Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Afacerile de familie sunt bine pozitionate pentru revigorarea economiei globale, cu focus pe Scop, Comunitate si Prudenta | DoingBusiness.ro
loader
Afacerile de familie sunt bine pozitionate pentru revigorarea economiei globale, cu focus pe Scop, Comunitate si Prudenta

Afacerile de familie sunt bine pozitionate pentru revigorarea economiei globale, cu focus pe Scop, Comunitate si Prudenta

Un nou raport elaborat de STEP Project Global Consortium si KPMG Private Enterprise releva cum structura unica a afacerilor de familie le-a sustinut in efortul de gestionare a impactului Covid-19.

Studiul arata ca implicarea familiei si aplicarea viziunii pe termen lung le-a ajutat sa fie mai reziliente in pandemie si le-a pozitionat intr-un rol esential de lideri in procesul de revenire a economiei.

Raportul, intitulat “Dominarea revenirii: Cum triumfa afacerile de familie in fata Covid-19”, include perspectiva a aproximativ 2.500 de afaceri de familie si peste 500 de alte afaceri. Acesta indica trei strategii de baza aplicate de afacerile de familie pentru gestionarea impactului Covid-19:

  • Afacerile de familie se concentreaza asupra protejarii planurilor de succesiune si a viitorului generatiei urmatoare pe termen lung. Aceasta perspectiva pe termen lung le-a oferit capitalul de prudenta necesar pentru intelegerea tuturor efectelor Covid-19 asupra afacerii lor, dar si asupra altora din sectorul in care opereaza, astfel incat sa adopte masurile necesare pe termen lung, mai degraba decat sa atenueze pe termen scurt impactul pandemiei.
  • Responsabilitate sociala: Afacerile de familie au implementat masurile necesare in pandemie nu numai pentru familie si pentru afacere, ci si pentru bunastarea societatii si pentru nevoile tuturor partilor implicate, inclusiv angajati, clienti, furnizori si comunitati locale.
  • Transformarea afacerii: Comparativ cu alte forme de detinere, afacerile de familie sunt cu 42% mai inclinate sa implementeze strategii de transformare in timpul pandemiei. Comparativ cu familiile cu o singura generatie in structura, afacerile de familie cu mai multe generatii in companie sunt cu 45% mai dispuse sa isi transforme afacerea.

Andrea Calabro, Director Academic Global STEP Project Global Consortium, afirma: “Unul dintre factorii cheie de diferentiere a afacerilor de familie este definitia succesului. Desi profitul si dividendele sunt unitati de masura financiare importante, succesul in afacerile de familie este definit atat prin obiective financiare, cat si non-financiare, precum control, succesiune de la o generatie la alta, capital social, conexiune emotionala cu compania si reputatie. Aceste obiective non-financiare (socio-emotionale) sunt suficient de importante in afacerile de familie incat sa exrcite un efect direct asupra deciziilor si asupra evaluarii succesului. De asemenea, explica de ce, dupa primele masuri pentru atenuarea impactului financiar al Covid-19, liderii afacerilor de familie s-au concentrat asupra strategiilor pe termen lung pentru sustinerea scopului si valorii non-economice pe care familia o deriva din detinerea si administrarea afacerii”.

René  Schöb, Partener Consultanta Fiscala, Head of Tax and Legal, KPMG in Romania, spune: “Cu tot mai multe companii care analizeaza infrastructura tehnologiei in organizatii, in contextul cresterii accelerate a noii economii digitale, incurajarea implicarii generatiei tinere in afacerea de familie poate fi una dintre actiunile pe termen scurt. Multe afaceri de familie au adoptat rapid noi tehnologii pentru transformarea rapida a eficientei operatiunilor. Altii au aplicat mentalitatea antreprenoriala a familiei pentru diversificarea afacerii cu un portofoliu de noi produse si servicii digitale care le-au deschis piete noi, pe care nu si le-ar fi imaginat cu doar cateva luni mai devreme, si pentru a se asigura ca produsele si serviciile lor raman relevante in noua realitate”.

Aspecte cheie din  “Dominarea revenirii: Cum triumfa afacerile de familie in fata Covid-19”:

  • 69% din afacerile de familie au raportat ca pandemia de Covid-19 a provocat initial un declin al veniturilor, 9% au raportat o crestere ca urmare a actiunilor luate pentru transformarea afacerii, iar 22% nu au raportat nici o schimbare.
  • Forta de munca a afacerilor de familiei a scazut cu 8,56% la nivel global, comparativ cu o reducere de 10,24% in afacerile cu alte forme de detinere.
  • Trei sferturi din afacerile de familie la nivel lobal (76%) au apelat la programe guvernamentale de sprijin, in principal sub forma schemelor de imprumut cu costuri scazute. Interesul fata de ajutorul de stat a fost mai redus in afacerile de familie comparativ cu alte afaceri.
  • Peste 70% dintre afacerile de familie au raportat mentinerea investitiilor in cercetare si dezvoltare si au continuat sa lanseze noi produse si servicii.

