintre criteriile de acordare a autorizatiei de declarant CBAM este legat de conformarea la cerintele de raportare CBAM - solicitantul sa nu fi incalcat grav sau repetat reglementarile aferente  -, importatorii de produse supuse taxei pe carbon trebuie sa se asigure ca respecta toate obligatiile de raportare in perioada tranzitorie, pentru a evita respingerea solicitarii de acordare a statutului de declarant autorizat.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL
   Update cookies preferences