loader
Business & Drive - DE LA HC95, LA PILOT SI COPILOT

Business & Drive - DE LA HC95, LA PILOT SI COPILOT

Interviu cu domnul Bogdan Putinica, Country General Manager Romania si Moldova Microsoft

Ce au in comun Mercedes Benz G 63 AMG si una dintre cele mai cunoscute companii din IT&C? Ei bine, ambele sunt conduse de Bogdan Putinica, Country General Manager Romania si Moldova Microsoft, cu care am vorbit despre tehnologie, dar mai ales despre masini intr-un interviu din seria FAST TALKS by Mercedes-Benz Romania. Liantul acestei discutii relaxate a fost un model Clasa G pe care l-a testat mai multe zile impreuna cu familia si pe care l-am surprins in cateva cadre la Golf Club Diplomatic Bucharest, condus de David Foster.

1. Spune-ne cateva lucruri despre tine si cand ai descoperit ca un computer iti va modela viitorul?

Bogdan Putinica: Hmm, trebuie sa ma intorc cumva in timp prin 1988, inainte de liceu, cand tata mi-a adus acasa un calculator romanesc HC95 care functiona cu caseta, pentru cei care isi mai aduc aminte asta. Acest calculator era de fapt o clona a unui calculator britanic, care functiona cu casete si avea un tiuit gen fax, in timpul functionarii. (Dau aceste detalii pentru ca sunt convins ca multi dintre utilizatorii de azi nu isi pot imagina cum putea sa functioneze un astfel de computer). Dupa o saptamana de explorat, dar cu o intensitate de om flamand, am reusit sa programez un mic desen si sa ne jucam biliard. Ei bine acesta a fost primul contact cu tehnologia, pe care a trebuit sa o descopar si sa o invat de unul singur. Ganditi-va ca la acea vreme nu aveam acces la cursuri cu profesori specializati, carti sau YouTube.

Interesul a crescut foarte mult din acel moment si astfel am ales sa intru la liceul de informatica din Bucuresti care, desi nu era dotat cum te-ai fi asteptat, era plin de copii pasionati cu care vorbeam tot timpul despre calculatoare si tot felul de informatii si profesori geniali pe care astazi ii poti gasi prin marile companii ale lumii.

2. Desi o parte din interviul nostru va fi despre experienta ta la volanul Mercedes G 63 AMG, vom vorbi mai intai despre inceputul tau ca sofer. Cand ti-ai luat permisul de conducere si care a fost primul automobil pe care l-ai condus?

Bogdan Putinica: Ca sofer am trait tentatiile oricarui pusti care doreste permisul la 18 ani. In familie aveam o Dacia Nova care era bijuteria familiei si pe care doar tatal meu o conducea. In imaginatia mea se crease deja un scenariu ca, odata permisul obtinut foarte repede, voi lua imediat masina si voi pleca la mare. Insa totul a iesit complet diferit.

La primul examen, pe o ploaie torentiala, nu am mai fost atent si am picat examenul. Asta m-a trezit din visare si m-a facut sa exersez si sa studiez temeinic si astfel, a doua oara m-am dus pregatit serios, dar si cu un plan de a face fata emotiilor. Ca sa combat emotiile, dar si eventualele capcane pe care politistii ti le intindeau, in timpul testului am spus permanent bancuri.

Odata permisul obtinut si dupa multe momente in care a trebuit sa duc adevarate „lupte” de convingere cu tatal meu pentru a-mi da masina, in al doilea an al carierei mele profesionale, am reusit sa strang 2000 de dolari si sa imi cumpar un Cielo care avea deja vreo suta de mii de kilometri facuti, dar avea aer conditionat, ferestre electrice, servodirectie si casetofon cu casete. Toate aceste dotari pentru un tanar de 20 de ani, in acele vremuri, erau raiul pe pamant.

3. Esti liderul unei corporatii cunoscute de si in toata lumea, dar cu suflet de antreprenor, iar la un moment dat antreprenorul Bogdan Putinica a inceput sa aiba succesul pe care il dorea. In acel moment probabil, ca oricare dintre noi, ai simtit nevoia sa te rasfeti pentru munca depusa. Care a fost rasfatul tau din zona automobilelor si de ce?

Bogdan Putinica: Exista pentru fiecare masina dupa care tanjesti, dar pe care nu ti-o permiti, iar pentru mine aceasta a fost Mercedes SL 500 AMG. In clipa in care profesional lucrurile mergeau foarte bine, am decis sa imi satisfac dorinta si mi-am cumparat aceasta masina, adusa desigur din Germania. Acest model a fost o experienta incredibila, nu doar pentru ca eram foarte tanar, ci pentru ca acest model era un pachet de lux si putere pe care nu il poti uita usor.

4. Exista perceptia ca timpul trece pentru noi toti mult mai rapid si ca rapiditatea aceasta este cumva influentata de folosirea excesiva a tehnologiei. Care este parerea ta despre asta si cum trece timpul pentru managerul unei companii care are in Romania peste 2000 de angajati? Iti mai gasesti timp pentru pasiuni si care ar fi acelea?

Bogdan Putinica: Iubesc calatoriile pe munte dar si plimbarile cu barca, dar ca manager de companie mare exista tot timpul un balans foarte activ si foarte intens pe care trebuie sa-l faci intre intensitatea pe care ti-o solicita rolul si responsabilitatile care sunt foarte mari, si partea din care te incarci, din care iti gasesti energie si anume partea personala, care este foarte importanta. Din pacate timpul pentru mine, dar si pentru pasiuni este un privilegiu. Ideea este ca trebuie sa fii foarte atent cum gestionezi timpul, sa lucrezi foarte intens cu calendarul, pentru ca daca lasi lucrurile sa curga de la sine nu vei obtine nimic. Asa ca pentru zilele superbe cu familia, pentru drumetiile pe munte sau plimbarile cu barca trebuie sa lupt in fiecare zi.

5. Discut de fiecare data cu invitatii despre inteligenta artificiala care este si va fi introdusa tot mai mult in automobil, asadar nu pot sa nu te intreb si pe tine acest lucru. Care ar fi, in opinia ta, cele mai importante functii pe care ar putea sau ar trebui sa le aiba AI in masina?

Bogdan Putinica: AI este ceva ce auzim mai des acum, dar daca suntem atenti, ne putem da seama ca tehnologia din zona auto era deja si este in continuare mult mai departe decat putem uneori sa ne imaginam. Sunt tari in care vehiculele autonome sunt folosite destul de mult in serviciul de transport public, apoi exista componente de autonomie in vehiculele de serie, precum mentinerea benzii pe autostrada sau parcarea autonoma si pe care le folosim fara sa ne mai gandim ca sunt AI. Marii producatori de autovehicule au sisteme, proceduri de siguranta si calitate atat de avansate incat pot aduce constant aceste tehnologii catre utilizator. Sigur exista o curba de adoptie subiectiva, dar dupa o perioada de timp ne dam seama ca aceste tehnologii functioneaza si incepem sa avem incredere in ele.

Mie imi place foarte mult abordarea catre inteligenta artificiala privita din perspectiva de ajutor pentru om, care te ajuta si nu care preia controlul. Noi, la Microsoft am dezvoltat Copilot, iar un copilot stim foarte bine ca merge cu tine in masina ca sa te ajute si nu ca sa preia controlul. Asa trebuie sa privim si noile functii AI, ca un mod in care putem face lucrurile mai bine si mai in siguranta.

Evolutia acestor tehnologii trebuie privita precum o calatorie, nu suntem inca in filmele SF in care AI poate rezolva totul, dar saltul tehnologic in ultimii ani este urias. Tehnologia AI are o rata de adoptie fara precedent, dar asta si pe fondul unei societati obisnuite cu tehnologia.

6. Citeam in copilarie foarte multe carti SF, iar automobilul anului 2024 zbura si nu mergea pe sosea. De ce crezi ca nu am ajuns (inca) la acest nivel?

Bogdan Putinica: Intrebarea ta ma face sa-mi aduc aminte despre o discutie pe care am avut-o acum cativa ani cu un prieten, iar subiectul erau becurile. La acea vreme becurile erau cu filament iar discutia despre trecerea la cele cu LED care vor reduce consumul incredibil de mult, parea SF. Acum aceste becuri sunt cautate si cunoscute de orice persoana, indiferent de varsta. Facand paralela cu sectorul auto, cred ca se lucreaza intens la schimbare, dar este la un nivel la care acum nu il putem observa foarte bine. Pe de alta parte modul in care circulam acum este probabil inca eficient, de aici si nevoia de schimbare nu este inca la fel de importanta.

7. Imi aduc aminte momentul in care ne-am intalnit ca sa iei Mercedes-Benz Clasa G pentru test drive. Moment de fericire autentica pentru fiica ta Maria si care a pus un zambet special pe fata ta. Care a fost scanteia, brandul Mercedes, Clasa G sau faptul ca era un model AMG?

Bogdan Putinica: Asa este, pentru parinti zambetul a venit de la AMG. Fetele insa, visau tot timpul la o masina de familie care sa fie Mercedes-Benz Clasa G. Pentru Maria si Sophie a fost surpriza si privilegiul de a testa o astfel de „bijuterie pe patru roti”, iar pentru noi toti ca familie a fost o experienta de care ne-am bucurat de la mic la mare, chiar daca la inceput mi-a luat putin pana m-am obisnuit cu comenzile.

8. Care sunt impresiile tale de condus dupa trei zile petrecute cu masina? Ce crezi ca ar trebui sa ramana neschimbat la acest model si ce ar trebui sa fie imbunatatit? Care este acel lucru care te-a facut sa zici WOW ?

Bogdan Putinica: Sincer nu cred ca trebuie schimbat ceva la acest model. Din punct de vedere al unui sofer sentimentul de siguranta pentru familie si de stabilitate pe care ti-o da aceasta masina este fantastic. Se conduce impecabil si surprinzator de usor, nu simti nici o clipa masivitatea si forta pe care o proiecteaza din exterior, raspunzand extrem de repede la cele mai mici miscari. As putea spune ca merge ca un iaht pe valuri, insa nu este asa, deoarece din experienta mea in conducerea barcilor cu motor, trebuie constant sa faci ajustari si sa gandesti in avans unde se duce, cum vine valul etc. Aici insa, masina pur si simplu plutea peste orice suprafata cu precizie. Peste toate acestea, sistemul audio de o fidelitate incredibila, te transpune intr-o alta lume. Dar sa nu uitam si de sunetul motorului, incredibil calibrat, care atunci cand accelerai iti punea un zambet generos pe fata si iti transmitea sa accelerezi pentru ca el poate mult mai mult. La finalul testului mi-am dat seama ca este masina perfecta pentru vacante cu familia pentru ca nu trebuie sa tii cont de drumuri asfaltate si ca poate merge pe orice suprafata la fel de usor fara sa faca rabat la confort.

9. Crezi ca modele electrice sunt un „game changer” in industria auto sau doar o scurta perioada de tranzitie catre ceva mai interesant?

Bogdan Putinica: Nu sunt atras in mod special de masinile electrice si nu pot emite o opinie relevanta, dar cu siguranta au un rol foarte important in oras. Insa pentru „copilul” din mine care inca apreciaza un motor termic, automobilul electric pentru intreaga familie nu reprezinta inca o optiune.

10.  Daca maine tehnologia ne-ar permite sa ne putem construi singuri masina ideala, cum ar trebui sa arate modelul tau?

Bogdan Putinica: Cred ca as alege sa transform o masina de serie sau pre-serie pentru ca sunt sigur ca acolo au fost verificate toate elementele de siguranta, iar prima alegere ar fi un Mercedes-Benz SLR McLaren. Pentru mine aceasta masina este tot ce imi pot dori.

11. Reactia fiicei tale contrazice cumva ideea ca actuala generatie nu mai este interesata sa cumpere un automobil? Cum vede tatal Bogdan Putinica perceptia adolescentilor despre mobilitate?

Bogdan Putinica: Nu cred ca generatia actuala nu isi mai doreste o masina. In scenariul fiicei mele nu exista nicio clipa trotineta sau bicicleta electrica. Pot spune chiar ca fetele mele au un plan de investitii la care lucreaza din greu, cu fiecare bursa pe care o primesc de la scoala si studiaza foarte atent fiecare model. Deci pot spune cu certitudine ca isi doresc un automobil, probabil decapotabil sau un Mercedes Clasa G, pe care cu greu l-am returnat dupa test drive, si aici pot fi de acord cu ele, deoarece acest model ne-a ramas tuturor in minte.

12. Stiu ca intreaga familia s-a bucurat de experienta Mercedes-Benz G 63 AMG, care au fost impresiile fiecarui membru al familiei?

Bogdan Putinica: Da, impresiile au fost incredibile din punctul de vedere al fiecaruia. Maria a intrat in masina cu mana tremurand in cautarea telefonului sa faca poze si video, cealalta fata Sophie, cand a vazut masina parcata a aruncat ghiozdanul in aer si a zis ca in acea noapte va dormi in masina, pentru ca este masina vietii ei si doar la asta s-a gandit, iar mama familiei s-a bucurat cu maturitate, dar a inceput sa faca calcule pentru ca este masina pe care si-a dorit-o mereu. Peste toate acestea veneam eu cu un zambet de satisfactie, parca alimentand impresiile fiecaruia, pentru ca eram foarte incantat ca am creat aceasta experienta pentru noi.

13. Cum ai descrie acesta masina inconfundabila in doar trei cuvinte?

Bogdan Putinica: Puternica, eleganta si exclusivista.