Prudenta si perspectiva pe termen lung

Dimensiunea si varsta afacerii au contribuit, de asemenea, la determinarea raspunsului pentru Covid-19. Raportul indica o abordare prudenta si pe termen lung a afacerilor de familie mai vechi, care au sustinut spiritul antreprenorial pe parcursul mai multor generatii. Capitalul de prudenta si resursele financiare, mai ales in randul afacerilor de familie mai vechi si mai mari, le-a oferit oportunitatea de asimiliare mai facila a schimbarilor si provocarilor la adresa operatiunilor pe termen scurt si de identificare a oportunitatilor pe termen lung.

Tom McGinness, Global Leader, Family Business, KPMG Private Enterprise, explica: “Pentru multe afaceri de familie, un rezultat pozitiv neasteptat al pandemiei a fost darul timpului. Prin incetinirea operatiunilor, liderii afacerilor de familie au descoperit timpul necesar explorarii ideilor pentru noi produse, noi piete si pentru extinderea la care se gandeau de mai multi ani. Altii au folosit acest timp pentru a-si eficientiza operatiunile, inclusiv prin implementarea de noi solutii digitale, si pentru a se concentra asupra aspectelor importante de familie, precum planificarea succesiunii li structura detinerilor. “

Implicarea familiei a amplificat responsabilitatea sociala

Raportul identifica doi factori cheie care influenteaza deciziile familiei privind strategia: daca liderul afacerii este membru sau nu al familiei si daca actiunile companiei sunt detinute de un numar mai mare sau mai mic de membri.

Afacerile conduse de un CEO din familie si cu o implicare crescuta a familiei au adoptat mai des o strategie de responsabilitate sociala pentru ca una dintre alegerile lor a fost sa se concentreze asupra bunastarii angajatilor si a comunitatilor in care activeaza. O afacere de familie condusa de un CEO din afara familiei si cu o implicare mai redusa a membrilor de familie a optat mai degraba penntru alegeri dificile pentru reducerea impactului asupra afacerii, precum reducerea numarului de angajati, reducerea costurilor si restructurarea.

“Perioadele de carantina la nivel global din ultimul an au adus impreuna membri de familie din mai multe generatii, dezvoltand astfel o perspectiva antreprenoriala trans-generatie ce a alimentat inovatia. Liderii au descoperit ca generatiile mai tinere ale familiei au idei inovative pentru viitorul afacerii si re-evalueaza mecanismele necesare astfel incat ideile noi sa isi poata croi drumul catre suprafata. Studiul nostru a relevat ca afacerile care implica mai multe generatii ale familiei – ca lideri sau in operational, ca membri in consiliu sau actionari – au avut o probabilitate cu 45% mai mare sa lanseze o strategie de transformare a afacerii comparativ cu firmele cu o singura generatie, ca parte dintr-un plan de recuperare imediata si pentru stimularea perspectivelor de dezvoltare viitoare”, a explicat Madalina Racovitan, Partener Consultanta fiscala si Head People Services, KPMG in Romania.

Colaborarea generatiilor multiple a accelerat transformarea afacerii

Studiul arata ca generatiile multiple ale familiei au avut un rol esential in reactia afacerii fata de Covid-19. Cand doua sau mai multe generatii sunt implicate in afacere, au fost accelerate doua obiective fundamentale: avansul rapid pe plan digital si prioritizarea ESG (Mediu, Social si Guvernanta corporativa) in cadrul strategiei. Aceasta abordare a determinat 70% dintre afacerile de familie sa raporteze ca au pastrat nivelul investitiilor in Cercetare si Dezvoltare si ca au continuat sa lanseze noi produse si servicii in timpul pandemiei.

Jonathan Lavender, Global Head, KPMG Private Enterprise, spune: “Acesti factori de influenta NextGen au recunoscut ca implementarea unei strategii ESG ambitioase a fost un ingredient esential in transformarea afacerii de familie. Ca rezultat, acestia au accelerat schimbarrile operationale necesare pentru atingerea scopurilor de mediu si sociale si au transformat ESG intr-o prioritate pentru afacere”.

Despre KPMG

KPMG este o organizatie globala de firme independente de servicii profesionale care furnizeaza servicii de audit, consultanta fiscala si in domeniul afacerilor. Ne desfasuram activitatea in 146 de tari si aveam la finalul anului financiar 2020 aproape 227.000 de angajati in firmele membre din intreaga lume. Fiecare firma KPMG este din punct de vedere legal o entitate separata si distincta si se descrie ca atare. KPMG International Limited este o societate privata engleza cu raspundere limitata la garantii. KPMG International Limited si entitatile sale nu ofera servicii pentru clienti.

In Romania si Republica Moldova, KPMG isi desfasoara activitatea in cadrul celor sase birouri din Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Timisoara si Chisinau. In prezent dispunem de un numar de peste 800 de profesionisti, atat cetateni romani, cat si straini.

 

   Update cookies preferences