loader
Studiu EY: Lipsa de reactie la cresterea costului vietii este un risc major pentru telecomunicatii

Studiu EY: Lipsa de reactie la cresterea costului vietii este un risc major pentru telecomunicatii

Cresterea costului vietii i-a determinat pe consumatori sa isi reajusteze prioritatile de cheltuieli

• Amenintarea la adresa securitatii este subestimata: 76% dintre companiile telecom raporteaza cresterea anuala a atacurilor cibernetice

• Calitatea informatiilor furnizate de operatori cu privire la schimbarile climatice scade de la an la an

Cresterea costului vietii i-a determinat pe consumatori sa isi reajusteze prioritatile de cheltuieli. Esecul companiilor telecom de a raspunde la aceasta schimbare de atitudine este acum cea mai mare amenintare cu care se confrunta industria, potrivit raportului anual al EY, Top 10 riscuri in telecom in 2023. In conditiile in care cheltuielile gospodariilor sunt supuse unor presiuni tot mai mari, 60% dintre consumatori spun ca sunt ingrijorati de cresterea preturilor abonamentelor de banda larga, iar aproape jumatate (45%) considera ca platesc prea mult pentru serviciile de continut - conform raportului EY Decoding the digital home.

In timp ce fiabilitatea retelelor ramane o problema pentru consumatori, rezilienta si raza de actiune a infrastructurii a coborat de pe locul 1 in clasament pentru prima data de la debutul pandemiei COVID-19 – aflandu-se acum pe pozitia a cincea, pe masura ce alte provocari devin si mai presante.

Tom Loozen, EY Global Telecommunications Leader, spune: "In timp ce conectivitatea a reprezentat un colac de salvare pentru multi in perioada de apogeu a pandemiei COVID-19, acum peisajul s-a schimbat. In climatul economic actual, consumatorii sunt hiper-concentrati pe valoarea pe care o obtin de la furnizori, iar companiile telecom ignora aceasta schimbare pe riscul lor. Amenintarea este agravata de presiunea din ce in ce mai mare din partea autoritatilor de reglementare, unele dintre acestea cerand ca operatorii de telecomunicatii sa faca mai mult pentru a oferi consumatorilor "tarife sociale". Ca raspuns, companiile telecom trebuie sa creeze propuneri clare, simple si sigure, care sa reasigure si sa atraga clientii."

Companiile telecom se straduiesc sa tina pasul cu riscurile cibernetice

Subestimarea imperativelor in schimbare in ceea ce priveste securitatea si increderea a urcat de pe locul trei pe locul doi in radarul de risc in telecomunicatii in 2023. Astfel, 76% dintre companiile telecom raporteaza o crestere a atacurilor cibernetice de la an la an, potrivit EY Global Information Security Survey.  

A aparut o neconcordanta intre nivelurile sporite de vulnerabilitate si controlul la nivelul consiliului de administratie, iar 39% dintre directorii de securitate informatica din telecom (CISO) considera ca securitatea nu este luata in considerare in mod adecvat ca parte a investitiilor strategice. In plus, functia de securitate este subminata de relatiile inadecvate cu activitatea comerciala in general, in ciuda faptului ca aceasta a devenit tot mai importanta in timpul pandemiei (lucru remarcat de 58% dintre CISO din telecom). Mai putin de o treime (31%) dintre CISO considera ca relatiile lor cu echipele de dezvoltare a produselor se bazeaza pe un nivel moderat sau ridicat de incredere. 

Acest lucru este agravat de anxietatea crescanda a consumatorilor, pentru care pandemia a exacerbat temerile preexistente legate de divulgarea datelor. Intr-adevar, 46% dintre consumatori cred ca este imposibil sa isi pastreze datele personale in siguranta, atunci cand folosesc internetul.

Raportarea de sustenabilitate a stagnat

Raportul constata, de asemenea, ca gestionarea deficitara a agendei de sustenabilitate devine o amenintare din ce in ce mai urgenta pentru industrie, trecand de pe pozitia a cincea anul trecut pe locul patru in clasamentul pentru 2023. Calitatea raportarilor operatorilor telecom cu privire la schimbarile climatice a scazut de la an la an, conform EY Global Climate Risk Barometer, iar 39% dintre respondenti nu dezvaluie o strategie net-zero, un plan de tranzitie sau o strategie de decarbonizare specifica - in ciuda apelurilor tot mai numeroase la actiuni concrete din partea tuturor partilor interesate.

Asteptarile clientilor in domeniul sustenabilitatii se intensifica, ceea ce pune o presiune in plus pe operatori pentru a tine pasul. 39% dintre consumatori spun ca furnizorii de conectivitate trebuie sa faca mai mult pentru a raspunde preocuparilor legate de sustenabilitate, iar 68% dintre marile intreprinderi sunt mai interesate decat inainte de cazurile de utilizare 5G, care pot contribui la indeplinirea obiectivelor de sustenabilitate.

Adrian Baschnonga, EY Global TMT Lead Analyst, spune: "Sustenabilitatea este mai mult decat un adaos la produsele premium, ea ar trebui sa fie o parte vitala a promisiunii oferite clientilor telcom. Consumatorii doresc sa vada dovezi mai clare de actiune, in timp ce companiile vor acorda prioritate furnizorilor care le pot sprijini initiativele de sustenabilitate. Privind in viitor, companiile telecom au un rol central de jucat in calitate de catalizatori ai unei societati mai sustenabile."

Rotatia talentelor ramane un risc cheie

Aflat pe pozitia a treia pentru al doilea an consecutiv pe radarul de risc in telecomunicatii 2023, esecul de a imbunatati cultura fortei de munca si modalitatile de lucru este un risc in evolutie, pe masura ce opiniile angajatorilor si ale angajatilor continua sa fie divergente. In timp ce 91% dintre angajatii din sectorul tehnologiei, media si divertisment si telecom (TMT) doresc sa lucreze de la distanta timp de doua sau mai multe zile pe saptamana, 25% dintre echipele de conducere din TMT considera ca oamenii lor ar trebui sa se intoarca la birou cinci zile pe saptamana. In mod alarmant, fluctuatia fortei de munca reprezinta o amenintare mai mare in TMT: 53% dintre angajatii respondenti spun ca intentioneaza sa isi paraseasca postul actual in urmatoarele 12 luni, comparativ cu o medie de 43% in toate sectoarele, potrivit EY Work Reimagined Survey.

Loozen adauga: "Rotatia personalului face ca managementul din domeniul telecom sa fie mai pesimist la modul in care pandemia COVID-19 a afectat cultura companiei, dar angajatii se simt mai increzatori lucrand la distanta si vad o imbunatatire a culturii de la locul de munca de cand a inceput pandemia. Acum este momentul ca operatorii telecom sa isi asculte oamenii si sa se adapteze, altfel risca un exod al celor mai bune talente."

Primele 10 riscuri incluse in raportul 2023 sunt urmatoarele:

1. Raspuns insuficient oferit clientilor pe fondul crizei costului vietii

2. Subestimarea imperativelor in schimbare in materie de securitate si incredere

3. Esecul de a imbunatati cultura fortei de munca si modalitatile de lucru

4. Gestionarea deficitara a agendei de sustenabilitate

5. Incapacitatea de a accelera eficientizarea prin digitalizare

6. Esecul de a stabili rezistenta si raza de actiune a infrastructurii

7. Incapacitatea de a profita de noile modele de afaceri

8. Esecul de a maximiza valoarea activelor de infrastructura

9. Angajarea ineficienta cu ecosistemele externe

10. Incapacitatea de a se adapta la peisajul de reglementare in schimbare.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2022. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Despre studiu

Top 10 riscuri in telecomunicatii 2023 face parte dintr-o serie de rapoarte in curs de desfasurare, concepute pentru a evidentia cele mai importante riscuri cu care se confrunta sectorul telecom. Analiza se bazeaza pe programul de cercetare sectoriala al EY, valorificand perspectivele din sondajele EY in industrie si in randul consumatorilor si aliniindu-le cu perspectivele in evolutie ale practicienilor din sector. Constatarile sunt clasificate cu ajutorul radarului de risc EY, care organizeaza factorii de risc in patru domenii:

1. Amenintari de conformitate - care isi au originea in politici, reglementari sau guvernanta corporativa

2. Amenintari operationale - care au impact asupra proceselor, sistemelor, oamenilor si lantului de valoare general al afacerii

3. Amenintari strategice - care au legatura cu clientii, concurentii si investitorii

4. Amenintari financiare - care provin din volatilitatea pietelor, a ecosistemelor si a investitiilor.

Pentru mai multe detalii puteti accesa si documentul de mai jos:

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL