Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Atentie la planificarea inchiderii anului financiar 2024. Neconformarea aduce amenzi semnificative care nu mai pot fi platite la jumatate din valoare | DoingBusiness.ro
loader
Atentie la planificarea inchiderii anului financiar 2024. Neconformarea aduce amenzi semnificative care nu mai pot fi platite la jumatate din valoare

Atentie la planificarea inchiderii anului financiar 2024. Neconformarea aduce amenzi semnificative care nu mai pot fi platite la jumatate din valoare

In acest context macroeconomic, riscurile cresc si o planificare riguroasa a incheierii anului financiar poate preveni erori costisitoare

Departamentele financiare au o activitate tot mai complexa pe fondul cresterii cerintelor de raportare din ultimul an, atat locale, cat internationale, precum si al digitalizarii ANAF, iar neconformarea poate atrage, pe langa amenzi semnificative, consecinte directe pentru companii. Prin urmare, este importanta o planificare riguroasa a incheierii anului financiar inca de acum, chiar daca mai sunt cateva luni pana la termenele de depunere din 2025.

Planificarea trebuie sa includa respectarea legala a reglementarilor contabile, realizarea inchiderii de an financiar corect si la timp, testarea criteriilor audit si control intern, testarea activului net > ½ capital social, organizarea inventarierii, analiza si inregistrarea corecta a estimarilor, a provizioanelor (inclusiv a celor generate de impozitul minim global), a beneficiilor de tip SOP (stock option plan) si a impactului ajustarilor preturilor de transfer. De asemenea, este obligatorie pregatirea raportului de durabilitate (ESG) pentru anul 2024 de catre entitatile de interes public, mijlocii si mari ce depasesc o medie de 500 de angajati in exercitiul financiar, extinzandu-se in 2025 la toate entitatile mijlocii si mari conform legislatiei contabile. Ionut Simion, Partener, Camelia Nita, Managing Director, Miruna Dragoman, Senior Manager, Ioana Massier, Senior Manager si Denisa Cirjan, Manager, au oferit cateva informatii importante despre operatiunile financiar-contabile care nu trebuie ratate la inchiderea anului financiar precum si despre ariile de risc. 

Ionut Simion, Partener: Ne confruntam cu context economic marcat de incetinirea cresterii economice, inflatie ridicata, deficite mari si dobanzi ridicate. In plus, reglementarile devin din ce in ce mai stricte, iar cerintele de raportare sunt tot mai complexe. Acest mediu economic incert si reglementarile tot stricte adauga o presiune considerabila asupra companiilor, care trebuie sa se adapteze rapid si sa aiba o planificare solida.

Primele noua luni ale anului au confirmat aceasta tendinta, cu o crestere economica sub asteptari, de doar 0,8% pana la luna iulie si un deficit bugetar ridicat, care va impune noi masuri fiscale in viitorul apropiat. Noul guvern va trebui sa gaseasca un echilibru intre consolidarea fiscala si stimularea cresterii economice.

In acest context macroeconomic, riscurile cresc si o planificare riguroasa a incheierii anului financiar poate preveni erori costisitoare.

Camelia Nita, Managing Director: In planificarea inchiderii anului financiar este esential sa avem in vedere patru rapoarte importante: situatiile financiare, raportul de audit, raportarea privind durabilitatea si raportarea pentru fiecare tara in parte (Country by Country Reporting - CbCR).

Pentru companiile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare pentru anul 2024 este 31 mai 2025. Acest termen se aplica atat societatilor comerciale, cat si sucursalelor firmelor din afara UE si entitatilor definite de legislatia contabila. In cazul sucursalelor firmelor din UE si al altor entitati specifice, acest termen este 30 aprilie 2025.

De asemenea, pana pe 31 mai 2025 trebuie sa fie disponibil si raportul privind durabilitatea, raport care trebuie sa contina si raportul de taxonomie. Aceasta raportare trebuie inclusa in raportul administratorului si auditata. Este de asteptat ca peste 5.000 de companii sa aiba de intocmit astfel de rapoarte pentru anul 2025, ceea ce implica un efort semnificativ de pregatire, inclusiv de ajustare a sistemelor contabile. Entitatile care trebuie sa intocmeasca acest raport incepand cu anul 2025 sunt cele care depasesc doua din urmatoarele trei criterii: un total al activelor de cel putin 25 de milioane de lei, cifra de afaceri de cel putin 50 de milioane de lei si respectiv, mai mult de 50 de angajati in medie. Aceste criterii au fost modificate in cursul anului 2024.

Un alt aspect important este obligatia de audit financiar pentru care neconformarea poate aduce amenzi de pana la 40.000 lei (respectiv 100.000 lei in cazul neconformarii organizarii auditului intern). De asemenea, pentru firmele cu o cifra de afaceri de peste 750 milioane la nivel de grup este importanta raportarea CbCR (termen limita 31 decembrie 2024 pentru anul financiar 2023 si 31 decembrie 2025 pentru anul 2024, in cazul firmelor cu anul financiar similar cu cel calendaristic).

Pe langa amenzi, nerespectarea reglementarilor si termenelor duc la alte consecinte complementare precum: ingreunarea accesului la credite bancare si la achizitia unor bunuri in leasing, potentiale complicatii in desfasurarea unui control fiscal, ingreunarea obtinerii unui certificat fiscal, dificultati in derularea activitatii operationale in cazul participarii la licitatii. Cei care vor suporta amenzile pot fi nu doar companiile reprezentate prin administratori, ci toti cei implicati in procesele financiar-contabile ale unei firme. Asa cum este stipulat in legea contabilitatii nr. 82/1991, amenzile contraventionale prevazute la art 41, alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.

Denisa Cirjan, Manager: Pentru pregatirea situatiilor financiare, aditional ordinului 1802/2014 este publicat si un ordin specific pentru anul respectiv, care preia indicatorii de analizat si adauga, dupa caz, noutati de format sau conturi noi la nivelul formularelor PDF inteligente.

Atat la nivelul pregatirii situatiilor financiare, cat si la nivelul obligatiei de audit sunt luate in considerare trei criterii: total active, cifra de afaceri si numarul mediu de salariati. Este important ca cele trei criterii sa fie verificate anual, iar in momentul in care doua din trei criterii sunt indeplinite pentru doi ani consecutivi, categoria situatiilor financiare, respectiv obligatia de audit se pot modifica.

Avem trei praguri de considerat pentru intocmirea situatiilor financiare. Acestea clasifica societatile in trei categorii: microentitati, entitati mici, entitati mijlocii si mari. Aditional, un alt prag care trebuie analizat este cel pentru obligatia de auditare.

De retinut ca, pentru anul 2024, pragurile au fost modificate, prin ordinul 4164/2024, pentru toate cele trei categorii, in ceea ce privesc indicatorii - cifra de afaceri si total active. Astfel pentru anul 2023 se vor analiza pragurile aprobate pentru anul financiar 31 decembrie 2023, iar pentru anul 2024 se vor analiza pragurile actualizate in cursul anului 2024.

O alta procedura de inchidere de an importanta este inventarierea patrimoniului.

Ioana Massier, Senior Manager: In cadrul elementelor pe care trebuie sa le analizam la inchiderea anului financiar si nu numai, e nevoie sa avem in vedere recunoasterea anumitor provizioane si estimari (accruals). Asa cum este stipulat si in principiul contabilitatii de angajamente, cheltuielile si veniturile ar trebui sa fie inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor la care acestea fac referire. La fel de importante sunt si diferentele dintre cele doua elemente, in vederea incadrarii cat mai corecte din punct de vedere contabil si fiscal. In analiza pentru o incadrare corecta a acestor elemente ar trebui sa avem in vedere cel putin urmatoarele aspecte: natura, mai exact ce anume inregistram si gradul de certitudine, valoarea, cat inregistram, si exigibilitatea. In concluzie, analiza privind diferentele dintre cele doua elemente este destul de riguroasa - pentru a discerne intre provizion si accrual este necesar sa apelam la rationamentul profesional, deoarece incadrarea acestor elemente are influente destul de importante si din punct de vedere fiscal.

Incepand cu 1 ianuarie 2024, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) devine aplicabil pentru contribuabilii care indeplinesc doua conditii: au o cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro in anul precedent si impozitul pe profit calculat este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri. In aceste cazuri, contribuabilii trebuie sa plateasca impozitul pe profit la nivelul IMCA.

Pentru a determina IMCA, este esential sa se efectueze un calcul separat fata de cel al impozitului pe profit. Spre deosebire de calculul impozitului pe profit, unde se aplica un procent de 16% asupra profitului fiscal, calculul IMCA se bazeaza exclusiv pe venituri si nu ia in considerare cheltuielile. Aceasta subliniaza importanta recunoasterii corecte a veniturilor.

In contextul IMCA, modul de inregistrare a unor ajustari, cum ar fi reversari de provizioane sau diferentele de curs valutar, care anterior puteau fi inregistrate in conturi de cheltuieli cu minus fara impact asupra profitului fiscal, pot acum influenta baza de calcul a IMCA. Este esentiala o abordare atenta a recunoasterii si gestionarii veniturilor pentru a asigura conformitatea cu noile cerinte fiscale.

Miruna Dragoman, Senior Manager: Experienta recenta din cadrul inspectiilor fiscale ne-a aratat ca exista implicatii contabile si fiscale generate de ajustarile de preturi de transfer. In primul rand, exista ajustari comerciale, care pot fi facute oricand pe parcursul anului si care pot fi direct legate de pretul bunurilor. De asemenea, avem ajustarile de profitabilitate, care de obicei se fac la final de an prin emiterea de debit note/credit note, dupa caz.

Recomandam ca ajustarile de profitabilitate sa se faca pana la intocmirea declaratiilor de final de an (D101 pentru impozit pe profit), si nu ulterior. In cazul in care se depune declaratie rectificativa in urma careia se diminueaza baza impozabila, aceasta va genera un risc de control fiscal. Am avut cazuri in care ANAF a cerut lamuriri suplimentare in cazul in care existau diferente intre D101 si situatiile financiare depuse, si chiar intre D101 si D300. Recomandarea noastra ar fi sa evaluati toate implicatiile ajustarilor preturilor de transfer, daca nu este posibil inainte de efectuarea tranzactiei, macar odata cu inregistrarea in contabilitate.

Un alt element important de luat in considerare atunci cand ne pregatim de inchiderea de an 2024 este raportul privind impozitul pe profit (public CbCR). Chiar daca majoritatea operatiunilor sunt efectuate in aceasta perioada, sa nu uitam ca oficial anul este inchis odata cu depunerea situatiilor financiare anuale. Public CbCR a fost implementat in Romania in 2022, sursa legislativa fiind OMFP 1802/2014, standardul de contabilitate romanesc, iar primul an de raportare este anul 2023, sau anul care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2023. Ce este important de retinut si legatura cu situatiile financiare anuale pentru anul 2024 este ca auditorii trebuie sa mentioneze in raportul de audit daca societatea din Romania avea obligatia sa pregateasca public CbCR si cum a dus-o la indeplinire.

Raportul CbCR a fost reglementat inca din anul 2017, iar entitatile care sunt vizate de aceste reglementari se conformeaza in functie de jurisdictia de rezidenta a societatii mama.

Un element important pentru inchiderea anului 2024 este si impozitul minim global (Pillar 2). Chiar daca termenul pentru raportarea efectiva pare indepartat (18 luni pentru primul an de raportare), in realitate trebuie sa facem acest calcul preliminar, aceasta verificare mult mai devreme, pentru a identifica daca un eventual provizion trebuie recunoscut la inchiderea anului 2024. De asemenea, precizari cu privire la implicatiile impozitului minim global si modalitatea de determinare trebuie incluse in notele explicative ale situatiilor financiare anuale. In plus, auditorii vor veni catre dumneavoastra cu aceasta solicitare si recomandam sa fiti pregatiti in acest sens.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL
   Update cookies preferences