Pandemia COVID-19 a ”fortat” retailerii sa-si regandeasca modelele de business si sa fie acolo unde consumatorii se simt cel mai in siguranta, online. Investitiile intr-o infrastructura digitala solida, abordarea omnichannel strategica a celor familiarizati cu offline-ul si o intelegere profunda a consumatorului sunt obligatorii pentru un ecommerce eficient pe termen lung, potrivit VTEX, o solutie de comert end-to-end global, complet integrata, cu marketplace nativ si capacitati OMS.
Romania traverseaza un context favorabil pentru comertul online, avand in vedere cresterea din 2020. Accelerat de pandemia COVID-19, sectorul de ecommerce din Romania a crescut cu 30% anul trecut fata de 2019, iar pentru anul 2021 se preconizeaza o crestere intre 20% si 30%. Prin comparatie, vanzarile traditionale cu amanuntul au scazut, iar retailerii offline au inteles ca online-ul a devenit o necesitate pentru a securiza un comert modern functional. Concepte precum omnichannel, multichannel, marketplace, mobile shopping, social shopping sunt noile puncte de interes pe harta retailului romanesc, toate urmand a fi dezbatute si radiografiate pe 12 mai, la European Digital Commerce, eveniment organizat de VTEX, ajuns la a doua editie anul acesta.
”Ponderea vanzarilor online din totalul vanzarilor din retail a fost in jur de 10% in 2020, iar in 2021 va creste spre 15%, sustinuta de cresterea accelerata a vanzarilor online, dar si de stagnarea si incertitudinea din offline. Pandemia a dat un nou imbold pietei de ecommerce, fortand retailerii sa-si regandeasca modelele de business si sa fie acolo unde consumatorii au migrat, in online. Insa lucrul acesta nu a venit de la sine, a presupus energie, intelegere, resurse importante financiare, implicarea unor specialisti de top, care sa ii ajute sa inteleaga o piata extrem de dinamica si efervescenta”, declara Cristi Movila, Growth Leader Eastern Europe VTEX.
Tot in cadrul European Digital Commerce (EDC) vor fi prezentate concluziile unui prim studiu B2B din ecommerce, realizat de iSense Solutions si VTEX Romania. Participantii vor afla cat ar investi retailerii din Romania in platformele online, cum au fost afectate de pandemie, dar si cat aloca magazinele pentru mentenanta.
“Din Studiul VTEX, realizat impreuna cu iSense Solutions, pe care il vom prezenta in premiera in cadrul evenimentul EDC, rezulta faptul ca 20% dintre companiile participante si-au inceput activitatea de ecommerce in anul pandemic. De asemenea, 3 din 5 companii ar fi dispuse sa investeasca intr-o platforma de ecommerce, acest lucru insemnand ca exista o dorinta mare de transformare digitala sau imbunatatire a platformelor online deja existente”, adauga Cristi Movila, Growth Leader Eastern Europe VTEX.
Blocarile granitelor au impins consumatorii in online
Atat pe plan national, cat si global, comertul electronic este la un nivel record. Blocarile granitelor, interdictiile de calatorie si inchiderile magazinelor fizice au impins consumatorul in online. Totodata, si cei mai mari retaileri au fost obligati sa aplice pentru prima data comertul electronic. Dar nu toti nou venitii in ecommerce au avut infrastructura la dispozitie, pentru a oferi experienta necesara clientilor.
”Pandemia a atras cu sine o schimbare importanta in comportamentul consumatorilor, dat fiind nevoia imediata de a-si imbunatati confortul casei, transformata peste noapte in epicentrul tuturor activitatilor. In special in lunile de lockdown, acestia s-au indreptat cu precadere catre achizitiile online, ceea ce in sine a venit cu doua mari provocari – pe de-o parte, cea legata de disponibilitatea produselor, cea de-a doua legata de user experience pe platformele existente ale retailerilor”, declara si Luiza Novac, Managing Director - Country Leader Romania & Bulgaria, Whirlpool Corporation.
Potrivit Luizei Novac, disponibilitatea produselor a fost si inca este una dintre marile provocari ale industriei, luand in considerare cererea exponential mai mare decat capacitatea lantului de productie, corelat mai departe cu o crestere accelerata a costurilor materiilor prime. Iar in ceea ce priveste experienta clientului, aceasta a fost strans corelata cu functionalitatile platformelor existente in piata la acel moment.
”Noul trend a atras dupa sine atat nevoia retailerilor de a-si consolida platformele de operare si serviciile conexe oferite consumatorilor, cat si necesitatea ca fiecare producator in parte sa puna la dispozitie informatii mai detaliate si mai relevante pentru consumatori, intr-o varietate de digital assets net superioare perioadei anterioare”, adauga reprezentantul Whirlpool.
In ceea ce priveste modul in care retailerii au gestionat provocarile generate de contextul pandemic, potrivit Luizei Novac, fiecare jucator a cautat sa accelereze eforturile in directia optimizarii, fie ca a fost vorba de investitii in infrastructura digitala, de consolidarea lantului de aprovizionare sau de imbunatatirea experientelor oferite online consumatorilor.
Cum sunt vazute provocarile din ecommerce de directorul executiv al Macromex
Cat despre viitorul ecommerce-ului, asa cum este vazut de Albert Davidoglu, CEO al Macromex, el considera ca va avea loc o crestere foarte mare in urmatorii ani – atat in direct consumer, dar si in zona B2B. Astfel, Macromex urmareste sa fie mai aproape de clientii lor din Retail si HoReCa, prin realizarea unei platforme online/B2B, prin care clientii sa poata sa-si gestioneze comenzile, facturile si platile catre ei.
“Provocarile principale din ecommerce pe care le-am intampinat de la inceputul pandemiei au fost acumularea rapida de know how, coordonarea unei echipe dedicate si angajarea unor oameni cu experienta pentru promovarea si comunicarea noului site. Pe langa acestea, cel mai important lucru a fost sa ne adaptam rapid si sa desprindem activitatea acestei echipe de compania mama astfel incat sa functioneze independent, precum un startup. Sectorul ecommerce este cu siguranta in crestere si cred ca beneficiile transformarii digitale se vor vedea incepand cu acest an”, incheie Albert Davidoglu, CEO al Macromex.
Mai multe informatii despre provocari, solutii si inovatii digitale de la speakeri precum Luiza Novac, Managing Director - Country Leader Romania & Bulgaria, Whirlpool Corporation, Cristi Movila - Growth Leader Eastern Europe VTEX, Albert Davidoglu - CEO Macromex, vor fi discutate online, pe 12 mai, la European Digital Commerce, powered by VTEX.
Cei care doresc sa participe la evenimentului primaverii in ecommerce, European Digital Commerce, se pot inscrie gratuit aici.
Despre VTEX
VTEX este o solutie de comert end-to-end la nivel global, complet integrata, cu marketplace nativ si capacitati OMS. Venim in sprijinul companiilor din retail, productie, vanzare cu amanuntul, alimente, bunuri de consum ambalate, precum si din alte piete verticale, astfel incat acestea sa vanda mai mult, sa isi desfasoare operatiunile mai eficient, sa scaleze fara probleme si sa ofere o experienta remarcabila clientilor. Arhitectura noastra moderna, bazata pe microservicii, precum si instrumentele solide pentru afaceri si de dezvoltare ofera companiei VTEX posibilitatea de a asigura viitorul afacerilor clientilor nostri si de a-i degreva de actualizarile software. VTEX este apreciata de Sony, Walmart, Whirlpool, Coca-Cola, Stanley Black & Decker, Nestlé si de peste 2,500 de magazine online din 32 de tari. Compania a fost desemnata lider in IDC MarketScape: Worldwide B2C Digital Commerce Platforms 2020 Vendor Assessment si a fost numita Vizionara in Raportul Gartner Magic Quadrant for Digital Commerce din 2020. Ca urmare a infrastructurii revolutionare a platformei, precum si a numeroaselor sale solutii native integrate (peste 1.000 de parteneri globali pozitionati strategic, inclusiv marketplace, integratori sistem, companii de plata si logistice) care completeaza functionarea excelenta a acestuia, VTEX continua sa opereze intr-un domeniu in care multe companii asigura servicii care nu mai sunt de actualitate. Viziteaza www.vtex.com/ro.