loader
Studiu Deloitte: romanii din generatiile Millennials si Z se asteapta la inrautatirea situatiei economice si a contextului sociopolitic in acest an

Studiu Deloitte: romanii din generatiile Millennials si Z se asteapta la inrautatirea situatiei economice si a contextului sociopolitic in acest an

Principalul lor motiv de ingrijorare este legat de cresterea costului cu traiul zilnic

Evolutia economiei si situatia sociala si politica ii preocupa pe romanii din generatiile Millennials si Z, care se asteapta la inrautatirea conditiilor economice (59% dintre Millennials si 49% dintre cei din Generatia Z) si a contextului sociopolitic (55%, respectiv 45%) in acest an, procente in crestere cu cel putin zece puncte comparativ cu anul trecut, conform studiului Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey 2022, realizat in 46 de tari din intreaga lume, inclusiv Romania. Aceste perspective ii determina sa fie mai prudenti in privinta locului de munca, astfel ca ponderea celor care vor sa ramana in aceeasi companie mai mult de cinci ani a crescut in ultimul an de la 32% la 41% in cazul Millennials, si de la 21% la 42% in randurile Generatiei Z, in timp ce numarul celor care vor sa plece mai devreme de doi ani a scazut de la 44% la 28%, respectiv de la 39% la 29%.

La nivel global, tinerii sunt mai optimisti decat cei din Romania. Proportia celor din Generatia Z care se asteapta la o inrautatire a situatiei economice s-a redus de la 41% la 37% la nivel global, iar in cazul Millennials, de la 43% la 37%. In privinta deteriorarii contextului sociopolitic, perceptia este stabila, media globala inregistrand o usoara scadere, de la 40% la 39% (Gen Z) si de la 41% la 39% (Millennials).

Principalul motiv de ingrijorare pentru tinerii romani este reprezentat de costul tot mai ridicat al vietii de zi cu zi (51% dintre Millennials si 32% dintre cei din Generatia Z). Cu toate acestea, tinerii romani spun ca isi pot sustine fara dificultate cheltuielile lunare (63% dintre Millennials si 57% din Generatia Z), in timp ce media globala este mai redusa (55%, respectiv 47%). Reprezentantii Generatiei Z din Romania sunt optimisti si cu privire la pensionare, 55% fiind increzatori ca vor avea un venit confortabil in acel moment, in timp ce doar 46% dintre Millennials au aceasta convingere. La nivel global, media este de doar 41% in ambele cazuri.

Pe de alta parte, proportia romanilor care sunt stresati in cea mai mare parte a timpului s-a redus fata de anul trecut cu zece puncte procentuale in cazul Millennials, la 34%, si cu trei puncte procentuale, la 48%, pentru Generatia Z.

Motivele care stau la baza alegerii angajatorului difera de la o generatie la alta. Pentru Millennials, cel mai mult conteaza echilibrul dintre activitatea profesionala si viata personala (44%) si oportunitatile de dezvoltare (37%), iar cei din Generatia Z sunt mai interesati de salariu si alte beneficii financiare (31%) si de flexibilitatea programului de lucru (28%).

In prezent, romanii Millennials lucreaza preponderent la birou (66%), in timp ce 24% activeaza in sistem hibrid si doar 6% la distanta, iar 47% dintre cei din Generatia Z isi desfasoara activitatea in sistem hibrid, 29% la birou si 22% la distanta. Pentru viitor, Millennials ar prefera sa munceasca mai mult in sistem hibrid (62%) si doar 22% de la birou, iar cei din Generatia Z – 67% hibrid si 12% la birou.

Rezultatele raportului de anul acesta arata ca tinerii isi reevalueaza prioritatile, ca urmare a provocarilor intampinate in ultimii ani, devin mai stabili in privinta locului de munca, dar si mai preocupati sa isi optimizeze activitatea, astfel incat sa obtina venituri mai mari, echilibru intre viata profesionala si cea personala si oportunitati de promovare. In aceste conditii, angajatorii trebuie sa analizeze cu mare atentie toate aspectele care tin de flexibilizarea programului de munca, de la locul de desfasurare a activitatii, la programul de lucru, interactiunea cu colegii etc., pentru a gasi modelul optim de lucru pentru organizatie. Pe de alta parte, ar fi un exercitiu interesant de corelat rezultatele acestui studiu cu fenomenul «great resignation», care se manifesta tot mai intens in Europa, dar si in Romania. Ce reiese cu claritate insa e faptul ca angajatorii, in functie de domeniul in care activeaza si de categoria profesionala a angajatilor, ar trebui sa accelereze eforturile de actualizare si armonizare a politicilor de personal (recrutare, retentie, motivare etc.), dar mai ales de schimbare a culturii organizationale astfel incat sa ofere angajatilor confortul ca apartin unei organizatii in care au perspective de dezvoltare pe termen lung”, a declarat Raluca Bontas, Partner Global Employer Services, Deloitte Romania.

Schimbarile climatice reprezinta, de asemenea, o preocupare pentru tinerii romani, astfel ca acestia fac eforturi pentru a proteja mediul (88% dintre Millennials si 92% din cei din Generatia Z). Insa foarte putini sunt de parere ca marile companii iau masuri pentru a combate schimbarile climatice (12%, respectiv 22%), iar in cazul guvernelor, proportia este si mai redusa (9%, respectiv 7%).

De cativa ani remarcam ca si tinerii din Romania, in special cei din Generatia Z, sunt tot mai motivati sa contribuie la schimbari atat in interiorul companiei in care activeaza, cat si in comunitate, cu accent pe protectia mediului. Din acest motiv, observam deja ca atat angajatorii, cat si autoritatile publice actioneaza din ce in ce mai intens pe agenda de sustenabilitate”, a subliniat Raluca Bontas.

Studiul Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey, ajuns la editia a 11-a, a fost efectuat in randul a peste 14.800 de exponenti ai Generatiei Millennials (nascuti intre ianuarie 1983 si decembrie 1994) si a aproximativ 8.400 exponenti ai Generatiei Z (nascuti intre ianuarie 1995 si decembrie 2003) din 46 de tari din intreaga lume. Printre intervievati sunt atat angajati cu functii executive in organizatii mari, cat si persoane angajate pe baza de proiect (gig), voluntari sau someri, absolventi de studii medii si universitare, dar si persoane care nu au absolvit aceste forme de invatamant (in special in cazul celor din Generatia Z).

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL