loader
5 mega-tendinte care vor marca anul 2024

5 mega-tendinte care vor marca anul 2024

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Parcursul impresionant al evolutiei inteligentei artificiale (IA) a marcat un avans impetuos in 2023. Se contureaza perspective uluitoare pentru un viitor bazat pe asistenti virtuali IA, chiar daca prognoza acestor asistenti virtuali depinde in mod direct de resursele si eforturile pe care le investim in antrenarea lor ca sa ne fie parteneri digitali.

In paralel cu aceasta evolutie se profileaza si o noua identitate virtuala, un alter ego digital alimentat de interactiunile noastre cu acest asistent. Pe acest fond de evolutie tehnologica, sperantele si temerile se intersecteaza in mediul de business. Transformarea digitala, automatizarea si robotizarea din ce in ce mai accelerate ne pregatesc pentru provocarile si oportunitatile pe care le aduce inteligenta artificiala in 2024.

A fi in avangarda acestor transformari nu a fost niciodata mai important pentru companiile care vor sa fie de succes. Tocmai de aceea trebuie sa intelegem mega-tendintele din mediul de afaceri si sa extragem aspectele esentiale care vor modela lumea afacerilor in 2024.

1. Rezilienta economica urca in topul prioritatilor

Discontinuitatile din lantul de aprovizionare observate la nivel global in ultimii ani au determinat companiile sa-si reevalueze dependenta de lanturile globale de productie si distributie. Conform studiilor realizate de marile companii de consultanta, 75% dintre companii au avut astfel de situatii in ultimii doi ani. Astfel, tendintele de regionalizare si chiar de localizare s-au intensificat in ultimii ani, dar anul 2024 va fi definitoriu pentru consolidarea rezilientei economice.

Companiile incep sa aiba un portofoliu de furnizori tot mai diversificat, adoptand productia locala si construind sisteme de aprovizionare mai robuste si mai flexibile. Aceasta abordare nu doar atenueaza riscurile asociate tensiunilor geopolitice, cum se intampla acum, ci contribuie si la dezvoltarea unor economii la nivel de tara mai durabile si reziliente.

2. Sustenabilitatea devine imperativ de afaceri

Sustenabilitatea nu mai este doar o obligatie morala, ci devine un imperativ strategic pentru afaceri. In 2024, consumatorii si investitorii vor trece din ce in ce mai mult decizii bazate pe angajamentul unei companii fata de practicile de afaceri sustenabile. Concluziile unui sondaj realizat la sfarsitul anului 2023 de Valoria Business Solutions si CSRMedia.ro, 72% dintre Top 300 companii din Romania au implementat deja un management eficient al resurselor ca practica esentiala de ESG.

De la sursele de energie regenerabila la ambalaje prietenoase cu mediul, afacerile isi aliniaza operatiunile cu initiativele verzi pentru a atrage consumatori tot constienti si mai preocupati de mediu. Cand nu este un ieftin greenwashing, aceasta schimbare reflecta un angajament fata de responsabilitatea sociala corporativa si serveste drept factor diferentiator intr-un mediu in care sustenabilitatea devine sinonima cu succesul.

3. Securitatea cibernetica trece in prim plan

Pe masura ce companiile adopta transformarea digitala, mediul amenintarilor cibernetice se extinde, facand din securitatea cibernetica o prioritate in 2024. Odata cu cresterea frecventei si sofisticarii atacurilor cibernetice, companiile investesc in masuri de securitate pentru a-si proteja activele digitale, datele clientilor si proprietatea intelectuala.

Integrarea inteligentei artificiale si a invatarii automate in strategiile de securitate cibernetica permite organizatiilor sa identifice si sa gestioneze proactiv potentialele amenintari. Blockchain-ul ar putea avea aici un rol foarte important. Natura descentralizata si transparenta a blockchain-ului abordeaza problemele de incredere si securitate in diferite industrii, deschide calea pentru procese mai eficiente si mai fiabile.

4. Munca la distanta devine parte din bunastare

Cresterea ponderii muncii la distanta impusa de pandemie a modificat fundamental modul in care companiile isi desfasoara activitatea. In 2024, modelul de lucru la distanta nu este doar o reactie la factori externi, ci o alegere deliberata pentru multe companii.

Tehnologia faciliteaza colaborarea fara probleme. Accentul este pus pe crearea unor medii de lucru flexibile care contribuie la bunastarea angajatilor, implicarea si productivitatea lor. Transformarea cea mai profunda are loc acum cu privire la natura muncii in sine. Angajatii vor ca timpul petrecut lucrand sa aiba un scop relevant pentru viata lor si pentru comunitate.

Numeroase studii arata ca atunci cand angajatorii ofera programele de wellness bazate pe recunoasterea performantei, angajatilor le creste de 9-10 ori sentimentul apartenentei la organizatie. Aceleasi studii spun ca angajatii care primesc apreciere publica, in fata colegilor, sunt de 3 ori mai increzatori ca sunt la cel mai potrivit loc de munca pentru ei. Incurajate de aceste date, echipele de management fac demersuri pentru a creste nivelul de satisfactie, implicare si motivarea al angajatilor. 

5. Nevoia de perfectionare a angajatilor creste

Ritmul rapid al schimbarilor tehnologice aduce o schimbare a seturilor de abilitati necesare fortei de munca. In 2024, afacerile pun un accent deosebit pe programele de dezvoltare si perfectionare a fortei de munca pentru a se asigura ca angajatii lor raman echipati cu competentele necesare pentru a reusi.

Companiile de succes investesc Learning & Developement isi mentin angajatii motivati oferindu-le oportunitati de formare si dezvoltare profesionala. Daca acest lucru nu se intampla, angajatii pot lua in calcul schimbarea locului de munca, lucru care poate deveni costisitor pentru companie.

Echipele de management au inteles ca a avea angajati bine pregatiti, motivati si entuziasmati de experientele traite la locul de munca este o necesitate pentru fiecare companie de succes. Invatarea pe tot parcursul vietii devine noua norma, iar tot mai multe companii investesc in programe de formare care incurajeaza literatia digitala, adaptabilitatea si creativitatea.

In concluzie

Mega-tendintele anului 2024 remodeleaza mediul de business si prezinta provocari pentru companiile cu abordari conservatoare, sau oportunitati pentru companiile care se adapteaza. Cresterea rezilientei, prioritizarea sustenabilitatii, intelegerea cerintelor si sustinerea evolutiei fortei de munca sunt elementele care fac diferenta si conduc la succes in acest mediu dinamic. Pe masura ce companiile isi contureaza strategiile de dezvoltare, capacitatea de a inova, de a accepta schimbarea si de a promova o cultura a invatarii continue vor fi cruciale pentru a beneficia de pe urma acestor mega-tendinte.

 

                                                                                                              * * *

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA