loader
Afacerile de familie si cheia succesului iesirii din criza

Afacerile de familie si cheia succesului iesirii din criza

Autor: Florentina Susnea, Fondator si Managing Partner, PKF Finconta

La peste un an de la propagarea coronavirusului, devine tot mai clar: criza economica este distribuita in mod inegal la nivelul companiilor. Marimea unei companii nu este o garantie de salvare sau succes. Sunt afaceri globale precum Hertz sau Cirque de Soleil care si-au anuntat falimentul in acest an, in timp ce companii cvasi-necunoscute anterior crizei, precum Zoom, cresc spectaculos si devin globale.

In complicatul peisaj economic o categorie de companii este marginalizata atentiei publice: afacerile de familie. Explicatia partiala a acestei marginalizarii este lipsa datelor sistematizate si detaliate din randul categoriei afacerilor de familie. Dar datele care exista sugereaza ca afacerile de familie se confrunta cu criza actuala intr-un mod fundamental diferit fata de alte tipuri de companii. Experienta lor este modelata de perspectiva pe termen lung, care deseori duce la mai putine datorii, un portofoliu surprinzator de diversificat si, uneori, o definitie non-monetara a succesului.

Afaceri cu sens pe termen lung

Perspectiva pe termen lung orienteaza afacerile de familie sa fie mai putin dispuse sa riste si mai mult inclinate sa reduca gradul de indatorare ca sa gestioneze mai usor situatiile dificile. De asemenea afacerile de familie sunt inclinate sa acceseze noi zone de business care, in orizontul urmatorilor ani, s-ar putea sa nu genereze profit, dar care planteaza semintele succesului pentru generatia urmatoare.

Usurinta de a gandi alternative, de a decide alocarea de investitii si a executa rapid este o caracteristica specifica afacerilor de familie, care au o experienta particulara de a traversa crizele. Micile afaceri nu au capital pentru astfel de investitii, in timp ce actionarii marilor companii nu sunt dispusi sa mute capitaluri investitionale spre divizii mai putin profitabile. Aceasta diferenta face ca afacerile de familie sa fie nu doar mai reziliente, ci si mai agile.

Provocarile afacerilor de familie

Potrivit unui studiu realizat de o companie de consultanta globala, printre cele mai importante provocari ale proprietarilor afacerilor de familie in aceasta perioada se afla inovatia (66%), accesul la angajatii cu abilitatile si calificarile necesare dezvoltarii afacerii (60%) si digitalizarea (44%). Intr-adevar, 80% dintre cei intervievati vad in digitalizare, inovare si tehnologie provocari semnificative pentru afacerile lor. Ingrijorarea referitoare la amenintarile legate de schimbarile digitale variaza de la aparitia unor noi competitori, pana la vulnerabilitate in ceea ce priveste securitatea cibernetica, iar perceptia acestei amenintari este mai ridicata decat media (care este de 30%) in media si divertisment (65%), retail (53%) si in servicii financiare (52%).

Acelasi studiu arata ca peste un sfert (26%) dintre organizatiile mari (cu venituri de peste 100 de milioane de dolari) au identificat inteligenta artificiala si robotica drept o sursa ingrijorare pentru urmatorii doi ani; procentul este semnificativ mai mare comparativ cu acele companii care au venituri de sub 20 de milioane de dolari (16%). Pe de alta parte, 69% dintre respondenti spun ca se asteapta si chiar incurajeaza generatia urmatoare de lideri ai afacerii - inclusiv membrii familiei - sa capete experienta si sa dezvolte aptitudini si calificari in afara afacerii de familie pentru a tine pasul cu inovatia.

Afacerile de familie tind sa fie mai diversificate

Datorita dezvoltarii mai multor zone de business fara legatura intre ele, companiile de familie tind sa fie mai diversificate decat companiile corporative care investesc doar in zonele care le asigura un avantaj competitiv pe termen scurt si pot, astfel, sa reziste atunci cand criza afecteaza mediul de afaceri.        

Pentru liderii afacerilor de familie succesul misiunii lor e dincolo de profiturile pe termen scurt. In cazul unor familii succesul inseamna sa oferi ocupatie pe termen lung angajatilor astfel incat ei sa-si atinga obiectivele, in timp ce pentru alte familii succesul inseamna predarea stafetei catre urmatoarea generatie. Longevitatea constructiei este liantul celor doua abordari. 

In concluzie

In definitia lor multi-generationala afacerile de familie traiesc diferit experienta trecerii prin aceasta pandemie. Studiile la nivel international pe acest subiect arata ca liderii afacerilor de familie sunt preocupati de pierderile de venituri pe termen lung si de lichiditate. Spre deosebire de majoritatea companiilor, in afacerile de familie putini sunt liderii care isi pun problema numai din perspectiva supravietuirii companiei.

Afacerile de familie contribuie la dezvoltarea economiei globale, avand cea mai mare contributie la PIB-ul global si un impact important asupra pietei muncii. Intr-un mediu economic instabil, cum este cel provocat de pandemie, liderii afacerilor de familie se confrunta cu o multitudine de provocari. Aceste provocari circumstantiale au scos la iveala nevoia afacerilor de familie de a-si diversifica portofoliul investitional si de a-si redefini succesul din perspectiva longevitatii. Astfel, mediul de afaceri arata diferit pentru afacerile de familie, la fel si solutiile acestora.

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL