loader
Studiu Valoria: In 2018, 6 din 10 companii nu au la nivelul conducerii cunostintele necesare pentru a dezvolta un model digital de afaceri

Studiu Valoria: In 2018, 6 din 10 companii nu au la nivelul conducerii cunostintele necesare pentru a dezvolta un model digital de afaceri

Conform studiului „Barometrul digitalizarii 2018”, realizat de Valoria in colaborare cu Doingbusiness.ro, in aproape 6 din 10 companii (59%) nu exista la nivelul conducerii de top suficiente cunostinte si expertiza pentru ca managerii sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital.

In companiile puternic influentate de digitalizare procentul celor care considera ca managerii lor au aceasta expertiza este de 55%, dar scade la 22%-23% in cazul celor mediu si putin influentate de digitalizare.


Pe masura ce avanseaza tehnologia, implicatiile asupra companiilor sunt tot mai evidente: start-up-uri ce cunosc o crestere exponentiala de dezvoltare devin liderii globali, consumul digital reconfigureaza abordari traditionale ale consumatorului, apare un nou tip de angajat si piata muncii se transforma rapid. Barometrul digitalizarii este studiul care arata efectul transformator al digitalizarii asupra companiilor din Romania. Comparativ cu editia 2017, rezultatele de anul acesta indica o accelerare a procesului de digitalizare in randul companiilor din Romania. Clasificarea companiilor pe nivele de maturitate, identificarea obstacolelor cu care acestea se confrunta, produsele/serviciile digitale pe care planuiesc sa le adopte si masurarea impactului digitalizarii asupra cifrei de afaceri, profitului, numarului de angajati sau valorii companiei fac din Barometrul digitalizarii un studiu de referinta”, spune Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.


47% dintre companii spun ca au fost foarte influentate de digitalizare


In Romania, 47% dintre companii in anul 2018 fata de 35% cu un an inainte, spun ca digitalizarea a avut deja o influenta mare asupra lor si doar 2%, fata de 7% in studiul anterior, spun ca nu a avut nici o influenta.


In 2018, 53% dintre companii, fata de 31% in 2017, spun ca sunt increzatoare in legatura cu digitalizarea deoarece au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces. Pe de alta parte, 47% au dificultati, in continuare, legate de transformarea digitala. Dintre acestea 28% sunt (oarecum) neincrezatoare ca vor valorifica aceasta tendinta. Numai 1% dintre companii spun ca nu cred ca digitalizarea este buna pentru companie.


Este de remarcat faptul ca 81% dintre companiile puternic influentate de digitalizare sunt increzatoare si considera ca au cunostintele necesare pentru a parcurge acest proces. Pe de alta parte procentele celor oarecum increzatoare ca vor valorifica aceasta tendinta sunt in continuare cele mai mari (45%) in randul companiillor care spun ca au fost mediu influentate de digitalizare, aproape la egalitate (44%) cu cele putin influentate.


29% dintre companii spun ca modelele digitale de afaceri le vor transforma industria in 1-3 ani


Dincolo de transformarea la nivelul tehnologiei si a proceselor, cel mai puternic efect transformator pe care il are digitalizarea este cel la nivelul modelului de business. Astfel in 2018, 25% dintre companiile din Romania, fata de 19% in 2017, considera ca modelele digitale de business au schimbat in foarte mare masura industriile din care fac parte. De asemenea, procentul companiilor din Romania care considera modele digitale de afaceri ca fiind o amenintare creste de la 12% in 2017 la 21% in 2018.


Daca in anul 2017, 21% dintre companii se asteaptau ca modelele digitale de afaceri sa le transforme, in urmatorii 1-3 ani, in foarte mare masura industria in care activeaza, in 2018 procentul acestora creste la 29%. La fel, 39% in 2018 vs. 38% in 2017 spun ca modelele digitale de business le vor transforma in mare masura industria, iar 23% vs. 27% cred ca modelele digitale de afaceri le vor afecta doar intr-o oarecare masura industria in urmatorii 1-3 ani.


Doar 54% dintre companii au facut digitalizarea partea centrala a strategiei de afaceri


Studiul Valoria releva faptul ca doar putin peste jumatate din companii (54%) au facut transformarea digitala partea centrala a strategiei lor de afaceri. Pentru companiile cele mai influentate de digitalizare procentul este de 73%, dar procentul scade la 44% in cazul celor mediu influentate si la 22% pentru cele putin influentate de digitalizare. Concluzia: mai sunt multe de constientizat si de facut in firmele active din Romania pentru a beneficia de digitalizare.


Din pacate, in continuare 62% dintre companii in 2018, fata de 67% in 2017, spun ca nu au dat responsabilitatea unui lider din conducerea de top a companiei pentru dezvoltarea digitala a afacerii. Consecintele pot consta in intarzieri in legatura cu deciziile strategice, insuficient suport in legatura cu implementarea strategiilor de transformare digitala si ineficiente in realizarea integrarii tehnologice la nivelul intregii companii.


Rezultatele cercetarii arata ca in 2018, in aproape 6 din 10 companii (59%) nu exista la nivelul conducerii de top suficiente cunostinte si expertiza pentru ca managerii sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital. In companiile puternic influentate de digitalizare procentul celor care considera ca managerii lor au aceasta expertiza este de 55% si scade la 22%-23% in cazul celor mediu si putin influentate de digitalizare.


33% dintre companii spun ca au competitori foarte afectati de digitalizare


Cele mai multe companii din Romania (33%) cred ca firmele care le sunt competitori au fost afectate in mare masura de digitalizare, 14% cred ca au competitori afectati in foarte mare masura, iar 9% ca au competitori afectati in mica masura de digitalizare. Numai 2% cred ca cei care le sunt competitori nu au fost afectati deloc de acest fenomen.


In 2018, 71% vs. 67% cu un an inainte dintre companiile puternic influentate de digitalizare considera ca au competitori afectati si foarte afectati de acest proces. Procentul scade la 33% in 2018 vs. 37% in 2017 in cazul celor mediu influentate si la 17% vs. 15% in cazul celor putin influentate de digitalizare.


Pe de alta parte, 60% dintre companiile respondente spun ca au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv. Procentul creste la 78% in cazul companiilor puternic influentate de digitalizare, scade la 52% in cazul celor mediu influentate si la 22% in cazul celor putim influentate de acest proces transformational.


Obstacole in procesul de digitalizare


In continuare, principalul obstacol pe care il vad companiile in calea transformarii digitale este chiar perceptia pe care o au in acest moment ca nu au consumatori digitali (40% in 2018 vs. 55% in 2017). Aceasta indica nevoia pentru o mai buna intelegere a mecanismelor interactiunii digitale cu consumatorii, avand in vedere ca in medie 60% din procesul de cumparare se deruleaza online. Pe locul al doilea, 40% dintre companii spun ca principalul obstacol sunt costurile prea mari, iar pe locul al treilea 38% dintre companii recunosc chiar propria rezistenta la schimbare ca obstacol in calea digitalizarii.


In 2018, rezistenta la schimbare este vazuta ca obstacol de 17% dintre companiile puternic influentate de digitalizare, dar numai pentru 15% si respectiv 14% dintre cele mediu si putin inflientate de acest proces transformational. Lipsa competentelor digitale in cadrul managementului are procente care variaza de la 10% la companiile puternic influentate, la 12% la cele mediu influentate si apoi la 14% in cazul celor putin influentate de digitalizare.


Beneficiile procesului de digitalizare


Cele mai importante beneficii cumulate ale integrarii procesului de digitalizare in urmatorii 5 ani sunt: simplificarea proceselor (58% in 2018 vs. 46% in 2017), reducerea costurilor (48% vs. 46%), eficienta operationala crescuta (48% vs. 35%), cresterea veniturilor (31% vs. 21%) si masurarea mai buna a performantelor companiei (28% vs. 34%). Pe ultimul loc se gaseste facilitarea procesului de recrutare si retentie a angajatilor (3%).


In 2018, 15% dintre companiile puternic influentate de digitalizare, 18% dintre cele mediu influentate si 16% din cele putin influentate considera ca digitalizarea va contribui la eficienta operationala a firmei. Companiile care au fost mediu influentate sunt cele care cred cel mai mult ca digitalizarea le imbunatateste procesul decizional cu ajutorul data analytics (10%). Companiile putin influentate de digitalizare sunt cele care considera ca vor beneficia de simplificarea proceselor (13%), de avantajul competitiv (13%) si de produsele inovative (13%).


„Barometrul digitalizarii este singurul studiu comparativ care arata evolutia adoptarii digitalizarii in randul companiilor din Romania. Fata de 2017, editia de anul acesta arata o preocupare pentru cresterea nivelului de digitalizare. Analiza si interpretarea agregata a datelor colectate este completata, in anexa, si de analiza datelor relevante pentru 13 industrii. In cele peste 80 de pagini ale raportului sunt scanate cele mai importante aspecte ale digitalizarii pentru orice lider de companie care vrea sa afle nivelul digitalizarii industriei sale si sa traga concluzii cu valoare de diagnostic referitore la nivelul digitalizarii companiei pe care o conduce”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.
 

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL