Alaturarea dintre invitat si masina nu este niciodata intamplatoare in seria de interviuri Fast Talks. Astfel, modelul Range Rover Sport Autobiography a fost alegerea perfecta pentru interviul cu Nicolae Banica, CEO Oscar Downstream. Pe de-o parte, avem Range Rover, un model inspirational, nascut din mintea inovatoare a lui Charles Spencer King in 1970, care a reusit sa aduca pe piata un model care se potriveste oriunde, in off-road sau pe sosea, iar de cealalta parte avem o companie relativ tanara, dar care a reusit sa devina lider de piata si un CEO cu o evolutie impresionanta in companie, care este un exemplu de urmat pentru generatiile tinere. Ambele companii exceleaza in domeniul lor, iar prin inovatie si tehnologie stabilesc noi standarde, pastrandu-si astfel pozitia de lideri in segment.
Pentru ca rafinamentul unui Range Rover avea nevoie de un spatiu perfect pentru sedinta foto executata de fotograful Ramona Copil, am ales Stejarii Collection, un loc unde designul si luxul se imbina perfect cu natura.
1. Esti la conducerea unei companii cu o cifra de afaceri de aproape 1,5 miliarde de euro care poate fi data ca exemplu si altor companii romanesti dornice de evolutie. Cine este omul Nicolae Banica si cum a evoluat drumul tau spre Oscar?
Nicolae Banica: M-am nascut si am crescut aproape de Bucuresti, in judetul Giurgiu, loc in care am si urmat studiile scolare, urmand ca liceul si facultatea sa le finalizez in Bucuresti. In timpul scolii imi doream sa ajung medic, dar am ales apoi un parcurs economic si am continuat in aceeasi directie cu facultatea si masteratul la Academia de Studii Economice.
Dupa finalizarea studiilor, am deschis o firma in constructii si am colaborat cu o companie de intermediere imobiliara. In 2011, dupa cateva interviuri cu Alin Niculae, am decis sa lucram impreuna pe un proiect imobiliar. Dupa 6 luni, proiectul a fost suspendat, iar atunci am inceput activitatea la Oscar Downstream.
2. Cum a fost parcursul in companie? Din afara pare una rapida, dar sunt sigur ca din interior a fost vorba despre multa munca. Cine ti-a fost mentor in aceasta evolutie?
Nicolae Banica: La momentul la care m-am alaturat companiei, OSCAR Downstream devenise deja un campion in economia romaneasca si un lider la nivelul Europei Centrale si de Est. Compania avea deja un portofoliu solid si planuri foarte ambitioase pentru viitor.
Eu eram doar un tanar absolvent, fara experienta, venit intr-o echipa foarte dinamica si extrem de competitiva. Am avut noroc sa incep de jos, astfel incat sa inteleg businessul din toate unghiurile, sa cunosc industria si sa deprind cat mai multe cunostinte si abilitati de la colegii mei.
Cred ca fiecare dintre ei mi-a fost intr-o oarecare masura mentor, chiar si atunci cand nu am avut cea mai buna relatie profesionala. Personal cred ca invatam foarte multe din relatiile dificile sau conflictele de munca, daca suntem atenti si privim lucrurile obiectiv.
Cel mai mult am invatat insa de la Alin Niculae, insusi fondatorul OSCAR Downstream si al companiei-mama – Grupul ALFA. Pentru mine este unul dintre cei mai vizionari antreprenori din Romania. Viziunea lui ambitioasa si valorile pe care le-a insuflat la OSCAR Downstream s-au dovedit esentiale in drumul de la o companie inceputa de la zero, acum mai bine de 23 de ani, la pozitia de lider national in care se afla astazi.
OSCAR Downstream a fost, de la inceput, challengerul de pe piata distributiei de carburant din Romania. Am crescut prin inovatie, flexibilitate si foarte multa munca. Sunt mandru ca fac parte din aceasta companie sistemica si ca am contribuit la ultimii 13 ani din istoria sa.
La inceput, am lucrat in departamentul de exploatare a statiilor B2B Diesel Point Access (actualul OSCAR Drive), apoi la scurt timp am facut parte din echipa care se ocupa de extinderea retelei de statii de carburanti si, trei ani mai tarziu, de primele depozite de carburanti. Cu cat se dezvoltau mai bine aceste divizii, cu atat provocarile si volumul de lucru se amplificau. Au urmat niste ani in care am investit foarte mult si am lucrat enorm ca sa dezvoltam ceea ce este astazi cel mai complet lant logistic integrat de distributie a carburantului din Romania.
Rezultatele au inceput sa se vada in scurt timp. Compania a crescut sustinut si eu am crescut odata cu ea. In 2021 am devenit director general adjunct si, un an mai tarziu, am preluat functia de CEO.
3. Dat fiind nivelul foarte ridicat la care a ajuns compania, mai exista spiritul antreprenorial al unei companii de familie sau acum totul devine mult mai „corporatist”?
Nicolae Banica: Compania a crescut semnificativ, dar nucleul organizational a ramas in mare parte acelasi. Cultura organizationala este cea a unei companii antreprenoriale romanesti, insa in paralel facem trecerea la o guvernanta corporativa de care este nevoie, odata cu dezvoltarea business-ului.
In primul rand pentru ca ADN-ul nostru este al unui business de familie care a functionat foarte bine pana acum. As putea spune ca, de multe ori, acest lucru a facut diferenta in business.
Valorile noastre organizationale reflecta intru totul aceasta cultura. Suntem o echipa antreprenoriala care promoveaza profesionalismul, calitatea, respectul si grija fata de tot ceea ce reprezinta ecosistemul OSCAR Downstream – angajatii de pe toate nivelurile ierarhice, partenerii si angajamentele noastre comerciale, precum si responsabilitatea sociala pe care ne-o asumam.
4. „Lead by example” este filozofia Range Rover. Esti un CEO foarte tanar care conduce o companie cu sute de angajati. Cum reusesti sa inspiri si sa motivezi angajatii de varste diferite? Care sunt valorile personale pe care incerci sa le dai ca exemplu?
Nicolae Banica: Personal ma regasesc foarte mult in valorile OSCAR Downstream. Iar varsta nu reprezinta un criteriu de evaluare in organizatia noastra.
Ca in orice familie, avem in echipa oameni din toate generatiile – de la Baby Boomers la Gen Alpha, iar acest lucru reprezinta, din punctul meu de vedere, un mare avantaj. Crestem si invatam unii de la ceilalti, pentru ca fiecare generatie are ceva de oferit. Interactionam si lucram impreuna fara sa ne formalizam, ceea ce ne ajuta sa fim eficienti si sa rezolvam situatiile si provocarile din business.
Consider ca respectul este cel mai important aspect si acesta nu trebuie sa tina cont de pozitia ierarhica sau de varsta. Prin respectul acordat celorlalti, arati, de fapt, respect fata de tine insuti.
5. Care ar fi primele 5 sfaturi pe care le-ai da tinerilor care ar dori sa urmeze exemplul tau intr-o companie, dar nu stiu cum sa o faca? Cum ii recunoastem pe cei nascuti sa fie lideri?
Nicolae Banica:
• Nu poti excela in cariera daca nu inveti permanent si nu investesti in tine.
• Suntem oameni, cu totii facem greseli. Important este sa invatam din ele si sa ne asumam responsabilitatea. Aminteste-ti ca feedbackul este un instrument de invatare, nu o critica.
• Exploreaza cat mai multe oportunitati profesionale in cadrul companiei, ca sa intelegi ce rol ti se potriveste cel mai bine.
• Invata sa asculti – colegi, clienti, concurenti. Doar asa vei sti cum sa-ti imbunatatesti performanta si cum sa devii cel mai bun partener in business.
Personal, recunosc liderii printre cei mai voluntari si proactivi oameni din echipa mea.
Liderii conduc prin puterea exemplului. Si de aceea ma uit atent la acei angajati care se implica, isi asuma responsabilitatea unui proiect si-l duc pana la capat.
La fel de important pentru un lider este sa nu faca compromisuri, chiar daca acest lucru il aduce in situatia de a lua decizii dificile.
6. Ati lansat recent platforma #RomaniaTotInainte – Alimentam binele, ce ne poti spune despre acest proiect? Cum reusiti sa inspirati oamenii sa faca bine?
Nicolae Banica: OSCAR Downstream are o traditie indelungata de proiecte de responsabilitate sociala, promovata inca de la inceput prin viziunea fondatorului nostru, Alin Niculae.
Oamenii OSCAR inteleg ca lumea businessului nu poate functiona independent de viata comunitatii. Suntem cu totii conectati si, implicit, responsabili de modul in care evolueaza societatea noastra si viitorul pe care il construim pentru copiii nostri.
Contribuim astfel in mod activ si sustinem proiecte cu potential de amplificare, ce creeaza comunitati si huburi de sustenabilitate la nivel local.
Platforma #RomaniaTotInainte – Alimentam binele urmeaza parcursul natural al acestei strategii si aduce sub aceeasi umbrela filozofia noastra de CSR, ONG-urile si mediul de business pentru a promova, sustine si creste proiecte de impact in trei domenii strategice – educatie, sanatate si mediu.
Ne dorim ca oamenii din mediul de afaceri, factorii de decizie, precum si comunitatile locale in care suntem prezenti sa se implice intr-un dialog real si constructiv despre sustenabilitate in Romania. Ne propunem astfel sa identificam cat mai multe oportunitati, idei si solutii noi care imbunatatesc calitatea vietii, promoveaza inovatia si binele social in Romania.
7. In intalnirile noastre am vorbit inevitabil despre copii si familie. Cum reusesti sa pastrezi un echilibru intre munca si familie. Care sunt pasiunile si activitatile care va fac sa petreceti cel mai mult timp impreuna?
Nicolae Banica: Sportul este unul dintre hobbyurile mele. Mi-a dezvoltat o disciplina fizica si mentala foarte buna, ce ma ajuta sa fiu eficient si concentrat, sa imi dozez eforturile si sa gandesc strategic, chiar si in momentele extrem de tensionate.
Iubesc sa imi petrec timpul impreuna cu baiatul meu. De cele mai multe ori ne plimbam cu bicicletele si descoperim minunile naturii impreuna. Este fascinant sa vad lumea prin ochii lui de copil, curios si insetat de cunoastere. Iar atunci cand avem parte de mai multe zile petrecute impreuna, alegem calatoriile, in timpul carora continui sa descopar multe despre mine insumi. Calatorind, am invatat nenumarate lucruri despre alte culturi si oamenii lor, cum traiesc acestia si cat de usor sau dificil gasesc ei fericirea. Oamenii cu adevarat fericiti nu sunt neaparat cei mai instariti din punct de vedere financiar.
8. Atunci cand am vorbit cu tine despre un test drive, prima masina pe care ai dorit sa o testezi a fost Range Rover Sport. Ce te-a determinat sa alegi acest model si ce iti inspira el de la prima vedere?
Nicolae Banica: Cred ca Range Rover Sport este, intr-o mare masura, corespondentul auto al brandului OSCAR Downstream, pentru ca reflecta o parte din atributele pe care noi le oferim clientilor nostri – calitate premium, siguranta si control, inovatie prin tehnologie avansata, performanta si flexibilitate.
9. Pe langa lux si rafinament, Range Rover are si o istorie bogata in inovatie. Care sunt cele mai importante detalii pe care le-ai observat la modelul testat. Ce crezi ca il face sa fie un model inspirational si atat de dorit?
Nicolae Banica: Pe langa designul si interiorul premium, am fost impresionat de motorizarea performanta a acestei masini. Totodata, pentru ca ma preocupa acest aspect, am apreciat gradul sporit de siguranta si sistemele de ajutor pentru sofer. Pentru cei aproape 5 metri lungime, Range Rover Sport se conduce extrem de usor chiar si pe strazile aglomerate ale Bucurestiului. Insa cei 350 CP si motorul cu 6 clindri in linie iti vor transmite permanent in pedala ca vor sa fie pusi la munca. Cel mai bine se simte in afara orasului, facand distantele lungi extrem de usor de parcurs. Practic, ai impresia ca nu ai parasit niciodata canapeaua confortabila de acasa. Un alt detaliu pe care l-am apreciat foarte mult a fost culoarea speciala British Racing Green, ce isi schimba nuanta in functie de lumina zilei.
Range Rover Sport este optiunea ideala pentru cei care vor adrenalina intr-un cadru maxim de confort si siguranta.
10. Modelele Range Rover reusesc o imbinare perfecta intre trecut si viitor. Cum a perceput familia ta rafinamentul si luxul interior, care au fost caracteristicile pe care ei le-au apreciat cel mai mult?
Nicolae Banica: Sistemul de infotainment a fost, fara indoiala, preferatul familiei pe tot parcursul acestei experiente de condus. Totodata, ne-am bucurat de confortul si versatilitatea spatiului interior generos, dar si de stabilitatea masinii si de suspensia sportiva.
11. Care ar fi asemanarile dintre Oscar Downstream, unul dintre liderii industriei, si Range Rover Sport, lider in segmentul lui?
Nicolae Banica: Atentia la experienta oferita clientului, calitatea, siguranta si controlul sunt atribute esentiale pe care le valorizam in companie. Am regasit aceleasi calitati si la modelul Range Rover Sport, de aceea cred ca acest model reflecta foarte bine valorile si atributele brandului OSCAR Downstream.
12. Cum ai descrie experienta de condus cu Range Rover Sport intr-o singura propozitie?
Nicolae Banica: Range Rover Sport iti ofera o experienta premium in fiecare zi, fie ca mergi spre birou intr-un oras aglomerat precum este Bucurestiul, fie ca pleci intr-o excursie prin tara si nu stii pe ce drumuri te vei deplasa.