Pe la 1904, domnul Royce se întâlnea cu domnul Rolls într-un hotel din Manchester. Doi ani mai târziu, în 1906 lua ființã compania Rolls-Royce Limited, iar în 1908 începea producția primului model Rolls-Royce Silver Ghost, care a fost fabricat pânã în 1925, când a fost înlocuit de Phantom. De aici, drumul a fost deschis succesului și a recunoașterii ca un produs auto excepțional, în ceea ce privește calitatea de fabricație și rafinamentul motoarelor. Practic, este aproape imposibil ca atunci când auzi Rolls-Royce sã nu îți vinã brusc instinctul sã-ți iei costumul și cravata și sã te aștepți la rãsfaț total pe bancheta din spate. De fapt, într-un studiu de piațã facut pe la 1987 se arata cã faima numelui Rolls-Royce era învinsã doar de cea a firmei Coca-Cola. Da, Rolls-Royce a depãșit condiția de automobil și cred cã ar putea fi încadrat la categoria vilã de lux.
Ieșind puțin din istorie, revin la anul 2023, când am avut ocazia sã conduc un model special de la Rolls-Royce, și anume, Cullinan Black Badge Inspired By Fashion, care vine în douã versiuni de personalizare, Re-Belle și Fu-Shion. Prin aceste ediții speciale, „diamantul” Cullinan, pentru cã de aici vine și numele de la cel mai mare diamant descoperit pânã acum, este reimaginat cu culori vibrante, textile și accesorii care definesc mișcãrile modei contemporane. De fapt, cel mai mare numãr de automobile Rolls-Royce se vând în versiuni personalizate Bespoke, pentru cã atunci când cumperi o mașinã cu o calitate de fabricație impecabilã, trebuie cumva sã o faci sã devinã „a ta”, sã reflecte personalitatea, pasiunile și, de ce nu, lucrurile pe care le iubești mai mult sau la care visezi, iar cei de la Rolls-Royce sunt foarte buni la asta, chiar dacã prețul urcã și el vertiginos odatã cu nivelul de personalizare. Indiferent de preț, Rolls-Royce a reușit sã batã toate recordurile de pânã acum, vânzând în anul 2022 nu mai puțin de 6.200 de exemplare iar 2023 pare sã continue trendul.
Știu, la Rolls-Royce nu mai are rost sã vorbim despre cifre, dar hai sã lãsãm totuși aici pentru curioși câteva cu care se poate mândri primul SUV din istoria marcii, și anume Cullinan. Modelul testat este construit pe platforma bine-cunoscutã, și anume Architecture of Luxury, motorul este cel clasic V12 de 6,75 litri și 571 de cai-putere. Dacã alegi modelul Cullinan, cu siguranțã nu ai facut-o pentru sportivitate, dar trebuie sã știi cã este capabil de accelerãri rapide, de la 0 la 100 km/h în doar 5,2 secunde, grație cuplului impresionant de 850 Nm și care este disponibil încã de la 1600 rpm și se menține constant pânã pe la 5000 rpm. Consumul pentru aceste performanțe este unul „echilibrat“, dacã putem spune asta, pentru cã nu îți iei Cullinan nici pentru consum. A fost în jurul cifrei de 17 litri pentru 100 km, asta în condiții de trafic infernal prin București și sprinturi pe autostradã. Din pãcate, nu am avut ocazia, sau mai degrabã „curajul”, sã-l testez și în off-road, este totuși o mașinã care sare binișor de 400.000 de euro, însã chiar și pe macadam, mașina rãmâne incredibil de confortabilã și silențioasã ca un iaht care plutește în liniște pe apã. Pe lângã suspensia care se adapteazã automat, cu ajutorul camerei din parbriz, în funcție de suprafața de rulare, mașina este captușitã cu aproape 130 kg de materiale fonoabsorbante.
Și ca sã nu fie privit modelul doar dintr-un singur punct de vedere, am luat cu mine doi CEO din generații diferite, Rãzvan Copoiu, CEO Signify România și Dumitru Ion, CEO Doingbusiness.ro și Kompass România. Ambii sunt extrem de pasionați de automobile și au testat acest Rolls-Royce Cullinan atât ca șoferi, cât și ca pasageri. Am plecat împreunã de la Automobile Bavaria, care ne-a pus la dispoziție mașina, cãtre Casa Timiș pentru a bea una dintre cele mai bune limonade cu lavandã din câte am gustat pânã acum. Drumul nu a fost foarte lung, dar am avut timp sa fac un scurt interviu cu fiecare despre mașini, pasiuni și, bineînțeles, despre Roll-Royce Black Badge Inspired by Fashion Re-Belle. Iata ce a ieșit:
RÃZVAN COPOIU, CEO SIGNIFY ROMÂNIA
Doingbusiness: La ce vârstã ai obținut permisul de conducere?
Razvan Copoiu: Imediat ce am împlinit 18 ani, în anul 1994.
DB: Care a fost prima mașinã cumparatã? A fost mașina doritã sau doar cea necesarã?
RC: Prima mea mașinã a fost o Dacia 1310 primitã de la tatal meu. Cum prima iubire nu se uitã niciodatã, are un loc special în inima mea, mai ales din perspectiva experiențelor avute cu ea.
În 2003 mi-am cumpãrat prima mașinã, un BMW E36, un 6 cilindri în linie, 328i Coupe cu pachet M, bleumarin metalizat, o bijuterie care rupea aderența și în treapta a treia, pentru care am facut credit la bancã! Mi-am dorit un BMW de mic copil și a fost un vis realizat. Îmi amintesc și acum ce bine se conducea, dar și ce sunet superb de 6 cilindri se auzea de la motor și din toba cu evacuarea dublã stoc, de fabricã, fãrã toate limitãrile impuse acum pentru noxe și decibeli. Cunoscãtorii știu exact la ce mã refer.
A fost o mașinã doritã foarte mult, pe care am cumpãrat-o de la directorul general al companiei la care lucram atunci (și el un pasionat de mașini), care mai avea un M3, un M5 și un X5 V8. Povestea a continuat în 2012, când am avut iar o discuție cu el ca sã îi cumpar la pachet M5-ul și X5-ul. Din pãcate, nu am finalizat pentru cã X5-ul nu mã atrãgea atât de mult, fiind prima generație. Dar acel M5 E39 mi-a rãmas în suflet, din punctul meu de vedere fiind cea mai frumoasã generație, cu un design curat și clasic. Este foarte posibil sã adaug acest model la colecție...
DB: Cum îți consumi pasiunea pentru automobile?
RC: Petrecând cât de mult timp pot în spatele volanului. Am o mașinã puternicã de la companie, un Ford Explorer PHEV, cu care merg mai mult electric în oraș și care astfel îmi da de multe ori satisfacția unui consum de 1-2 l/100 km și mai am și colecția de 5 mașini personale, pe care le conduc vara prin rotație. În plus, prin amabilitatea mai multor reprezentanțe și dealeri auto, am ocazia sã testez cam tot ce apare pe piațã.
Existã și un revers al medaliei, pentru cã a avea o colecție de mașini înseamnã timp alocat, gestiune administrativã și, bineînțeles, bani pentru întreținere (ITP, service, asigurãri, impozite). Mașinile, mergi sau nu cu ele, trebuie întreținute.
Dar este o pasiune care meritã micile inconveniențe. Câteodatã, când mã trezesc cu gândul sã mai renunț la o parte din mașini, dupã ce pun cheia în contact și aud motorul, uit cu desãvârșire ce gândeam dimineațã...
DB: Care este brandul auto preferat și de ce?
RC: Așa cum am menționat, încã din copilãrie mi-a plãcut BMW. Greu de spus ce a declanșat aceastã pasiune, pentru cã în camera mea pe perete a fost mereu un Lamborghini Countach, dar încã de atunci visam sã am un BMW. Așa cã am avut, am și voi mai avea. Mai multe.
Revenind la ce mã atrage la un BMW: sportivitate, design, botul de rechin, bordul orientat spre șofer, distribuția perfectã a maselor cu centrul de greutate al mașinii exact în cotiera centralã, senzația de siguranțã, dar și de adrenalina purã când mergi cu vitezã mare sunt doar câteva dintre elementele care mã fac sã îl aleg. Vreau sa clarific: sunt multe branduri care îmi plac, care bifeazã toate cele de mai sus, dar daca ar fi sã mã opresc la una, aleg BMW. Avem o relație specialã de foarte mult timp. Despre Lamborghini vorbim altã datã.
DB: Ce model Rolls-Royce îți place cel mai mult, Ghost, Phantom sau Cullinan?
RC: Greu de ales, dar m-aș opri la Ghost, pentru cã poți sã treci la volan fãrã sã lași impresia cã domnul din spate este cea mai importantã persoanã din mașinã. La celelalte doua modele, fãrã șofer parcã nu trãiești senzația de lux și confort suprem. Pur și simplu este pacat sã alegi sã stai la volan, experiența locurilor din spate este de neprețuit!
DB: Care este prima impresie ca șofer despre RR Cullinan dupa primii 100 km, dar ca pasager?
RC: Modelul Cullinan îmbinã doua lumi. E și limuzinã, confortabilã, spațioasã și stilatã, dar și SUV înalt, care poate sã iasã și de pe asfalt fãrã probleme. Dupã cum am spus și mai sus, experiența de la volan pãlește în fața experienței de lux sofisticat din spate. Cum sa te simți altfel când te așezi pe scaunele individuale care devin fotolii și în care poți inclusiv sã dormi, când rezemi capul de tetiera cu cea mai moale pernã posibilã, uitându-te la stelele de pe plafon, cu un pahar de whisky sau șampanie (exista douã compartimente separate pentru ambele seturi), cu masaj și încãlzire sau rãcire în spate și tãlpile afundate câțiva centimetri în mocheta aceea senzaționalã? Nu ai cum sã alegi sã stai la volan, dacã ai opțiunea de a te bucura de beneficiile din spate...
DB: Este greu sã diseci o mașinã ca RR Cullinan doar dupã o experiențã de o zi, dar care ar fi cele trei lucruri care ți-au plãcut foarte mult și cele trei care nu ți-au plãcut?
RC: Greu de ales. Am enumerat mai multe deja, dar dacã trebuie sa aleg doar trei lucruri care mi-au plãcut: silueta impunãtoare, mai ales din fațã, confortul în spate, cu un comentariu special despre mocheta incredibil de groasã și cele douã scaune ce ies din portbagaj, dacã vrei sã te pregãtești de vânãtoare sau pescuit sau doar sã bei un pahar în naturã, în același confort deosebit. Trei lucruri care nu mi-au plãcut sunt sistemul de operare de generație veche, neintuitiv și greoi, decalajul de o secunda din rãspunsul accelerației și lipsa unui buton „sport”. Cu toate acestea, mașina reprezintã un pachet versatil pe care l-aș recomanda persoanelor din top management care au nevoie de o mașinã elegantã și impunãtoare pentru business, dar și una adaptabilã pentru diferite activitãți de weekend și familie – casa de la munte, puțin off-road, pescuit, golf, etc.
DB: Deoarece modelele RR sunt, de obicei, cumpãrate cu un grad de personalizare foarte mare, cum ar trebui sã arate propriul tãu Rolls-Royce Cullinan? Ce pãrere ai despre combinațiile de culori și materiale din versiunea Inspired by Fashion?
RC: Combinația cu alb și vișiniu este senzaționalã și îndrazneațã, vopseaua mașinii de un vișiniu cameleon surprinde vizual și atrage priviri. Personal aș alege combinația (semnatura RR deja) în douã culori, cu negru pe capotã/plafon/portbagaj și vișiniu pe laterale, iar în interior cu tapițerie albã cu ornamente din lemn mat de stejar maroniu.
DB: Poate fi Rolls-Royce Cullinan mașina pe care sã o conduci în fiecare zi?
RC: Poate fi, prin prisma polivalenței caroseriei tip SUV, dar personal sunt mai aproape de modelul Ghost.
DB: Ți-ai adãuga un Rolls-Royce la colecția actualã de mașini?
RC: Eu am un criteriu foarte simplu și clar pentru colecția mea de mașini. Mașina trebuie sa fie puternicã, sport și ideal coupe. Încã douã uși în spate sunt inutile, stricã rigiditatea și designul. De aceea nu am în colecție mașini cu 4/5 uși sau mai vechi, care chiar dacã aratã superb, din punctul de vedere al motorului și al performanței nu livreazã. Așa ca nu exclud posibilitatea de a adãuga un Wraith sau un Drophead Coupe pentru prețul corect!
DUMITRU ION, CEO DOINGBUSINESS.RO ȘI KOMPASS ROMÂNIA
Doingbusiness: La ce vârstã ai obținut permisul de conducere?
Dumitru Ion: L-am obținut la 24 de ani, în anul 1984.
DB: Care a fost prima mașinã cumparatã? A fost mașina doritã sau doar cea necesarã?
DI: Prima mașinã a fost Skoda S100. Nu a fost mașina doritã și nici dupã ce am cumparat-o, nu am reușit sa o îndrãgesc prea mult, de aceea am înlocuit-o dupã doar un an cu o Dacia 1300. Însã modul în care a fost achiziționatã ma face și acum sã îmi aduc aminte de ea cu un ușor amuzament. Pe scurt, în acea perioadã strângeam bani din meditații, iar pãrinții mei, care aveau acces la acea sumã, s-au gândit sa-mi facã o surprizã, o Skoda S100, care a trebuit sã mai îndure câteva luni de reparații, iar rezultatul nu a fost deloc satisfãcãtor.
DB: Cum îți consumi pasiunea pentru automobile?
DI: Desigur, ca orice pasionat, cât mai mult în spatele volanului. Urmãresc cu atenție evoluția pieței și mai ales apariția noilor modele, și, deși nu îmi displac mașinile electrice, cãrora le recunosc avantajele mai ales în oraș, aș putea spune cã lumea auto și-a diluat puțin farmecul, cel puțin pentru moment. De aceea, de ceva timp mi-am canalizat pasiunea pentru restaurarea a douã modele, Dacia 1310 din 1984 și o Lada 1500 din 1980. Ca mașinã de zi cu zi folosesc un BMW Seria 5 PHEV, care combinã excelent confortul, siguranța și sportivitatea.
DB: Care este brandul auto preferat și de ce?
DI: La orice mașinã apreciez foarte mult calitatea de fabricație, confortul, siguranța, spațiul interior și dacã mai este și capabilã și de sportivitate, atunci pachetul este complet. Brandul care se apropie foarte mult de aceste criterii este BMW. Desigur, urmãresc atent câteva modele și de la Mercedes și Audi, dar nu aș ignora și noul model VW Touareg R. Îmi plac mașinile mari și confortabile, așa ca acest test cu Rolls-Royce Cullinan este binevenit.
DB: Ce model Rolls-Royce îți place cel mai mult, Ghost, Phantom sau Cullinan?
DI: Deși fiecare model este facut cu maximã atenție pentru detalii, Phantom este dupã pãrerea mea etalonul Rolls-Royce și modelul care îmi place cel mai mult. Simplul fapt cã se fabrica din 1925 și pânã azi spune multe despre nivelul de rafinament la care a ajuns.
DB: Care este prima impresie ca șofer despre Rolls-Royce Cullinan dupã primii 100 km, dar ca pasager?
DI: Pentru mine, Rolls-Royce înseamnã eleganțã și confort la cele mai înalte cote și asta o poți obține doar ca pasager, pentru cã așa poți gusta din plin calitatea de fabricație, detaliile și materiale fine. Din punct de vedere al șoferului, nu pot sã nu remarc ușurința cu care se conduce acest uriaș, motorul este foarte bine echilibrat și insonorizarea este uluitoare, iar garda la sol îți face viața mai ușoarã pe drumurile destul de proaste de la noi. Însã un lucru mi se pare greu de gestionat ca șofer pe strãzile înguste de la noi, și anume capota foarte lungã. Dacã ieși de pe o strãduțã care nu este dotatã cu oglindã, pânã vei reuși sã te asiguri ești deja cu mașina pe contrasens.
DB: Este greu sã diseci o mașinã ca RR Cullinan doar dupã o experiențv de o zi, dar care ar fi cele trei lucruri care ți-au plãcut foarte mult și cele trei care nu ți-au plãcut?
DI: Nu poți enumera prea multe lucruri negative despre un brand care este un etalon al calitãții, dar dacã ar trebui sã aleg ar fi: prețul, capota foarte lungã și sistemul multimedia, care nu este la nivelul mașinii. La plusuri este și mai greu sa aleg, pentru ca mașina privitã în ansamblul ei este impresionantã, dar se remarcã rafinamentul motorului V12, confortul excepțional al locurilor din spate și versatilitatea modelului.
DB: Deoarece modelele RR sunt, de obicei, cumpãrate cu un grad de personalizare foarte mare, cum ar trebui sã arate propriul tãu Rolls-Royce Cullinan? Ce pãrere ai despre combinațiile de culori și materiale din versiunea Inspired by Fashion?
DI: Combinația de culori este foarte îndrazneațã, dar nu cred cã se potrivește foarte tare unui model atât de masculin cum este Rolls-Royce Cullinan. Însã, atunci când vorbim despre design sau culori, gradul de subiectivism este destul de ridicat. Modelul meu de Cullinan ar trebui sã fie negru la exterior, iar interiorul sã aibã piele Roșu Burgundy și inserții din lemn de nuc.
DB: Poate fi Rolls-Royce Cullinan mașina pe care sã o conduci în fiecare zi?
DI: Poate doar modelul Ghost. Conduc mult în oraș, așa cã o mașinv micã, eventual electricã, este mult mai potrivitã. Pentru calatoriile lungi însã este excelent.
DB: Ți-ai adãuga un Rolls-Royce la colecția actualã de mașini clasice?
DI: Mi-ar plãcea unul din anii ’80.