loader
2020 a fost un an record pentru electromobilitate, in pofida scaderii generale a pietei auto

2020 a fost un an record pentru electromobilitate, in pofida scaderii generale a pietei auto

Concurenta se intensifica in randul furnizorilor de infrastructura de incarcare–Romanian E-mobility Index (REI4)

• Piata de autovehicule noi pur electrice (EV) si hibride plug-in (PHEV) a atins un nou record in anul 2020, cu 3.849 de unitati inmatriculate – Aproximativ dublu fata de volumul inregistrat in 2019, in pofida contextului pandemic

Ponderea vehiculelor electrice si plug-in din totalul autoturismelor noi inmatriculate a crescut semnificativ, ajungand la 3% in 2020 – Similar marilor piete europene, aceasta evolutie a fost generata atat de accelerarea vanzarilor de vehicule 'verzi', cat si de scaderea generala a segmentului de autoturisme noi, care in Romania s-a contractat cu 22% in 2020 fata de 2019

Infrastructura de incarcare a inregistrat cel mai ridicat ritm de dezvoltare din ultimii 3 ani, la finalul lunii decembrie 2020 fiind disponibile aproximativ 688 de statii de incarcare publice – cu 43% mai multe decat la finalul lunii iunie

• Cresterea puternica a pietei de autovehicule electrice a fost sustinuta de cel mai mare buget al programului Rabla Plus, ajuns la o valoare totala de  aprox 41 de milioane de euro si epuizat pana la sfarsitul anului in proportie de ~95%

• Producatorii au continuat sa isi diversifice oferta de autovehicule electrice pe piata locala in ritm accelerat – La finalul anului 2020, in Romania erau disponibile 87 de modele EV si PHEV, dublu fata de oferta de la finalul lui 2019

Indexul de electromobilitate este un indicator al gradului de dezvoltare a pietei locale de electromobilitate si valoarea acestuia a fost determinata in baza a 12 indicatori cheie – Cea de-a patra editie (2020 H2) releva un scor al pietei locale de electromobilitate de 44, raportat la un potential prognozat de dezvoltare de 100 in anul 2025, o crestere de 6 unitati fata de valoarea semestrului precedent

Piata autovehiculelor electrice atinge un nou varf

Dupa scaderea abrupta a numarului de autoturisme electrice inmatriculate in prima jumatate a lui 2020, survenita in contextul pandemiei de COVID-19 si a restrictiilor impuse pentru controlarea acesteia, piata si-a revenit puternic in ultimele 6 luni ale anului, atingandu-se un nou record anual de vehicule 'verzi' inmatriculate.

Astfel, in anul 2020, s-au inmatriculat 3.849 de autovehicule electrice, o crestere de 93% fata de recordul anual precedent, de 1.997 de unitati, inregistrat in 2019. Dintre acestea, aproximativ 74% sunt autoturisme pur electrice (EV), in timp de 26% sunt hibride plug-in (PHEV).

Evolutia pozitiva a vanzarilor autovehiculelor noi electrice, cumulata cu scaderea de 22% a segmentului de autoturisme noi din Romania inregistrata in 2020 fata de 2019, a generat o crestere semnificativa a ponderii vehiculelor EV si PHEV in piata. In 2020, autovehiculele electrice au reprezentat 3% din totalul autoturismelor noi inmatriculate, o pondere de aproape 3 ori mai mare decat cea inregistrata in 2019. Aceasta tendinta s-a manifestat in randul tuturor marilor piete europene – La nivelul UE, ponderea vehiculelor electrice a crescut de la 3% in anul 2019 la 10,6% in 2020, pe fondul unei scaderi de 25% a pietei de autoturisme noi.

Dragos Fundulea, Senior Project Manager Roland Berger Bucuresti, considera ca ritmul expansiunii si rezilienta sectorului de electromobilitate din Romania se datoreaza unui cumul de factori ce schimba gradual perceptia consumatorilor: cresterea disponibilitatii infrastructurii de incarcare, oferta din ce in ce mai diversa a producatorilor auto, precum si aportul jucatorilor din segmentul de servicii de mobilitate in popularizarea vehiculelor electrice. De asemenea, disponibilitatea unui nivel ridicat al subventiilor ramane unul dintre principalii factori favorabili pentru dezvoltarea pietei de electromobilitate.

Marii furnizori de infrastructura de incarcare accelereaza dezvoltarea retelelor de statii

Un numar din ce in ce mai ridicat de jucatori dezvolta retele de statii de incarcare – Piata a evoluat de la faza initiala de proiect-pilot la un mediu cu modele sustenabile de business. Dezvoltarea infrastructurii statiilor de incarcare este stimulata de activitatile a doua categorii importante de jucatori – Retelele dedicate de incarcare si jucatori ce detin spatii dedicate pentru infrastructura de incarcare, precum retaileri, centre comerciale sau cladiri de birouri, cu modele operationale diferite. Benzinariile, aflate preponderent in faza incipienta de dezvoltare a infrastructurii de incarcare, au o abordare mai precauta, cu un ritm mai lent de adaugare al statiilor de incarcare la infrastructura actuala.

Renovatio e-charge este cel mai activ jucator din Romania, oferind o retea cu peste 105 statii de incarcare in 29 de judete, dintre care 80% au puncte cu incarcare rapida (putere mai mare de 22 kW). Enel X detinea cea de-a doua retea dupa numarul statii de incarcare, avand o prezenta de peste 45 de statii in 10 judete, in timp ce E.ON Drive cuprindea ~35 de statii in 14 judete la finalul anului 2020.

Aplicatia mobila dedicata este mijlocul primar utilizat de detinatorii de autovehicule electrice pentru a localiza si a plati incarcarea. Plata cu cardul si functionalitatea prepaid sunt metodele preferate pentru achitarea incarcarii, iar unii jucatori ofera diferite tipuri de abonamente ce reduc pretul energiei si ofera acces la functionalitati aditionale precum rezervarea statiei de incarcare.

Detinatorii spatiilor unde este instalata infrastructura de incarcare opereaza atat in parteneriat cu retele dedicate de incarcare, cat si pe cont propriu. Retailerii Kaufland, Lidl si Mega Image ofera impreuna aproximativ 15% din toate statiile disponibile la nivel national, avand puncte de incarcare in 29 de judete. In segmentul benzinariilor, Mol este lider de piata prin aproximativ 30 de statii de incarcare disponibile in 17 judete, 20 dintre acestea fiind oferite prin intermediul retelei internationale Plugee. Benzinariile se concentreaza pe dezvoltarea infrastructurii de incarcare rapida, 70% dintre statiile din benzinarii avand o astfel de functionalitate. Cu toate acestea, nivelul de electrificare al benzinariilor este foarte scazut, cu primii trei jucatori din piata oferind statii de incarcare in doar ~1% din benzinarii.

Impreuna, furnizorii si detinatorii de infrastructura de incarcare au impins piata spre o crestere semnificativ mai accentuata decat in anii precedenti, numarul de statii ajungand la aproape 700 de unitati la inceputul anului 2021 de la aproximativ 480 la jumatatea anului 2020. Numarul statiilor de incarcare rapida a crescut de asemenea semnificativ – O statie din trei ofera posibilitatea incarcarii rapide la puteri de peste 50 kW, fata de una din patru in anii precedenti.

Segmentele cu evolutia cea mai accelerata in cea de-a doua jumatate a anului 2020 au fost retailerii, mall-urile, dealership-urile auto, dar si segmentul parcarilor si institutiilor publice precum primariile. Segmentul HoReCa a prezentat un trend incetinit in cea de-a doua jumatate a anului in contextul crizei sanitare.

Szabolcs Nemes, Partner in cadrul Roland Berger Bucuresti, atrage atentia asupra faptului ca piata locala de electromobilitate se apropie de maturitate, trecand din faza pilot in etapa de comercializare, cu modele de afaceri lansate de jucatori traditionali din sectoare precum utilitati sau petrol si gaze devenind mai sustenabile. Insa electromobilitatea este o oportunitate importanta pentru jucatorii noi si pentru cei din alte industrii, iar peisajul competitional se va intensifica.

Cresterea bugetului pentru programul Rabla Plus sustine cererea consumatorilor

Un factor cheie in atingerea numarului-record de autovehicule electrice noi a fost programul Rabla Plus, care a demarat cu un maxim istoric de 29 de milioane de euro. Intrucat fondurile alocate initial au fost epuizate la finalul trimestrului III, bugetul a fost suplimentat pana la 41 de milioane de euro, aproximativ dublu fata de volumul total alocat in anul 2019. La finalul anului, dintre cele 20 de milioane de euro dedicate persoanelor fizice au fost utilizate 97% din fonduri, in timp ce dintre cele 21 milioane de euro alocate persoanelor juridice s-a utilizat un procent de 92%.

In acelasi timp, legislatia programului Rabla Plus a fost modificata pentru a permite accesarea de eco-tichete si pentru achizitionarea de autovehicule electrice rulate, cu o vechime mai mica de 6 luni si cu un rulaj de maximum 6.000 de kilometri.

Oferta producatorilor continua sa se diversifice

Similar primului semestru al anului, producatorii au continuat diversificarea ofertei de autovehicule electrice disponibile pe piata locala. In 2020, au fost lansate 44 de noi modele de vehicule pur electrice si plug-in in Romania, dubland oferta existenta la finalul anului 2019 (43 de modele).

Aproximativ 40% dintre modelele nou-lansate in 2020 sunt SUV-uri, caroserie pentru care motorizarile electrice devin mai avantajoase din punct de vedere economic incepand cu un rulaj de aproximativ 8.000 de kilometri pe an.

Serviciile alternative de mobilitate, afectate de pandemie

Dincolo de evolutia pozitiva a numarului de autovehicule electrice si a infrastructurii de incarcare, impactul negativ al contextului pandemic a continuat sa se resimta in piata de electromobilitate in al doilea semestru al anului 2020 prin prisma dezvoltarii mai lente a segmentului de servicii alternative de mobilitate.

Zona de servicii alternative de mobilitate, efervescenta in 2018 si 2019, a stagnat in ultimul an din cauza scaderii cererii consumatorilor pe fondul perceptiei unui risc sanitar relativ ridicat. Cu toate acestea, o parte dintre jucatorii din segmentul de car sharing a continuat sa investeasca in flotele de autovehicule pur electrice (EV), devenind un important promotor al electromobilitatii. Numarul total al vehiculelor pur electrice din flotele acestora a ajuns la aproximativ 500, de la 200 la finalul lui 2019.

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL