loader

Transparenta si etica in activitatile de lobby - o prioritate

Burson-Marsteller, una dintre cele mai importante companii de consultanta in relatii publice si comunicare din lume, a publicat cea de-a cincea editie a studiului sau anual axat pe eficienta activitatilor de lobby in Europa. Acesta releva diferente interesante intre atitudinile politicienilor si a oficialilor de rang inalt din institutiile Uniunii Europene si din 19 tari europene, pe teme precum calitatea profesionistilor in lobby, necesitatea unei reglementari suplimentare in ceea ce priveste activitatea de lobby si utilitatea folosirii social media ca mediu de influenta.

Maroš Šef?ovi?, Vicepresedintele Comisiei Europene si, totodata, cel care semneaza prefata studiului, a declarat: ”Activitatile de lobby sunt o practica importanta. De aceea, trebuie sa ne asiguram de transparenta si etica acestora. Registrul de Transparenta stabilit de Comisia Europeana si Parlamentul European indeplineste tocmai acest rol. Insa eforturile lobbyistilor sunt de asemenea necesare si, de aceea, ma declar in favoarea lor si le sustin.”

 

Aproape 9 din 10 respondenti au fost ”de acord” sau ” foarte de acord” cu afirmatia ” lobby-ul desfasurat in maniera etica si transparenta contribuie la dezvoltarea de politici” si cele mai multe grupuri de practicieni de lobby au fost in general percepute ca fiind transparente, in special asociatiile comerciale, organizatiile profesionale, companiile, sindicatele si ONG-urile. Aceste cinci tipuri de grupuri s-au numarat printre categoriile percepute de obicei ca apeland la activitati de lobby; celelalte categorii percepute in general ca fiind adeptele practicilor de lobby – agentiile de public affairs – sunt vazute ca fiind mai putin transparente.

 

”Este reconfortant faptul ca, in ciuda unor scandaluri de lobby de anvergura, lobby-ul etic si transparent este o norma, iar activitatea de acest gen este apreciata de factorii de decizie din Europa”, a spus Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller pentru Europa, Orientul Mijlociu si Asia.

 

Cu toate acestea, majoritatea respondentilor au considerat ca activitatea de lobby nu este suficient de reglementata, iar parerile cu privire la cresterea nivelului de reglementare in urmatorii trei ani sunt impartite. Peste jumatate dintre respondenti (53%) au spus ca un registru obligatoriu pentru practicienii de lobby ar fi util in tara lor, in timp ce mai putin de un sfert nu au fost de acord cu acest lucru (22%).

 

”Problema reglementarii activitatilor de lobby este, cu siguranta, pe ordinea de zi a multor tari europene. Asadar, lobbyistii trebuie sa tina cont atat de argumentele pe care le aduc cauzelor sustinute, cat si de modul in care este perceputa relatia lor cu factorii de decizie”, a remarcatRobert Mack, Presedinte al diviziei de Public Affairs, Burson-Marsteller EMEA.

 

De asemenea, sondajul a indicat faptul ca sindicatele sunt percepute ca fiind cei mai eficienti lobbyisti (62%), urmate de organizatiile profesionale si ONG-uri. Cu toate acestea, au existat si diferente semnificative intre tari: in Germania, de exemplu, ONG-urile si agentiile de public affairs sunt considerate cele mai eficiente, adunand 78%, respectiv 71% dintre raspunsuri.

 

Stirile de specialitate, site-urile guvernamentale, site-urile stiintifice si site-urile traditionale de stiri sunt cele mai utile surse online de informare. In mod surprinzator, canalele social media au fost percepute in general ca fiind la polul opus si nu sunt consultate in mod frecvent pentru probleme din sfera profesionala. Mai mult decat atat, aproape jumatate dintre respondenti nu au folosit niciodata Twitter in interes de serviciu si numai 20% dintre acestia folosesc zilnic Facebook-ul in acelasi scop. Site-urile asociatiilor specializate, ale companiilor si ale ONG-urilor sunt vizitate cel putin o data pe saptamana de catre aproximativ 40% dintre respondenti.

 

Alte informatii cheie cuprinse in raport:

·         Cel mai putin transparenti lobbyisti suntjurnalistii (41%) si firmele de avocatura (38%)

·         Majoritatea respondentilor (56%) din Europa sunt de parere ca activitatea de lobby nu este suficient de reglementata in tara lor

·         Unul din 4 respondenti considera ca lobbyistiidin mediul corporatist care ofera beneficii percepute ca fiind neetice reprezinta inca o problema ingrijoratoare

·         Respondentii considera casocial media (47%) si media traditionale, inclusiv site-urile acestora (ambele 26%), nu sunt neaparat utile

·         Factorii de decizie consulta frecvent site-urile companiilor (43%),accesandu-le zilnic sau cel putin o data pe saptamana, site-urile asociatiilor din industrie (41%), site-urile ONG-urilor (37%) si Wikipedia (38%)

·         Lobbyistii din industriaenergetica (68%) sia sanatatii (60%) sunt considerati a fi cei mai eficienti,in vreme ce lobbyistii cei mai eficientidin sectorul nonguvernamental sunt considerati a fi cei care lucreaza inorganizatiile axate peprotejarea mediului inconjurator (52%) siapararea drepturilor omului (49%).

·         Respondentii au fost de parere ca atat lobbyistii din mediul corporate, cat si cei din ONG-uri sunt cel mai putin eficienti in domenii precum retail (13%) si cel al bunurilor de larg consum (15%)

·         48% dintre cei chestionati au considerat ca ONG-urile nu sunt suficient de transparente in privinta interesului reprezentat si, mai mult decat atat, 56% dintre ei au fost de parere ca ONG-urile isi sustin cauza cu argumente de natura mai degraba emotionala decat cu fapte.

 

 

Detalii editoriale:

Acesta este cel de-al cincilea studiu realizat de Burson-Marsteller pe tema activitatii de lobby, acest raport acoperind in mod particular 20 de tari europene, inclusiv Bruxelles, din perspectiva institutionala a Uniunii Europene. Aceasta editie a beneficiat de o rata de raspuns mai mare decat oricand, cu peste 600 de interviuri desfasurate de agentii locale de cercetare de piata si analizate de compania Penn, Schoen & Berland (PSB) pentru Burson-Marsteller in perioada ianuarie-aprilie 2013. Interviurile au inclus o baza de 23 de intrebari prin care s-a urmarit identificarea perceptiilor in randul factorilor de decizie asupra practicienilor si activitatilor de lobby. Acestea au fost realizate fie online, fie prin telefon, iar intervievatii au fost politicieni (atat membrii ai parlamentelor nationale, cat si ai Parlamentului European) si oficiali de rang inalt in cadrul guvernelor nationale si al Institutiilor Europene.

 

 

Infiintata in 1953, Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.comsi www.burson-marsteller.eu), este una dintre cele mai importante companii de consultanta in relatii publice si comunicare din lume. Compania asigura clientilor sai strategii si executii de succes prin servicii de relatii publice, public affairs, publicitate si digital. Reteaua globala a companiei cuprinde 72 birouri proprii si 58 de afiliati, care acopera un total de 83 tari de pe teritoriul a sase continente. Burson-Marsteller este parte a Young & Rubicam Brands, o subsidiara a Grupului WPP, una dintre principalele retele de servicii de comunicare la nivel global.

 

Penn, Schoen & Berland Associates(www.psbresearch.com) este o companie globala de consultanta bazata pe cercetare de piata, membra a grupului WPP si parte a companiei Burson-Marsteller, specializata in strategii de comunicare pentru clienti de referinta din mediul politic, corporativ si din industria de divertisment. De mai bine de 30 de ani, PSB isi foloseste experienta acumulata in timpul campaniilor politice, in sala de consiliu, pentru a le oferi clientilor informatiile strategice cheie care sa-i ajute sa se situeze in fata competitiei. PSB a lucrat la aproximativ 200 de campanii politice si a fost consilier politic si strategic al peste 30 de presedinti si prim-ministri.

 

ContactMayssa Badr, Burson-Marsteller, Tel: +32 (0)2 743 66 98, Mayssa.badr@bm.com