loader
Studiu Valoria: ”Motoarele” domeniului CSR incetinesc

Studiu Valoria: ”Motoarele” domeniului CSR incetinesc

70% dintre companiile respondente la editia 2018, fata de 72% in 2017, au ajutat comunitatea prin donatii in bani, iar 47% vs. 58% au facut donatii in natura.

Valoria impreuna cu CSRMedia.ro au lansat noua editie a studiului Dinamica si Perspectiva domeniului CSR in Romania. Rezultatul parteneriatului dintre cele doua organizatii, studiul este o analiza comparativa a evolutiei conceptului de responsabilitate sociala corportativa in ultimii 6 ani si se adreseaza specialistilor de CSR, dar mai ales managerilor si directorilor executivi care isi doresc sa inteleaga evolutia acestui domeniu.

Rezultatele editiei curente indica o incetinire a ”motoarelor” domeniului de CSR in 2018 comparativ cu 2017. Mai mult, semnificativ mai putine companii isi implica angajatii in actiunile de CSR.

In 2018, 78% dintre companiile respondente, fata de 86% anul trecut, definesc responsabilitatea sociala ca implicare in comunitate. Rezultatele cercetarii de anul acesta consemneaza scaderi la toate categoriile de raspunsuri, de la implicarea in comunitate (-8pp) la managementul lantului de furnizori (-4pp). Singura crestere este la etica in afaceri (+4pp).

Anul acesta 57% dintre companii, fata de 55% anul trecut, spun ca se implica in CSR deoarece acesta face parte din strategia de relatii publice. Pe de alta parte, d­esi sunt mai putine companii care spun ca se implica in CSR pentru ca aceste actiuni le aduc recunoastere si vizibilitate, sunt mai multe cele care spun ca responsabilitatea sociala corporativa face parte din strategia lor de sustenabilitate.

Procentul companiilor care spun ca au o strategie de CSR a crescut cu doar +1pp, de la 86% anul trecut la 87% anul acesta. Cresterea cea mai mare o au, si in 2018, companiile care spun ca au primit strategia de CSR de la firma-mama, acest mecanism fiind, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR in Romania.

Procentajul companiilor care spun ca au un proces intern / extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie in domeniul CSR si il implementeaza este in crestere cu +7pp. Asta denota in continuare o maturizare a abordarii domeniului CSR de catre companii.

Per total, fata de anul trecut, numarul companiilor care urmaresc impactul CSR creste cu +4pp. Raportarea in conformitate cu standardele internationale inregistreaza o scadere de -8pp, cea dupa sisteme de evaluare proprii creste cu +13pp, iar cea bazata pe evaluari oferite de parteneri cu +1pp. 48% dintre companiile respondente, comparativ cu 35% in anul anterior, spun ca folosesc sisteme de evaluare proprii pentru a urmari impactul activitatilor de CSR.

Semnificativ mai putine companii respondente decat anul trecut, 67% vs.79%, spun ca isi implica angajatii in actiunile de CSR derulate de firma. Diferenta de +12pp a mers la companiile care spun ca incearca, dar angajatii nu se implica. Celelalte variante de raspuns sunt si ele asemanatoare cu cele din 2017. 67% dintre companiile respondente, in scadere de la 79% cu un an inainte, spun ca isi implica angajatii in actiunile de CSR derulate de companie.

Peste 90% dintre companiile respondente colaboreaza cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR si anul acesta. Este de remarcat scaderea de -19pp a celor care au o colaborare cu autoritatile centrale/locale, dar mai ales cresterea de +6pp a firmelor care colaboreaza cu institutii de invatamant. 

30% dintre companiile respondente, fata de 35% anterior, spun ca bugetul de CSR a stagnat in anul 2018. 21% dintre companiile respondente, comparativ cu 29% cu un an inainte, spun ca bugetul de CSR din anul 2017 este intre 50,000 euro si 100,000 euro. 36% dintre companii deruleaza proiecte de valoare medie de maxim 10,000-50,000 euro. Numai 3% spun ca valoarea medie a proiectelor lor este de peste 100,000 euro. Totodata, 63% dintre companii in 2018, fata de 65% in 2017, spun ca departamentul de PR si Marketing este cel care prevede, in principal, o linie de buget pentru CSR.

84% dintre companii comunica despre proiectele lor de CSR in social media (o crestere de +5pp), 81% prin comunicate de presa (-3pp), iar 78% prin website-ul companiei (stagnare).

75% dintre companii in 2017, fata de 65% anterior, au vizat domeniul educatiei pentru interventie si sprijin si numai 60% vs. 65% domeniul social. 70% dintre companiile respondente la aceasta editie, fata de 72% anterior, au ajutat comunitatea prin donatii in bani, iar 47% vs. 58% au facut donatii in natura. In timp ce 30% dintre companiile considera mediul ca fiind cea mai importanta arie pentru evaluarea impactului activitatii de CSR in 2018.

Aflata in plina expansiune, Valoria are traineri si cercetatori care au ocupat functii de top management in companii multinationale, precum si profesori din mediul academic. Valoria este solid implicata in realizarea de studii relevante pentru mediul de afaceri din Romania, cele mai cunoscute fiind Social media in cadrul companiilor din Romania, Barometrul centrarii pe client, Evolutia afacerilor, Barometrul digitalizarii sau Tendinte si provocari in HR. Studiile Valoria sunt mai mult decat serii de date sau colectii de informatii. Aceste studii sunt sursa de incredere a anumitor decizii strategice.

Imagini