loader
APIA: Piata auto din Romania, pe un trend ascendent cu aproape 18%, in 2016; perspective de scadere in 2017

APIA: Piata auto din Romania, pe un trend ascendent cu aproape 18%, in 2016; perspective de scadere in 2017

La capitolul masinilor 'verzi' (electrice si hibride), in 2016 s-a inregistrat o dublare a volumelor in anul precedent, respectiv 1.183 de unitati fata de 496 de unitati, in 2015.

Vanzarile de autovehicule noi au inregistrat un salt de 17,8% in 2016, in comparatie cu anul anterior, insa previziunile pentru 2017 releva faptul ca va avea loc o diminuare a cifrelor din piata, din cauza eliminarii Timbrului de mediu si neinlocuirii acestuia cu o masura echivalenta, potrivit datelor de specialitate prezentate, joi, de reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), intr-o conferinta de presa.


Statistica releva, totodata, ca anul 2016 s-a incheiat cu un volum al vanzarilor de peste 142.000 de unitati, cifra foarte apropiata de cea inregistrata in primul an al crizei pe piata auto, respectiv 2009, cu vanzari de circa 148.000 de unitati.


La nivelul productiei nationale de autovehicule, per ansamblul anului trecut s-au consemnat 359.306 de unitati, echivalentul unei scaderi de 7,2% fata de 2015. Din acest total, Dacia a produs 320.457 de unitati, iar 38.849 unitati compania Ford. Cele mai mari volume ale vanzarilor le-a consemnat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 190.825 de unitati (+11,9% fata de 2015), urmat de Dacia Sandero (51.778 unitati,—10,8%), Dacia Logan MCV (40.480 unitati, +0,6%), Ford B-Max (38.849,—19%) si Dacia Logan (37.014 unitati,—47,2%).


In aceea ce priveste exporturile, acestea s-au situat, in 2016, la 326.089 de unitati, in scadere cu 8,2% comparativ cu aceeasi perioada din anul precedent. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster — cu 183.860 unitati (+13%), urmat de Dacia Sandero (44,317,—15,1%) si Ford B-Max (38.857 unitati,—19%). La modul general, 90,7% din productia nationala realizata in cursul anului trecut a fost exportata, in comparatie cu 91,7% in 2015.


Cu un volum total de 142.020 unitati noi vandute in 2016, piata auto nationala inregistreaza un salt de 17,8% fata de anul anterior, iar din acest total 115.004 unitati au fost autoturisme, in crestere cu 17% comparativ cu 2015.


Clasamentul vanzarilor de masini noi este condus de Dacia, cu 35.448 unitati (30,8% cota de piata), urmata de Volkswagen (11.983 unitati, 10,4% cota), Skoda (10.268 unitati, cota de 8,9%), Renault (8.351 unitati, cota de 7.3%) si Ford (6.957 unitati, cota de 6%).


In functie de tipul de combustibil, datele APIA arata ca, in 2016, motorizarile diesel au scazut pana la 49,3% din total piata, fata de anul 2015, cand procentajul se situa 53,5%.

 

 


La capitolul masinilor 'verzi' (electrice si hibride) s-a inregistrat o dublare a volumelor in anul precedent, respectiv 1.183 de unitati fata de 496 de unitati, in 2015. Pe segmentul strict al masinilor electrice, se remarca un salt al vanzarilor de 237%, comparativ cu anul anterior, la 167 de unitati de la 46 de unitati.


Reprezentantii APIA estimeaza pentru anul 2017 o scadere a volumelor de vanzari le autovehiculelor noi, una dintre cauze fiind renuntarea la Timbrul de mediu si lipsa de alternativa la aceasta masura.


'(...) in acest an (2016 — n. r.) s-a manifestat un factor de distorsiune a pietei auto. Este vorba, in mod evident, despre afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce produce un impact negativ asupra vanzarilor de autovehicule noi, dar si asupra bugetului de stat, care pierde anual sute de milioane de euro. In acest context, anul 2016 inregistreaza un nou record al inmatricularilor de autoturisme rulate provenite din import, respectiv circa 300.000 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere cu 20% comparativ cu anul 2015. Daca la situatia de mai sus adaugam eliminarea Timbrului de mediu, fara ca acesta sa fie inlocuit de masuri echivalente, putem considera ca avem, la inceputul anului 2017, o conjunctura nefavorabila pe piata auto, ceea ce face ca acest an sa fie unul de scadere, poate chiar consistenta, a vanzarilor de autoturisme. Un calcul estimativ arata ca, odata cu disparitia Timbrului de mediu, vom avea un raport al vanzarilor de 1 la 5, fata de 1 la 3 (masina noua vanduta vs masini rulate vandute — n. r.)', a declarat, joi, presedintele APIA, Ernest Popovici.


La inceputul lunii ianuarie, Daniel Constantin, vicepremier si ministru al Mediului, a sustinut ca vor exista masuri compensatorii pentru industria auto, odata cu eliminarea Timbrului de mediu, argumentand ca principala problema in acest sector nu este colectarea, ci cheltuirea fondurilor si dezvoltarea de programe.


"Este o discutie pe care o vom avea la momentul cand se va elabora bugetul. Timbrul de mediu s-a atacat tot timpul in instanta, iar statul trebuie sa plateasca esalonat foarte multi bani pentru cei care au platit acest timbru de mediu. (...) Problema nu este neaparat cum sa alimentam (Administratia Fondului pentru Mediu — n. r.), pentru ca, daca va uitati, 70% din fondurile pe care le-au avut nu s-au cheltuit. Deci, nu e problema colectarii, ci problema cheltuirii si dezvoltarea de programe in aceasta zona si pentru a face un mediu mai prietenos", a explicat Constantin, la Digi 24.


Timbrul de mediu pentru autovehicule era inclus in cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate.


Sursa: AGERPRES/(A, AS — autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilica)
 

Autori

foto
AGENTIA NATIONALA DE PRESA AGERPRES