• The Azores Sustainability & CSR Services anunta lansarea rezultatelor pentru a 6-a editie a Community Index, cel mai complex ranking anual al proiectelor de investitii in comunitatile din Romania, structurat pe 21 de categorii.
• Companiile se pozitioneaza ca factori ai schimbarii si isi aliniaza mai atent valorile corporate la investitiile in comunitate.
• Proiectele de CSR incep sa aiba acelasi nivel de rigurozitate ca proiectele de business.
Community Index este o evaluare detaliata si cuprinzatoare a domeniului CSR in Romania. Acesta mapeaza proiecte importante pe un numar mare de categorii cu scopul de a ajuta toate partile interesate, inclusiv angajati, consumatori sau investitori, sa inteleaga statusul pietei si sa aiba o perspectiva mai ampla privind implicarea companiilor din Romania. In plus, indexul isi propune sa fie un instrument util pentru profesionistii din domeniu pentru a-i ajuta sa ia decizii mai bine informate privind viitoarele investitii in comunitati. Scorecard-ul Community Index, care are 43 de indicatori, poate servi drept un checklist pentru a analiza gradul de complexitate si de performanta al unui proiect.
In luna octombrie 2024, agentia The Azores va lansa anuarul bilingv Community Index Magazine, editia a 6-a, care va cuprinde numeroase studii de caz interesante si peste 20 de interviuri in exclusivitate cu experti nationali si internationali. Anuarul este cea mai importanta publicatie din Romania dedicata domeniului CSR si are misiunea de a oferi principala sursa de informatii despre tendintele in investitii in comunitati si sustenabilitate corporativa.
Rezultatele ranking-ului din 2024
Piata de investitii si donatii in sprijinul comunitatilor a crescut in ultimii ani si se ridica la peste 100 de milioane de euro anual in Romania, in principal pentru proiecte de educatie pentru elevi - 7.3%, in scadere fata de anul trecut (9.4% in 2023), sanatate - 7.3% (in crestere fata de 6% in 2023) sau medii defavorizate - 13.5% (23% in 2023). Un alt domeniu de interes pentru companii este Arta & Cultura, 6.5%, in scadere fata de 10% in 2023. In schimb, doar 2% dintre proiectele derulate de companiile din Romania sunt destinate combaterii schimbarilor climatice, in scadere fata de 4% in 2023, iar 4% dintre proiecte sunt in directia orase sustenabile, in crestere fata de 1.5% in 2023.
Majoritatea proiectelor din Romania sunt din domeniul educatiei (23.6%) si acestea au inceput sa fie mai diversificate ca in anii trecuti. In consecinta, s-a creat o noua categorie care sa reflecte aceste tendinte: Educatie & Dezvoltare personala, unde sunt prezente proiecte pe subiecte precum Bullying sau Educatie pentru Sustenabilitate. In primii 5 ani de Community Index am avut 4 categorii dedicate educatiei: Educatie pentru elevi, Educatie pentru cariera, Educatie Tech si Educatie pentru antreprenori, care reflectau statusul domeniului CSR din acesti ani. O alta categorie noua in 2024 este dedicata Granturilor, tinand cont de faptul ca aceste initiative au devenit mai complexe fata de anii anteriori.
Unul dintre proiectele remarcabile care a primit o distinctie in Community Index 2024 este Timp pentru Bine, dezvoltat de Kaufland: este vorba de o platforma de comunicare pentru a inspira oamenii in directia implicarii sociale si a sustenabilitatii. Un alt proiect de anvergura recunoscut in Community Index este Early Innovators Business Plan Competition, dezvoltat de BCR: un concurs national pentru planuri de afaceri dedicat elevilor de liceu.
La categoria Reduce Reuse Recycle, proiectul Ziua Buna pe Via Transilvanica, dezvoltat de Coca-Cola HBC Romania & Asociatia Tasuleasa Social a primit distinctia Gold – este vorba despre cea mai mare actiune de ecologizare de pe Via Transilvanica intr-un efort comun de a curata si conserva o arie de aproximativ 1000 de km. Tot la categoria Reduce Reuse Recycle, Auchan Romania a primit, de asemenea, distinctia Gold pentru SGR inainte de SGR, proiect lansat in pregatirea sistemului de garantie - returnare.
Merita mentionat si raportul „Orase prietenoase", parte din programul Civic Labs, realizat cu sprijinul JYSK Romania, prin care Code for Romania identifica principalele probleme din societatea romaneasca in cateva domenii fundamentale: Educatie, Sanatate, Mediu, Grupuri Vulnerabile si Participare Civica.
Tendinte nationale si internationale
In contextul conflictelor globale si al incertitudinii din ultimul timp, companiile se pozitioneaza mai puternic ca agenti ai schimbarii. Companiile isi muta atentia de la focusul pe sumele donate si comunicarea masiva a acestor acte filantropice. Acestea se concentreaza acum pe o colaborare mai stransa cu ONG-urile, care sa implice si angajatii ca voluntari si care sa aiba un impact masurat in raport cu standarde internationale precum B4SI Community Investment Framework sau Social Return on Investment (SROI).
In viitor, va creste investitia companiilor in astfel de instrumente de masurare a impactului. A avea claritate si mai multe informatii privind impactul produs este ceea ce va atrage mai multe investitii din partea companiilor.
“Exista mai mult focus acum pe un management performant al proiectelor si pe smart investing. Informatiile despre proiecte includ mai multe date precise decat in anii anteriori, in special in ceea ce priveste impactul. Trendul acesta va continua si ranking-ul Community Index este pregatit sa evalueze complexitatea proiectelor, fiind aliniat la principalele standarde internationale din domeniu. Proiectele care au o strategie buna isi pot imbunatati considerabil rezultatele si pot contribui intr-o masura mai mare la sustenabilitatea si rezilienta unei comunitati.” declara Alina Liciu, Managing Partner The Azores Sustainability & CSR Services.
Community Index analizeaza anual peste 850 de proiecte din Romania. Rankingul este o parte componenta a Romania CST Index (Corporate Sustainability & Transparency Index), care evalueaza indicatorii publicati de companii in rapoartele de sustenabilitate. Indexul are la baza proiectele desfasurate in perioada Ianuarie 2023 – Mai 2024 si ia in calcul atat scorecard-uri completate de companii cat si proiecte detaliate in mediul online, pe website-uri corporate sau in rapoartele de proiect publicate de ONG-uri. Ranking-ul are 21 de categorii si evaluarea proiectelor se face pe baza unui scorecard cu 43 de indicatori. Principalele obiective ale Community Index sunt de a structura toate aceste proiecte intr-o baza de date si a analiza modul in care acestea se aliniaza la cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabila (ODD). Mai multe detalii puteti regasi aici: https://communityindex.ro/community-index-2024/