loader
Anul revolutiei serviciilor vamale romanesti. Impactul modificarilor legislative si informationale asupra companiilor de import – export din Romania

Anul revolutiei serviciilor vamale romanesti. Impactul modificarilor legislative si informationale asupra companiilor de import – export din Romania

Autori: Mihai Petre, Director, Comert International, EY Romania

Obligativitatea aplicarii noilor reglementari legislative, conform unui program bine stabilit si operationalizarea noilor sisteme informatice sunt cele doua mari directii ale modernizarii serviciilor vamale din Romania care vor schimba radical, incepand cu acest an, tabloul de lucru pentru companiile romanesti cu activitate de import-export. 

Modul de declarare a marfurilor in vama, odata cu operationalizarea noilor sisteme informatice vamale de export, tranzit si punere in libera circulatie (AES, NCTS si SNI) va fi total diferit comparativ cu ceea ce se intampla acum. Noile sisteme vor permite atasarea documentelor in format electronic, utilizarea semnaturilor electronice calificate in relatia cu autoritatea vamala, automatizarea anumitor pasi in procesul informatic de vamuire, interconectarea mai multor sub-sisteme si baze de date, totul pentru o vamuire cu adevarat electronica a marfurilor.  Aceste noi sisteme vor face diferenta intre societatile certificate ca Operator Economic Autorizat (AEO) si cele care nu detin aceasta certificare, prin gradul de simplificare si eficientizare a procesului de vamuire a marfurilor.  

De la 1 ianuarie 2024, facilitatea de amanare de la plata in vama a TVA pentru companiile autorizate AEO va putea fi aplicata in continuare numai daca depunerea unei declaratii vamale se va face prin utilizarea vamuirii centralizate. Vamuirea centralizata permite, in anumite conditii, operatorilor economici care detin certificarea AEO (i.e. atat importatorul, cat si reprezentantul vamal al acestuia) sa depuna declaratia vamala de import (sau de export) la un singur birou vamal, respectiv cel responsabil de locul in care acestia sunt stabiliti, chiar daca marfurile urmeaza sa fie prezentate fizic la alte birouri vamale din tara.

Pe de alta parte, pentru amanarea platii TVA in vama pentru cei care au obtinut autorizatia EIDR (Inscriere in Evidentele Declarantului), nu mai este suficienta detinerea autorizatiei. Depunerea declaratiei vamale va trebui realizata prin utilizarea procedurii simplificate de EIDR pentru a beneficia de amanarea platii TVA in vama.

Pentru a putea beneficia in continuare de facilitatea amanarii de la plata a TVA la import, agentii economici certificati AEO (care au realizat importuri sub pragul de 50 milioane lei in ultimele sase luni, neeligibili pentru obtinerea unui certificat de amanare de la plata TVA in vama) trebuie sa se reorienteze catre utilizarea procedurilor simplificate de vamuire.

De la jumatatea lunii martie 2024, urmeaza sa intre in functiune noul sistem informatic de vamuire la export - AES-RO. Ce schimbari va aduce implementarea acestuia? Vorbim, potrivit expertilor Autoritatii Vamale Romane, despre schimbul securizat de informatii in format electronic intre aplicatiile operatorilor economici autorizati sa foloseasca solutia de conectare Exchange Data Interface (EDI) pentru a derula operatiuni de export, conform specificatiilor DG TAXUD, vamuirea centralizata la export, care permite operatorilor economici cu statut de AEO sa depuna declaratia de export la biroul vamal responsabil de locul in care sunt stabiliti. De asemenea, va exista o noua interfata intre AES si sistemul EMCS, in cazul exportului de marfuri in suspendare de accize, de exemplu, ceea ce va permite monitorizarea in timp real a starii miscarilor produselor accizabile in regim suspensiv.

Din luna mai 2024, va fi complet operationala aplicatia NCTS5, pentru care procedura de acces este mai rapida, exclusiv online, nemaifiind necesara transmiterea documentelor pe hartie pentru eliberarea autorizatiei de acces. Alte schimbari importante pe care le aduce aplicatia sunt faptul ca declaratia de tranzit va putea tine loc de declaratie sumara de intrare si de iesire, se va putea utiliza declaratia pre-depusa inaintea prezentarii bunurilor la biroul vamal. Eliberarea in tranzit se va realiza automat, daca in cadrul analizei de risc nu a fost identificat un profil de risc si garantia a fost inregistrata cu succes, prin urmare se reduce timpul de prelucrare si eliberare a declaratiei de tranzit. Aceasta nu se va mai tipari, va fi  transmisa doar in aplicatia NCTS5 si va fi semnata electronic.

Din luna iunie 2024, intra in functiune Sistemul National de Import (SNI), care vine cu schimbari importante. Astfel: comunicare exclusiv pe cale informatica, declaratiile vamale/ notificarile vor contine date din Anexa B revizuita, specifice procedurii si regimului vamal solicitat, validarile anumitor date se vor face automat, schimbul de informatii cu operatorii economici va fi electronic pe fluxul de vamuire, in anumite cazuri liberul de vama va fi acordat in mod automat, va fi implementata semnatura electronica pe toate etapele de vamuire care presupun interventie umana.

Schimbarile planificate sa transforme peisajul vamal romanesc sunt menite sa rezolve mai multe tare ale sistemului, si vorbim in primul rand despre diminuarea timpului de prelucrare a documentelor in vama, apoi de un mai bun control al autoritatii vamale asupra marfurilor care tranziteaza vamile romanesti, dar si ale declaratiilor si concordantei datelor, pe scurt cresterea eficientei serviciilor vamale in beneficiul operatorilor economici.

Asteptata de multi ani, modernizarea sistemului vamal pare ca a ajuns, cel putin prin prisma schimbarilor ce urmeaza a fi implementate in 2024, in anul care va revolutiona serviciile vamale din Romania.

 

                                                                                                                ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL