loader
Noul DUSTER 3, design si tehnologii noi

Noul DUSTER 3, design si tehnologii noi

In 2022, Duster a fost cel mai vandut SUV din Europa catre clientii persoane fizice

Sub sloganul „Mai Duster decat oricand” Dacia a dat publicitatii ultima versiune a lui Duster, care vine cu un aspect nou si tehnologie proaspata. SUV-ul Dacia Duster a fost in centrul succesului marcii. In 13 ani de cariera, modelul a fost recompensat cu peste 40 de premii si a fost produs in peste 2,2 milioane de exemplare. In 2022, Duster a fost cel mai vandut SUV din Europa catre clientii persoane fizice. Zilnic, aproape 1.000 de vehicule Duster ies de pe linia de asamblare a uzinei Dacia de la Mioveni, ceea ce echivaleaza cu o cadenta apropiata de un vehicul pe minut!

Din pacate nu am facut un test drive pentru a afla caracterul dinamic al lui Duster 3, dar am reusit sa-l vad „in carne si oase” la Centrul de Design Dacia din Bucuresti chiar inainte de lansare. Si da, pot spune ca arata foarte bine fara sa-si piarda identitatea, fiind acum un model actual din punct de vedere al designului si tehnologiilor implementate.

          

Designul noii generatii pastreaza formula care a contribuit la succesul modelelor anterioare Duster. Noul automobil trece la aceeasi platforma CMF-B pe care o gasim si pe fratii de concern, Renault Clio si Captur, precum si pe Sandero si Jogger de la Dacia, este putin mai lat si mai jos decat modelul pe care-l inlocuieste, dar pastreaza aceeasi lungime. Noul Duster dispune de un ansamblu de elemente de protectie care inconjoara intr-un mod armonios si inspirat intreaga parte inferioara a caroseriei, de la bara frontala, continuand cu pasajele rotilor, cu protectiile laterale  si terminand cu bara din spate. Impresia generala creata este cea a unui vehicul robust, pregatit pentru incursiunile outdoor!

In partile laterale, manerul usii din spate a fost ascuns in pilonul C, iar linia acoperisului coboara catre spate pentru un profil mai elegant. Luminile spate in forma de C le imita pe cele ale conceptului Bigster – un semn sigur ca acest motiv va fi aplicat si versiunii de productie a SUV-ului mai mare cand acesta va sosi in 2025.

Coerent si perfect adaptat epocii sale, designul noului Duster se remarca totodata printr-o abordare care tine cont de protectia mediului.

Culoarea elementelor de protectie fata si spate este impregnata in masa materialului. Renuntarea la aplicarea vopselei la suprafata este un avantaj din punct de vedere al protectiei mediului, dar si un atu pentru clienti: scuturile nu isi pierd niciodata culoarea de origine, chiar daca sunt zgariate.

Protectiile laterale si cele ale pasajelor rotilor, piesele de aspect, triunghiurile barei fata, elementele de protectie (ADD-ON) fata & spate si scutul barei din spate sunt realizate dintr-un material nou, robust, conceput de inginerii Dacia si de compania chimica LyondellBasell : Starkle®. Dezvaluit pe concept-car-ul Manifesto, acesta contine pana la 20 % material provenit din reciclare. Compozitia sa ii da un aspect inchis la culoare, cu striatii albe, pe care Dacia a dorit sa il lase vizibil, evitand aplicarea unei vopsele.

 

Linia acoperisului Duster-ului a fost coborata pentru a imbunatati eficienta, conform declaratiilor Dacia, dar cand te afli in masina, simti spatiu suficient pentru un adult cu o inaltime de 1,83 m, atat in fata, cat si in spate. Bancheta spate este in continuare destul de plata, dar materialul folosit este clar superior fata de modelul precedent iar scaunele fata au in premiera, in gama Dacia, o sustinere latera. Portbagajul este mai mare decat cel al modelului anterior, avand o capacitate de pana la 472 de litri (fata de 442 de litri la versiunea veche cu tractiune fata.

La fel ca la exterior, designul interior nu uita niciun moment ceea ce este esential, altfel spus, util. O atentie speciala a fost acordata ergonomiei. Noul Duster dispune de un ecran central de 10,1” situat in campul vizual si orientat cu 10° spre sofer.

Un nou sistem multimedia cu un ecran central de 10,1”. Disponibil in serie incepand cu nivelul de echipare Expression, acest ecran este disponibil cu doua oferte multimedia: Media Display si Media Nav Live :

- Sistemul Media Display, disponibil in serie pe noul Duster Expression si Extreme, ofera un dispozitiv audio cu 4 difuzoare precum si conectivitate wireless Apple CarPlayTM si Android Auto TM.

- Sistemul Media Nav Live, in serie pe nivelul de echipare Journey si optional pe Extreme, ofera in plus navigatie conectata integrand informatii in timp real despre conditiile de circulatie si un sistem audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare.

 

Disponibil pe versiunea Essential, Media Control este un sistem multimedia complet, cu comenzi pe volan si afisaj pe ecranul de 3,5” al tabloului de bord cu cadrane analogice. Sistemul dispune de 4 difuzoare, conexiune Bluetooth, un port USB si un suport pentru smartphone integrat in plansa de bord. Atunci cand este conectat la aplicatia gratuita Dacia Media Control, soferul poate accesa functiile radio/media de pe ecranul smartphone-ului sau.

Un tablou de bord digital : noul Duster inaugureaza un tablou de bord digital de 7”, color, care poate fi personalizat, si care permite afisarea informatiilor pe care soferul le considera cele mai utile. Acest tablou de bord digital este disponibil in serie incepand cu nivelul de echipare Expression.

Prize de incarcare pentru telefon disponibile in serie pe toate nivelele de echipare. Pe versiunile echipate cu Media Display si Media Nav Live, sunt disponibile 2 prize USB C pentru locurile din fata si 2 in spate, care pot alimenta pana la 4 aparate. Cele 4 prize sunt luminate.

Un incarcator wireless pentru smartphone. Instalat pe consola centrala, accesibil pentru ocupantii locurilor din fata, dispozitivul este disponibil in serie pe noul Duster Journey si ca optiune pe nivelul de echipare Extreme.

Nu mai este un secret ca Duster se simte cel mai bine in afara soselelor, asa ca pentru iubitorii de aventura noul Duster dispune de o transmisie 4x4 Terrain Control cu 5 moduri de conducere:

- AUTO : transmisia repartizeaza automat puterea intre puntea fata si cea spate in functie de aderenta si de viteza.

- SNOW : optimizeaza traiectoriile pe rotile care aluneca datorita unor reglaje specifice ale sistemelor ESC si anti-patinaj.

- MUD/SAND : pentru rularea pe suprafete noroioase sau nisipoase.

- OFF-ROAD : ofera cele mai bune capacitati de trecere in off-road sau pe drumuri dificile. Este apropiat ca performanta de modul 4x4 Lock al actualei generatii a modelului Duster, dar merge mai departe, distribuind automat si intr-o maniera optima cuplul intre puntea fata si cea spate in functie de conditiile de aderenta si de viteza vehiculului.

- ECO : permite optimizarea consumului de carburant actionand asupra sistemului de aer conditionat si a performantelor vehiculului. Optimizeaza distributia cuplului intre puntea fata si cea spate pentru a limita consumul de carburant, adaptandu-se la conditiile de aderenta ale drumului.

O garda la sol adaptata pentru off-road: 217 mm in cazul versiunii 4x4, cea mai ridicata de pe piata.

Unghiuri de atac si de degajare mai adaptate pentru trecerea obstacolelor, de pana la 31° in fata si 36° in spate, pentru versiunile 4x4.

Sistem de control al vitezei la coborare (Downhill speed control). Acest sistem este deosebit de util in off-road sau la coborarea unor pante abrupte. Acesta actioneaza asupra sistemului de franare pentru a mentine sub control viteza vehiculului (in functie de solicitarea soferului) intre 0 si 30 km/h. Sistemul actioneaza asupra tuturor treptelor cutiei de viteze, inclusiv cea de marsarier.

 

Noua arhitectura inseamna, de asemenea, o selectie proaspata de grupuri moto-propulsoare si, pentru prima data la un Duster, electrificare.

Duster HYBRID 140. Acelasi pe care il gasiti si pe Jogger, combinand un motor pe benzina cu patru cilindri de 1,6 litri cu un motor electric si un starter-generator pentru o putere totala de 138 CP. Dacia afirma ca Duster Hybrid 140 va putea circula in mod complet electric timp de pana la 80% in oras, datorita bateriei de 1,2 kWh a sistemului. La fel ca si in cazul lui Jogger, Duster-ul hibrid va fi disponibil doar cu o cutie de viteze automata.

Duster TCe 130. Pentru cei care nu au nevoie de atat de multa electrificare, exista un nou motor pe benzina mai conventional, TCe 130. Acesta ar trebui sa-i ia locul motorului diesel care din acest moment nu va mai fi disponibil pe Duster. Este un motor pe benzina turbo de 1,2 litri si trei cilindri, cu o putere de 128 CP, imbunatatit de un starter-generator hibrid usor de 48V. Dacia sustine ca asistenta ajuta la reducerea consumului de combustibil si a emisiilor de CO2 cu aproximativ 10%, in comparatie cu un motor echivalent non-hibrid. TCe 130 vine cu o transmisie manuala cu sase trepte ca standard si cu optiunea de tractiune fata sau integrala, de fapt este si singura motorizare cu care poti avea si tractiunea 4X4.

Duster ECO-G 100. Dacia, lider necontestat al pietei GPL in Europa, este singurul constructor care propune, sub emblema ECO-G, motorizari cu carburatie mixta benzina si GPL pe ansamblul gamei sale de modele. Noul Duster beneficiaza de aceasta tehnologie dovedita, instalata din fabrica.

In mod GPL, noul Duster ECO-G 100 emite in medie cu 10% mai putin CO2 decat o motorizare pe benzina echivalenta. Autonomia vehiculului ajunge la 1300 km ** datorita celor doua rezervoare cu un volum cumulat de aproape 100 litri: 50 litri de benzina si 50 litri de GPL (instalat sub planseul portbagajului). Trecerea de la un carburant la altul se face instantaneu cu ajutorul unui comutator perfect integrat in tabloul de bord.

In prezent, aproape 70% din clientii modelului Duster aleg nivelele de echipare superioare. Pentru a raspunde acestei asteptari, gama noului Duster este construita pe trei nivele: Essential, Expression, si un nivel superior cu doua variante, complementare: Duster Extreme, destinat amatorilor de outdoor si adaptat unei utilizari intensive si Duster Journey pentru cei care prefera eleganta discreta si confortul. Aceste doua versiuni vor fi propuse la preturi echivalente.

Principalele echipamente de serie          

Duster Essential: bare de pavilion fixe, geamuri fata electrice, inchidere centralizata, climatizare manuala, aprindere automata a fazei de intalnire, 6 airbag-uri, senzori pentru parcarea cu spatele…

Duster Expression: idem Essential + jante din aliaj de 17”, tablou de bord digital de 7”, ecran central digital de 10,1” cu sistem multimedia Media Display si Apple CarPlayTM/Android AutoTM wireless, camera de marsarier, geamuri electrice pentru usile din spate, senzor de ploaie pentru actionarea automata a stergatorului de parbriz …

Duster Extreme: idem Essential + bare de pavilion modulare, proiectoare de ceata, tapiterie lavabila din TEP micro-cloud, covorase din cauciuc pentru toate locurile si pentru portbagaj, climatizare automata, card maini libere, oglinzi retrovizoare exterioare cu actionare electrica, sistem YouClip « 3 in 1 », elemente decorative interioare si exterioare de culoare Copper Brown,…

Duster Journey: idem Essential + jante din aliaj de 18”, proiectoare de ceata, climatizare automata, card maini libere, frana de parcare si oglinzi retrovizoare exterioare cu actionare electrica, incarcator wireless pentru smartphone, sistem multimedia Media Nav Live cu navigatie conectata, sistem audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare.

Dacia nu a anuntat inca preturile pentru noul Duster, dar in Europa continentala se asteapta sa coste in jurul aumei de 19.000 de euro pentru versiunea de baza, iar producatorul ne asigura ca noul Duster va ramane fidel pozitionarii « value for money », specifica marcii.