loader
Toamna se numara inspectiile fiscale. Datele publicate de ANAF indica o intensificare a controalelor in perioada urmatoare

Toamna se numara inspectiile fiscale. Datele publicate de ANAF indica o intensificare a controalelor in perioada urmatoare

Material de opinie de Alexandru Stancu, Senior Manager, Bogdan Borleanu, Senior Consultant, si Cristiana Negrei, Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte Romania

Strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) pentru perioada 2021-2024 este marcata de masuri si actiuni cu scopul de a imbunatati capacitatea de colectare si combaterea evaziunii fiscale. Astfel, ANAF continua campania de informare a contribuabililor cu scopul de a creste conformarea voluntara si de a remedia deficientele constatate in cadrul actiunilor de control. Pe de alta parte, in ciuda intensificarii numarului de inspectii fiscale, rezultatele din primul semestru al acestui an indica o scadere a sumelor stabilite suplimentar prin decizii de impunere, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. 

In tot acest context, trebuie avute in vedere si obiectivele asumate de ANAF pana la finalul anului 2024: cresterea ponderii veniturilor bugetare in PIB cu 2,5% si reducerea decalajului de incasare a TVA cu pana la zece puncte procentuale. Toate acestea, cu respectarea urmatoarelor directii strategice: simplificarea procedurilor de administrare fiscala, digitalizarea ANAF, combaterea evaziunii fiscale si transparentizarea institutiei.

Cresteri semnificative ale activitatii de control in primul semestru din 2022

Indeplinirea obiectivelor propuse vine insa „la pachet” cu o intensificare a activitatii de inspectie fiscala (atat la nivelul persoanelor juridice, cat si al persoanelor fizice). ANAF a anuntat recent ca are in derulare peste 550 de actiuni de inspectie fiscala si control inopinat la nivelul marilor contribuabili. Potrivit celui mai recent raport de activitate, in primul semestru din 2022, institutia a efectuat 18.108 verificari, in urma carora a stabilit sume suplimentare de plata in valoare totala de peste 1,5 miliarde de lei. La aceste sume se adauga peste 420 de milioane de lei din actiunile de combatere a evaziunii fiscale realizate de inspectorii antifrauda.

Comparativ cu primul semestru al anului precedent, chiar daca numarul controalelor a inregistrat o crestere semnificativa, sumele de plata stabilite suplimentar au consemnat scaderi atat la nivelul activitatii de inspectie fiscala, de la 2,3 miliarde de lei la 1,5 miliarde de lei, cat si la nivelul structurii antifrauda, de la 917 milioane de lei la 423 de milioane de lei.

Pe de alta parte, verificarile documentare (controalele la distanta) au luat amploare in prima jumatate a acestui an. Numarul acestora s-a triplat comparativ cu primul semestru al anului precedent, iar sumele rezultate suplimentar ca urmare a acestor verificari au inregistrat cresteri semnificative, de la aproximativ 110 milioane de lei in primul semestru din 2021 la peste 410 milioane de lei in aceeasi perioada din 2022.

Acest trend cel mai probabil va continua in perioada urmatoare, dar ramane de vazut si cum se va eficientiza activitatea de inspectie fiscala odata cu introducerea masurilor de digitalizare (SAF-T, RO e-Factura, RO e-Transport) si daca acestea vor determina o intensificare a controalelor la distanta (de tip desk-audit), dat fiind ca ANAF are ca obiectiv pana la finalul anului ca ponderea acestora in total sa depaseasca 30%.

Cele mai importante deficiente constatate de ANAF in controalele anterioare

Din campania de informare face parte si documentul publicat recent pe site-ul ANAF care contine principalele deficiente constatate in timpul actiunilor de control desfasurate in primul semestru al anului 2022.

Conform documentului, printre cele mai frecvente probleme identificate de catre Directia Generala Antifrauda Fiscala se numara evidentierea unor operatiuni fictive (cazuri de frauda de tip „carusel”, livrari intracomunitare fictive sau inregistrarea unor documente fictive pentru disimularea provenientei/pretului real al bunurilor), cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat veniturile realizate (in special pe parte de comert electronic), deficiente in dotarea si utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si impozitarea incorecta a tichetelor cadou.

Concomitent, deficientele identificate de Directia generala control fiscal se refera in principal la lipsa documentelor justificative pentru scutirea de TVA aferenta livrarilor intracomunitare de bunuri, deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile intra-grup, neindeplinirea cerintelor legale privind reducerile comerciale acordate in functie de volumul tranzactiilor, neinregistrarea TVA colectata aferenta veniturilor din transmisii video electronice.

In plus, campania de informare a ANAF se deruleaza si prin intermediul canalelor de comunicare electronica, cum ar fi un canal oficial de YouTube, materialele video publicate inregistrand peste 4.800 de ore de vizionare, dar si o pagina de Facebook cu peste 73.000 de urmaritori. De asemenea, pana in prezent, au fost publicate pe site-ul institutiei diferite ghiduri de indrumare a contribuabililor, pentru a creste gradul de conformare voluntara.

In concluzie, pentru atingerea obiectivelor strategice stabilite pana la finalul anului 2024, autoritatea fiscala actioneaza, pe de o parte, prin campanii de informare a contribuabililor cu scopul de a stimula conformarea voluntara si, pe de alta parte, prin intensificarea activitatii de control fiscal pentru a reduce evaziunea fiscala si, implicit, pentru a majora veniturile la bugetul de stat.

In acelasi timp, partile implicate se asteapta ca, odata cu implementarea completa a solutiilor digitale de raportare, tot mai multe controale sa se deruleze la distanta, finalitatea acestor demersuri urmand a se concretiza in eficientizarea activitatii de control atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Ramane de vazut care este orizontul de timp in care aceasta abordare va deveni predominanta.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL