loader
Studiu Valoria: Multe industrii fac abia primii pasi in digitalizare

Studiu Valoria: Multe industrii fac abia primii pasi in digitalizare

Daca managerii din cele mai multe industrii nu considera modelele digitale de afaceri o amenintare pentru companie, cei mai multi spun ca nu au facut canalele de business digitale componenta centrala a strategiei lor de business

Conform studiului „Barometrul digitalizarii 2020” realizat de Valoria in colaborare cu Doingbusiness.ro, managerii din diverse industrii percep foarte diferit fenomenul digitalizarii. Astfel sunt industrii ca Telecomunicatii (70%), Media si Publicitate (65%), Servicii Profesionale (55%), Servicii Financiar-Bancare (50%), industria Farmaceutica (50%) unde managerii spun ca digitalizarea a avut deja o influenta foarte mare asupra activitatii companiilor. Pe de alta parte in industria de Constructii si Imobiliare (46%) si Turism (45%) sunt cei mai multi manageri care spun ca influenta digitalizarii este mica, iar in industria Chimica (30%) si in Energie si Utilitati (20%) sunt cei mai multi manageri care spun ca digitalizarea nu a avut nici o influenta pana acum.

Modelele digitale de afaceri au schimbat in foarte mare masura industria de Telecomunicatii (70%), IT (58%), Servicii Financiar-Bancare (45%) si numai in mica masura sau deloc industria de Agricultura si Alimentatie (31%), industria de Transporturi (30%), Turism (30%) si industria de Constructii si Imobiliare (23%).

Daca managerii din cele mai multe industrii nu considera modelele digitale de afaceri o amenintare pentru companie, cei mai multi spun ca nu au facut instrumentele, canalele si/sau modelele de business digitale componenta centrala a strategiei de business. Astfel 73% dintre companiile respondente din industria de Transporturi, 66% din industria Chimica si 65% din Constructii si Imobiliare sunt in aceasta situatie in privinta strategiei.

O explicatie poate fi si faptul ca nu exista suficienta expertiza la nivelul top managementului ca sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital, asa cum rezultatele studiului arata ca este cazul in 50% dintre companiile de Productie Industriala, 48% dintre cele de Turism, 45% din Energie si Utilitati si 39% din Constructii si Imobiliare.

Aceasta lipsa de expertiza in legatura cu transformarea digitala este dublata de perceptia managerilor ca au competitori afectati de digitalizare numai in mica masura sau chiar in nicio masura, iar studiul arata ca aceasta este perceptia a 65% dintre respondentii din Constructii si Imobiliare, 62% din Productie Industriala, 60% din Turism si 56% din Energie si Utilitati.

Alte rezultate ale cercetarii arata ca:

· Obstacole in calea valorificarii digitalizarii. Pentru 45% dintre companiile de R&D, 41% din Turism si 31% din Agricultura si Alimentatie, dar si din Serviciile Financiar-Bancare perceptia costurilor prea mari este principalul obstacol in calea digitalizarii.

· Beneficiile digitalizarii. 80% dintre companiile din Transporturi, 78% din Constructii si Imobiliare si 77% din IT pun pe primul loc simplificarea proceselor in urmatorii 5 ani, ca principal beneficiu al digitalizarii.

· Cresterea veniturilor cu 10% prin digitalizare. 46% dintre companiile de Media si Publicitate, 45% din Turism si 42% din Constructii si Imobiliare spun ca vor adopta sisteme inteligente de management operational in urmatorii 5 ani ceea ce le va produce o crestere a veniturilor de 10%.

· Impactul digitalizarii asupra cresterii cifrei de afaceri. In 2020, 33% dintre companiile din IT, 21% din Turism si 19% din Media si Publicitate spun ca digitalizarea le va creste cifra de afaceri cu peste 30% in urmatorii 3 ani.

· Impactul digitalizarii asupra cresterii marjei de profit. 72% dintre companiile din Serviciile Financiar-Bancare, 57% din Turism si 33% din Industria Farmaceutica si de Sanatate spun ca digitalizarea le va creste marja de profit cu peste 30% in urmatorii 3 ani.

· Impactul digitalizarii asupra numarului de angajati. 39% dintre companiile din Industria Farmaceutica si de Sanatate spun ca digitalizarea le va reduce numarul de angajati cu 1%-5% in urmatorii 3 ani, iar 21% dintre companiile din Turism se asteapta la scaderi de 5%-10%.

· Impactul digitalizarii asupra valorii de piata a companiei. In 2020, 50% dintre companiile de Energie si Utilitati si tot atatea dintre cele din Telecomunicatii spun ca digitalizarea va contribui la valoarea de piata a companiei cu 10%-20%.

· Strategia privind includerea AI in capabilitatile de business ale companiei. 35% dintre companiile din domeniul Serviciilor Financiar-Bancare, 27% din Media si Publicitate si 23% din IT spun ca au o strategie clara pentru includerea AI in capabilitatile de business ale firmei.

· Utilizarea Robotic Process Automation (RPA). In 2020, 41% dintre companiile din domeniul Serviciilor Financiar-Bancare, 34% dintre cele de Telecomunicatii si 31% din Comert spun ca utilizeaza RPA in prezent. 28% dintre companiile din Energie si Utilitati, 27% din Serviciile Financiar-Bancare si tot 27% din Serviciile Profesionale spun ca utilizeaza cel mai mult RPA in procesele de bugetare si analiza.

Digitalizarea avanseaza cu viteze diferite in cadrul industriilor. Principalul obstacol in calea transformarii digitale este, din pacate, chiar perceptia unor manageri ca nu au consumatori digitali. Aceasta indica nevoia pentru o mai buna intelegere a mecanismelor interactiunii digitale cu consumatorii, avand in vedere ca se intensifica preferinta pentru cumpararea online. Principalele elemente care conduc la succesul digitalizarii unei companii in Romania sunt: tehnologia (69%), conducerea companiei (44%) si bugetele disponibile (41%), comparativ cu triada de la nivel global: tehnologia (54%), conducerea companiei (32%), viziunea si strategia (30%). Toate aceste date arata ca multe industrii din Romania fac abia primii pasi in digitalizare, dar timpul nu pare sa mai aiba rabdare.

Despre studiu

Studiul sondeaza perceptiile managerilor si directorilor executivi cu privire la impactul digitalizarii asupra companiilor din Romania. Chestionarul, la care s-au primit 433 de raspunsuri, a fost aplicat in perioada 10 iulie – 10 septembrie 2020. In raport se face referire la digitalizare ca folosire a tehnologiei de stocare si procesare, cautare si regasire a informatiilor intre utilizatorii on-line. 5% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 6% din companii cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane EUR, 13% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane EUR, 35% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 41% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri. 27% dintre respondenti au functia de CEO / Presedinte / Director General, 7% au functia de Vicepresedinte/Director Executiv/Membru CA, iar 31% sunt Manageri. Acest studiul a fost realizat in colaborare cu echipa Doingbusiness.ro.

Despre Valoria

Valoria Business Solutions este o companie de consultanta, training si coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma in valoare potentialul echipelor si organizatiilor. Competenta, increderea, inovatia si pasiunea sunt valorile pe care le sustinem prin tot ceea ce facem. Credem in oameni si in aspiratia lor de implinire personala si profesionala si in dorinta lor de a-si accelera potentialul. Aflati mai multe despre noi pe: www.valoria.ro.

Puteti citi studiul si in documentul de mai jos:

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL