loader
Studiu Deloitte: rolurile a un sfert dintre angajati s-au schimbat dupa implementarea tehnologiilor de automatizare si o treime dintre ei vor avea nevoie de recalificare

Studiu Deloitte: rolurile a un sfert dintre angajati s-au schimbat dupa implementarea tehnologiilor de automatizare si o treime dintre ei vor avea nevoie de recalificare

Confruntate cu aceasta criza sanitara globala neasteptata, companiile s-au orientat spre tehnologie cu scopul de a-si mentine sau creste capacitatea de procesare si de a implementa noi modalitati de lucru

Rolurile si modul de lucru a aproximativ un sfert dintre angajatii (23%) la nivel global s-au schimbat dupa implementarea tehnologiilor de automatizare, potrivit celei mai recente editii a studiului Deloitte Automation with Intelligence, in timp ce unul din zece a avut deja nevoie de recalificare. Studiul arata ca aceasta tendinta va continua sa ia amploare, respondentii mentionand ca vor trebui sa recalifice o treime (34%) din forta de munca in urmatorii trei ani ca urmare a transformarii rolurilor. Sondajul a fost realizat la nivel global in randul a peste 440 de directori ai departamentelor de IT, financiar si operational, lideri responsabili cu automatizare si de solutii de servicii, din 29 de tari, inclusiv Romania.

Confruntate cu aceasta criza sanitara globala neasteptata, companiile s-au orientat spre tehnologie cu scopul de a-si mentine sau creste capacitatea de procesare si de a implementa noi modalitati de lucru, concentrandu-se in acelasi timp si pe reducerea costurilor. Cu toate acestea, ritmul aparitiei inovatiilor in materie de automatizare continua sa-l depaseasca pe cel al adoptarii acestora, unul din trei respondenti (36%) indicand ca nu foloseste solutii de automatizare oferite ca serviciu (automation-as-a-service), o modalitate esentiala de a furniza tehnologii de automatizare in urmatorii trei ani, evidentiaza studiul. Eforturi suplimentare sunt necesare pentru a depasi aceste bariere de adoptare, inclusiv rezistenta la schimbare. Organizatiile trebuie sa regandeasca formarea angajatilor pentru a avea o imagine fidela asupra asteptarilor in ceea ce priveste locurilor de munca si sa ia masuri practice care sa reduca impactul asupra fortei de munca in contextul automatizarii, desi studiul arata ca 58% dintre companii inca nu au evaluat cum se vor schimba rolurile si sarcinile angajatilor”, a spus Andrei Ionescu, Partener Coordonator Consultanta si Managementul Riscului, Deloitte Romania.

Doua treimi (68%) dintre liderii de afaceri au apelat la automatizare pentru a raspunde pandemiei de COVID-19, potrivit studiului, iar 23% dintre respondenti au spus ca au acordat prioritate automatizarilor care au imbunatatit rezilienta organizatiei. Studiul subliniaza si ca serviciile de tip cloud vor deveni principala tehnologie care va sustine automatizarea, pentru ca permite extinderea, raspunde rapid cererii si optimizeaza costurilor. Aproape jumatate dintre respondenti folosesc deja astfel de servicii in demersul de automatizare si o treime (31%) au accelerat investitiile in solutii de automatizare stocate in cloud ca raspuns la pandemie.

Studiul Deloitte arata ca interesul organizatiilor de a apela la tehnologii de automatizare este in crestere, 73% dintre acestea initiind deja acest proces, cu un sfert mai mult fata de anul trecut. Si implementarea acestor solutii capata amploare, 13% dintre respondenti afirmand ca organizatia lor foloseste peste 50 de solutii de automatizare, in crestere de la 8% in 2019 si 4% in 2018. Automatizarea robotizata a proceselor ramane cea mai raspandita tehnologie de automatizare (78%), urmata de recunoasterea faciala optica sau inteligenta, cu 51%, managementul proceselor de business (BPM), cu 36%, si inteligenta artificiala (AI), cu 34%.

Pe langa interesul crescut fata de automatizare, companiile trebuie sa aiba o strategie realista pentru adoptarea acesteia, subliniaza studiul. Doar 26% dintre companiile care folosesc tehnologii de automatizare in faza de testare si 38% dintre cele care implementeaza si extind astfel de solutii au o strategie la nivelul intregii organizatii in acest sens. In plus, doar 40% dintre organizatiile care folosesc astfel de tehnologii in faza de testare si 65% dintre organizatiile care implementeaza si extind aceste tehnologii sustin ca au o viziune si un obiectiv clar si unanim acceptat in acest sens. Studiul subliniaza si ca, pentru ca o astfel de strategie sa aiba succes, ea are nevoie de sustinerea liderilor la cel mai inalt nivel, membrii echipei de management (33%) si directorii de IT (27%) fiind cei mai mari sustinatori in majoritatea cazurilor.

Pentru a reusi sa extinda implementarea solutiilor de automatizare, organizatiile trebuie sa analizeze barierele care continua sa le ridice dificultati in acest demers, concluzioneaza studiul. Cu doar 38% dintre organizatii avand definite procese mature si doar 37% dintre acestea declarand ca au standarde adecvate controlate de un centru de excelenta dedicat automatizarii, fragmentarea proceselor si faptul ca nu sunt pregatite din punct de vedere IT raman cele mai importante bariere, ca si in ultimii doi ani. Raspunsurile la sondaj au indicat rezistenta la schimbare ca fiind al treilea obstacol, urmat indeaproape de lipsa unei viziuni clare.

Cea mai recenta editie a studiului Deloitte Automation with Intelligence analizeaza perspectivele liderilor in materie de automatizare in cadrul organizatiilor, modul in care tehnologiile de automatizare influenteaza angajatii si efectul pandemiei de COVID-19 asupra strategiilor de automatizare. Mai multe informatii despre sondaj sunt disponibile aici.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesionisti. Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL