loader
Viralizarea transformarii digitale a companiilor in vremuri de criza

Viralizarea transformarii digitale a companiilor in vremuri de criza

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Pe masura ce buletinele de stiri ne prezinta statisticile unui dezastru social si economic planetar, si in Romania un numar tot mai mare de companii se confrunta cu scaderea cererii, dificultati pe lantul de aprovizionare, lipsa de lichiditate, dar si mai acut, o lipsa de perspectiva.

Ce va urma? Cum va fi dupa ce va trece pandemia?

Companiile sunt obligate sa se adapteze rapid la noile realitati de operare. Intr-o clipa am vazut cum totul se muta in mediul online si descoperim tele-munca sau tele-educatia. Pandemia le arata companiilor valoarea tehnologiei informatiei si a transformarii digitale. In timp ce unele companii au fost mai bine pregatite, altele s-au pus la adapostul ajutoarelor de stat in asteptarea sfarsitului pandemiei si a reluarii, poate, intr-un mod diferit a activitatii.

Catre acestea din urma, dar nu numai, adresez urmatoarele recomandari cu increderea ca le vor ajuta sa fie mai bine pregatite pentru ce va urma:

Intrumentele de colaborare online – companiile trebuie sa identifice, sa evalueze si sa aiba mixul de instrumente de colaborare online relevante pentru activitatea lor, ca sa poata sa lucreze si la distanta. Dincolo de companii care au astfel de solutii consacrate, chiar premium, la preturi mari, sunt si companii care pot oferi instrumente si solutii similare la preturi accesibile. Criteriile pe care e bine sa le aveti in vedere sunt securitatea si scalabilitatea inaintea de alegerea unor instrumente de colaborare la distanta, in orice varianta de accesare.

Strategia de relansare a canalelor de vanzare – deoarece comportamentele de cumparare au fost serios afectate de masura de distantare sociala, companiile care opereaza preponderent in mediul offline nu-si mai permit sa vada in online doar o optiune ci o necesitate. Includerea prezentei online inseamna strategie si investitii pentru asigurarea unei mai mari sustenabilitati a afacerii.

Un plan de continuitate agil – chiar si cu un plan de continuitate aflat intr-unul din fisierele din My Documents, liderii companiilor nu au prea avut ce face. Un plan agil care sa se declanseze imediat si care sa fie simulat lunar, mai ales dupa activarea sistemului de lucru de acasa este cel mai potrivit. Mediul caracterizat de volatilitate, incertitudine, complexitate si ambiguitate impune raspunsuri rapide si uneori luarea in considerare a telemuncii ca solutie permanenta.

Tehnologii de automatizare – cele mai multe companii din productie atunci cand nu si-au inchis cu totul productia, si-au redus-o considerabil. In aceste conditii presiunea asupra lantului de aprovizionare a crescut proportional cu cererea tot mai mare. Automatizarea unei companii de productie cu operarea minima prin interventia oamenilor trebuie sa devina o realitate frecventa care sa asigure pregatirea mai buna pentru situatii de criza de sanatate in viitor.

Securitatea informatica – securizarea datelor companiei, consumatorilor sau alte informatii sensibile se impune ca o obligatie dictatata nu neaparat de GDPR dar de siguranta afacerii in sine. Sunt binecunoscute cazurile de data breaches care au cauzat daune imense companiilor victima.

Telemunca aduce provocari din acest punct de vedere. Utilizarea exploziva a unor instrumente sau platforme pentru lucrul la distanta poate expune companiile la riscuri de securitate pe care furnizorul instrumentului nu le-a luat in calcul in faza de design a produsului. Securitatea informatica ar trebui luata in considerare anticipat si nu post facto.

Transformarea transformarii digitale

Complementare celor de mai sus mai sunt tehnologiile de ultima ora: RPA, Inteligenta Artificiala si Machine Learning, Realitatea Augmentata si Virtuala, Printarea 3D, care sunt si ele mai mult sau mai putin direct relevante companiilor in functie de industrie.

Dincolo de declinul vanzarilor, incapacitatea de a reporni productia si de a avea intalniri de afaceri, ”achizitiile” acestei crize sunt adoptarea telemuncii la scala larga, rafinarea utilizarii instrumentelor digitale si recunoasterea valorii transformarii digitale si tehnologiei informatice de catre angajati.

Insa cheia transformarii digitale nu este doar tehnologia, ci colaborarea. La intersectia dintre tehnologie si oameni sta solutia transformarii digitale a companiilor. Pentru companiile care nu au facut eforturi pentru transformarea digitala in ultimii ani este foarte probabil ca acest virus sa fie catalizatorul care sa impinga aceasta transformare dincolo de linia de sosire.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 9 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA